12

توانمندی شرکت‌های داخلی در خدمت توسعه نفت خزر

Domestic companies in the service of development
نشست راهبردی بررسی ناوگان دریایی نفت خزر و بررسی دستاوردهای مطالعات پژوهشی و اکتشافی در آب های عمیق دریای خزر با حضور معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید و مدیرعامل شرکت نفت خزر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت نفت خزر، معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران در این نشست با اشاره به دانش پیچیده حفاری در آب های عمیق، گفت: کشف نفت در آب های عمیق دریای خزر توسط ایران یک دستاورد عظیم بود که دروازه ای جدید در یک بستر بکر خدادادی برای صنعت یکصد ساله نفت ایران گشوده است.
 
فرخ علیخانی افزود: با تمرکز مجموعه شرکت های نفتی در منطقه شمال کشورهمچون شرکت نفت خزر، پایانه های نفتی، حفاری شمال و شرکت صدرا به عنوان شرکت پشتیبان لجستیکی و با دارا بودن زیر ساخت های بالقوه و همچنین تعاملات بیشتر بین این شرکت ها می توانیم در آینده نزدیک زنجیره فعالیت در حوزه  نفت و گاز شمال کشور را تکمیل و توسعه دهیم.
 
وی تصریح کرد: ایران با توجه به شرایط جغرافیایی خود ترکیبی از ظرفیت های مختلف در بخش نفت و گاز است و با توجه به اکتشاف و بهره برداری سهل الوصول از میادین نفت و گاز جنوب کشور در بخش خشکی و دریا امروز خوشبختانه در شمال کشور نیز ساختارهای هیدروکربوری خیلی خوبی به صورت مشترک با کشورهای همسایه و هم به صورت مجزا وجود دارد که موجب امیدواری دو چندان برای توسعه صنعت نفت در شمال کشور است.
 
معاون تولید شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: امروز ساختارهای قابل توجه همچون سردار جنگل در دریای خزر کشف شده و طبیعتاً با توجه به تجربیات کسب شده، بهره برداری مناسب از منابع خدادادی در این حوزه می تواند پتانسیل خوبی برای آینده انرژی کشور باشد.
 
علیخانی حضور شرکت های نفتی در منطقه شمال کشور را در کنار هم اثربخش توصیف کرد و گفت: شرکت نفت خزر، پایانه های نفتی، حفاری شمال و صدرا ترکیبی از شرکت های ارائه خدمات اکتشاف، تولید و صادرات هستند که نشان دهنده یک زنجیره کامل از مسیر توسعه ای برای یک میدان هیدروکربوری بوده و با توجه به موقعیت جغرافیایی دریای خزر و عدم دسترسی به آب های آزاد تمامی امکانات و زیرساخت های مورد نیاز را می توانند در داخل تأمین کنند که این مهم تاکنون بسیار خوب و غرورآفرین به انجام رسیده است.
 
وی وجود شرکت صدرا که بخش قابل توجهی از زیرساخت های دریایی را می تواند به صورت درون زا برای این هدف ایجاد کند را بسیار ارزشمند دانست و گفت: در این راستا با توجه به تعامل و همکاری بسیار خوبی که بین شرکت های زیر مجموعه شرکت ملی نفت وجود دارد به آینده این منطقه بسیار خوشبین هستم.
 
علیخانی اظهار امیدواری کرد با نوسازی ناوگان دریایی شرکت نفت خزر و با ادامه فعالیت های اکتشافی در این منطقه با همکاری شرکت های توانمند داخلی خبرهای خوبی به مردم کشورعزیزمان خواهیم داد.
 
مدیرعامل شرکت نفت خزر نیز در این نشست عنوان کرد: پس از مطالعات پژوهشی و اکتشافی در آب های عمیق دریای خزر که  منجر به شناسایی ۴۶ ساختار اولویت دار در خزر شد، با همکاری شرکت صدرا موفق به ساخت سازه عظیم و منحصر به فرد سکوی امیرکبیر و همچنین شناورهای چند منظوره کاسپین در دریای خزر شدیم که برای توسعه ناوگان عملیات شرکت نفت خزر به دست توانمند مهندسین و متخصصان ایرانی این مهم صورت گرفت و امروز می توانیم ادعا کنیم ایران به عنوان نخستین کشور توانمند در حفاری اکتشافی آب های عمیق در خاورمیانه شناخته می شود.
 
علی اصولی با اشاره به اهمیت دستاوردهای شرکت نفت خزر در سال های گذشته گفت: با اقدامات و فعالیت های اکتشافی که توسط شرکت نفت خزر انجام شد موفق شدیم در ساختار ۲/۶ و میدان سردار جنگل منابع هیدروکربوری بسیار خوبی کشف کنیم و به این نتیجه رسیدیم که می توانیم بحث استخراج، فرآورش، انتقال و سوآپ نفت را با اتکا به توانمندی داخلی و همکاری با شرکت های توانمند داخلی در شمال کشور با انگیزه بیشتری دنبال کنیم.
 
مدیرعامل شرکت نفت خزر افزود: بر اساس اخبار و مطالعات واصله، کشورهای حوزه دریای خزر هر ساله بیش از پیش در حال توسعه فعالیت های اکتشافی و تولید نفت و گاز از دریای خزر هستند که این موضوع نشان می دهد فعالیت کشورهای این منطقه برای دستیابی به این منابع خدادادی نه تنها کم نشده بلکه بیشتر هم شده است.
 
اصولی اظهار کرد: شرکت صدرا به عنوان بزرگ ترین و با تجربه ترین شرکت در حوزه صنایع فراساحل هم اکنون مجهز به کامل ترین تجهیزات دریایی در استان مازندران است که مصداق بارز بخش خصوصی توانمند است و حمایت از این مجموعه و دیگر شرکت های داخلی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری است که باید اقتصاد مقاومتی را با حمایت از کارخانجات و تولیدات داخلی پیش ببریم تا هم رونق اقتصادی هم رونق اشتغال ایجاد شود.
 
در پایان این نشست و جلسات دو روزه که نهم و دهم خردادماه ۱۴۰۰ برگزار شد، معاون تولید شرکت ملی نفت ایران به همراه مدیر عامل شرکت نفت خزر و مدیر عامل شرکت صدرا از توانمندی ها و زیرساخت های شرکت کشتی سازی صدرا در منطقه عملیاتی خزر بازدید کردند.

توانمندی شرکت‌های داخلی در خدمت توسعه نفت خزر1

توانمندی شرکت‌های داخلی در خدمت توسعه نفت خزر2

توانمندی شرکت‌های داخلی در خدمت توسعه نفت خزر3

توانمندی شرکت‌های داخلی در خدمت توسعه نفت خزر4

۱۱ خرداد ۱۴۰۰
کد خبر : ۱,۶۹۷

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.