12
رئیس سومین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت:

ارتقا و جذب نیروهای بومی از برنامه‎های راهبردی نفت است

ارتقا و جذب نیروهای بومی از برنامه‎های راهبردی نفت است
به گزارش شانا، غلامرضا منوچهری در آستانه برگزاری سومین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت، با بیان این مطلب افزود: آموزش جوانان به ویژه در مناطقی مانند عسلویه و غرب کارون می‎تواند نیاز آتی صنعت نفت به نیروهای بومی را با امکان دستیابی به کارکنانی کیفی‎تر رفع کند.


رئیس سومین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت، ارتقا و جذب نیروهای بومی را از برنامه‎های راهبردی صنعت نفت در حوزه مسئولیت‎ اجتماعی (CSR) خواند.

به گزارش شانا، غلامرضا منوچهری در آستانه برگزاری سومین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت، با بیان این مطلب افزود: آموزش جوانان به ویژه در مناطقی مانند عسلویه و غرب کارون می‎تواند نیاز آتی صنعت نفت به نیروهای بومی را با امکان دستیابی به کارکنانی کیفی‎تر رفع کند.

وی گفت: ارتقا و جذب نیروهای بومی، افزون بر آن‌که هزینه کمتری در پی دارد، اصطکاک نفت با محیط پیرامون را هم کاهش می‎دهد.

منوچهری با بیان این‎که وزارت نفت از چند وجه به مسئولیت اجتماعی توجه دارد، ادامه داد: گرایش وزارت نفت، توجه بیشتر به فعالیت‏های آموزشی و ارتقا زیرساخت‎های فرهنگی و اجتماعی است و از آنجا که بهبود شاخص‎های کیفی طرح‎ها، به کاهش آلایندگی و افزایش سازگاری با محیط می‎انجامد، این موضوع بسیار مورد تاکید است.

وی با بیان این‎که در نظر گرفتن یک مولفه بدون توجه به مولفه‎های جانبی، آثار زیانباری به همراه دارد افزود: پیوستگی میان مسائل فرهنگی، توسعه‎ای، زیست محیطی و ... ایجاب می‎کند شاخص‎های مربوط به هر یک از این حوزه‎ها را در کنار هم ببینیم و سپس اثرگذاری آنها را بسنجیم تا بهتر بتوانیم راهکارهای توسعه پایدار را مدنظر قرار دهیم.

منوچهری در این زمینه به مصادیقی اشاره و تصریح کرد: به طور نمونه، بعضا برای افزایش تولیدات کشاورزی و با توجه به نیاز آبی، نسبت به زدن چاه اقدام کردیم و بعدها متوجه شدیم که منابع آب زیرزمینی افت کرده یا تعادل آن به هم خورده، اراضی نشست کرده، آب‎ها شور شده و عوارضی از این دست. یا مثال دیگر این‎که خودوریی تولید می‎کنیم که آلودگی زیست‎محیطی یا مشکل ایمنی دارد و حادثه‎آفرین می‎شود. یا پالایشگاهی درست می‎کنیم که بنزین نامطلوب تولید می‎کند. همه این مثال‎ها به نوعی نشان می‎دهد توجه نکردن به مولفه‎های مختلف، چه مشکلاتی ایجاد می‎کند.

مسئولیت اجتماعی، دیدگاه متعهدانه نسبت به انسان و طبیعت

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با بیان این‎که در کنار این نمونه‎ها، نگاه یک‎بُعدی به برخی مسائل آثار بلندمدت‎تری هم بر جای می‎گذارد، ادامه داد: مثال بارز آن در نفت می‎تواند توجه نکردن به ساکنان مناطق همجوار تاسیسات نفت و گاز باشد که منجر به تبعیض‎ها و گسترش اختلافات طبقاتی می‎شود و تقابل‎هایی را به وجود می‎آورد.

به گفته منوچهری، همانطور که طرح‎های صنعتی می‎تواند بر فیزیک محیط پیرامونی از طریق تغییر زیرساخت‎ها، شبکه آب و فاضلاب، راه‎ها و ... تاثیر بگذارد، بر مردم منطقه هم تاثیرگذار خواهد بود و تاثیر بر انسان‎ها به مراتب حائز اهمیت‎تر و بلندمدت‎تر است.

