12

آلودگی های نفتی دریای خزر قابل ردیابی می شود

رییس موسسه ملی اقیانوس شناسی گفت: در قالب پروژه ای که موسسه اقیانوس شناسی در حال اجرای آن است گردش آب دریای خزر مدل سازی می شود که با در نظرگرفتن اطلاعات آن ، آلودگی های نفتی خزر قابل ردیابی می شود


آلودگی های نفتی دریای خزر قابل ردیابی می شود


تهران - رییس موسسه ملی اقیانوس شناسی گفت: در قالب پروژه ای که موسسه اقیانوس شناسی در حال اجرای آن است گردش آب دریای خزر مدل سازی می شود که با در نظرگرفتن اطلاعات آن ، آلودگی های نفتی خزر قابل ردیابی می شود
وحید چگینی روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: دراین روش گردش آب خزر مدلسازی می شود و بر اثر الگوی جریان آبی که به دست می آید می توان مشخص کرد که آلودگی نفتی از چه سمتی وارد آبهای ایران شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین درصد آلودگی نفتی خزر از سوی جمهوری آذربایجان است اظهار داشت: متاسفانه دراین زمینه با جمهوری آذربایجان تفاهم نامه مشترکی نداریم اما این مدلسازی کمک می کند تا جریان و جهت ورود آلودگی نفتی به خزر شناسایی شود.
چگینی ادامه داد: شناسایی جهت آلودگی نفتی باعث می شود تا اثر آن را بر روی آبهای خزر مطالعه و تحلیل کنیم.

وی گفت: هم اکنون سکوی نفتی امیرکبیر در عمق 650 تا 700 متری توسط شرکت نفت خزر در آبهای خزر در حال استحصال نفت است که به علت عمق زیاد احتمال آلودگی های زیست محیطی توسط آن کاهش می یابد.

رییس موسسه ملی اقیانوس شناسی افزود: همچنین تفاهم نامه مشترکی بین موسسه ملی اقیانوس شناسی و شرکت نفت خزر منعقد شده است که در این تفاهم نامه مطالعه بر روی آلودگی های احتمالی نفتی دریای خزر تاکید شده است .

به گفته وی با مدلسازی گردش آب خزر ، انجام اندازه گیری ها و تحلیل نتایج تسهیل می شود و بدین ترتیب در صورت بروز آلودگی احتمالی در آینده می توان راه حل های مختلف را پیشنهاد کرد.

چگینی خاطرنشان کرد: به طور کلی دریاچه های بزرگ برای حیات بشری بسیار حائز اهمیت هستند و زندگی بسیاری انسان ها وابسته به این محیط های آبی است.

وی اظهارداشت: در سال های اخیر به دلیل تغییر اقلیم با مسایل جدیدی در دریاچه ها مواجه شده ایم که یکی از مهمترین آن نوسانات سریع آب در دریاچه هاست که گاهی موجب خشک شدن دریاچه ها می شود.

چگینی به دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور دنیا اشاره کرد و گفت: چند سالی است که این دریاچه با پدیده خشکسالی مواجه شده است که بخشی از آن مربوط به پدیده های طبیعی و بخشی به نحوه مدیریت منابع آب مربوط می شود.

وی گفت: مطالعه و تحقیق بر روی دریاچه های بزرگ و کوچک داخلی جزو برنامه های موسسسه ملی اقیانوس شناسی است که در حال اجراست که در این زمینه پروژه های متعددی تعریف شده که در حال اجرا هستند.

چگینی اظهار داشت: همچنین پروژه ای برای بررسی اثر تغییر اقلیم بر روی تراز آب دریاچه های داخلی در حال انجام است که امیدوارم این مطالعات ادامه داشته باشد
21/10/1391

منبع :خبرگزاری ایرنا
 
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
کد خبر : ۷۱۷

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.