وی یادآور شد: انسان به عنوان عامل تحقق اهداف و شکل‎دهنده فرایندها و تحولات، باید در کانون توجه قرار گیرد و پیشبرد طرح‎ها و پروژه‎های صنعتی بدون در نظر گرفتن این مهم با چالش‎های جدی رو‌به‌رو می‎شود.

منوچهری ایفای مسئولیت اجتماعی را نیازمند نگاهی هوشمند و دیدگاهی متعهدانه نسبت به طبیعت و انسان عنوان کرد و گفت: لازم است برای نهادینه شدن فرهنگ مسئولیت اجتماعی، در تصمیم‎گیری‎های کلان کشور به مسائل اجتماعی و زیست‎محیطی بیش از پیش توجه شود.

وی یادآور شد: کوتاه‎مدت فکر کردن و توجه صرف به منافع شخصی یا گروهی خاص، آفتی است که می‎تواند مانع تحقق اهداف در حیطه مسئولیت اجتماعی شود.

افزایش درک عمومی برای مقابله با بحرانهای اجتماعی

رئیس سومین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت با تاکید بر ضرورت توجه همزمان به مردم، زیرساخت‎های اجتماعی، رفاهی، فرهنگی و ...، ادامه داد: این موضوع به ویژه در کشور ما که چند دهه است بی‎مبالاتی در استفاده از منابع و ذخایر و تولیدهای بی‎منطق را پشت سر می‎گذاریم، ضروری‎تر است.

به گفته منوچهری، ما در تولید مواد پلاستیکی رکورد داریم؛ به‎طوری‎که کلی هزینه می‎کنیم و به طبیعت هم آسیب می‎رسانیم. در آلوده کردن هوا، در مصرف انرژی، در تولید غیرکیفی، در از بین بردن منابع آبی و مراتع رکورد زده‎ایم. اینها بحران‎های واقعی است که تعهد اجتماعی ما را سنگین‎تر می‎کند و برای توقف این روندها نیازمند افزایش درک عمومی هستیم.

وی با بیان این‎که وجدان مردم باید حساس شود و سیاستگذاران، نمایندگان مجلس، مدیران اجرایی باید اطلاعات و تمرکز خود را روی مسائلی از این دست افزایش دهند، افزود: برگزاری همایش مسئولیت اجتماعی به تحقق این هدف کمک می‎کند.

رئیس سومین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت گفت: از فاز صفر و مقدماتی تا پیاده‎سازی پروژه، در تمام مراحل لازم است علاوه بر طرح فیزیکی و مشخصات تولید و سرمایه‎گذاری، آثار جانبی فعالیت‎ها را در نظر داشته باشیم و بخشی از منابع پروژه را به بحث مسئولیت اجتماعی اختصاص دهیم و مراقبت کنیم که آثار زیان‌باری گریبانگیر محیط پیرامونی نشود.

منوچهری یادآور شد: معمولا مطالعات عمیقی در حوزه مسئولیت اجتماعی انجام نمی‎شود و در بسیاری از مناطق همجوار نفت، مسئولان استانی و محلی بیشتر خواهان انجام پروژه‎های عمرانی هستند؛ در حالی‎که آموزش و بهبود زیرساخت‎های انسانی می‎تواند در درازمدت پیامدهای مطلوب‎تر و راهگشاتری به همراه داشته باشد.

وی گفت: در درجه اول، باید دولت به عنوان متولی تخصیص منابع به این مهم توجه کند و وزارتخانه‎ها، شرکت‎های دولتی، سازمان‎های وابسته به دولت و نهادهای عمومی و حتی شرکت‎ها و سرمایه‎گذاران بخش خصوصی، هر یک به سهم خود در این زمینه ایفای نقش کنند.

سومین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت، 27 و 28 تیرماه امسال در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می‎شود.

 

 

۲۶ تیر ۱۳۹۶
کد خبر : ۱,۱۴۲

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.