12

شرکت ملی نفت هر گونه آلودگی نفتی در دریای خزر را تکذیب نمود

آقای زهره‌وند رئیس اداره HSE شرکت نفت خزر با ارسال جوابیه‌ای در پاسخ به اظهار نظر یکی از مسئولین سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر آلودگی های نفتی در دریای خزر به روشنگریهایی در این ارتباط پرداخته است که ذیلاً منعکس می شود:

بدنبال اظهارات یکی از مسئولین سازمان محیط زیست پیرامون آلودگی های نفتی در دریای خزر، جوابیه ای جهت روشنگری هر چه بیشتر از سوی مهندس زهره وند رئیس اداره HSE شرکت نفت خزر بشرح ذیل تهیه و ارسال گردیده است.

قبل از هر سخن باید گفت وزارت نفت در حال حاضر هیچگونه فعالیتی در عرصه تولید، بهره برداری و انتقال نفت ندارد که بحث آلودگی مطر ح و موضوعیت داشته باشد، از سوی دیگر به گواه کارشناسان و اذعان آن مسئول محترم سازمان محیط زیست در شرایط فعلی آلودگی های میکربی، شیمیایی و فلزات سنگین در دریای خزر بمراتب بیشتر از آلودگی های نفتی است.

در پاسخ به اشارات مقام محترم محیط زیست پیرامون گلوله های نفتی نیز باید به این حقیقت توجه داشت که تمامی این آلودگی های نفتی ناشی از عملیات نفتی کشورهای همسایه است که علاوه بر آلودگی های ناشی از تولید، بهره برداری و انتقال، تکنولوژی قدیمی، فرسودگی دستگاه ها و سکوهای نفتی آنها مزید بر علت شده و بر شدت آلودگی ها افزوده است.

بر ادله فوق سمت و سوی حرکت باد و جریان های مواج دریا را نیز باید افزود. بطوریکه حرکت آب و باد از شمال دریای خزر به جنوب آن یعنی سواحل کشور ماست و همین امر موجب انتقال گلوله های نفتی به سواحل ما می گردد.

در مقایسه با کیفیت تجهیزات عملیاتی نیز باید گفت سکوی ایران امیر کبیر از جمله مدرن ترین سکوهای موجود در سطح جهان می باشد که با رعایت کلیه الزامات و استانداردها و رعایت و همسان سازی با اقلیم خاص دریای خزر ساخته شده و پس از ساخت در حوضچه ساحلی به محل استقرار فعلی انتقال یافت و اصولا" در شرایط فعلی بدلیل عدم انجام هر گونه فعالیت های تولیدی وبهره برداری فاقد هر گونه آلایندگی است و با استقرار آن در مقابل امواج خروشان موقیعت عملیاتی خود را پس از 2 سال حفظ کرده است.

در مورد گلوله های نفتی مورد اشاره در اظهارات مقام مسئول سازمان محیط زیست باید گفت علیرغم آمادگی کامل صنعت نفت جهت بررسی و مطالعه روی این گلوله های مع الاسف همکاری مطلوب و صمیمانه ای از جانب سازمان محیط زیست برای در اختیار نهادن این گلوله ها را شاهد نبودیم که با پیگیری های بعمل آمده موفق شدیم از کانال های دیگری این گلوله ها را تحویل گرفته و جهت آزمایشات ذیربط به مراکز مربوطه ارسال نمودیم و کماکان منتظر دریافت جواب بررسی ها هستیم تا ضمن مقایسه با بانک اطلاعاتی هیدروکربوری موجود در پایانه های نفتی شمال بتوان بطور نسبی از مبدأ انتشار آلودگی ها آگاه شد.
۲ اَمرداد ۱۳۹۲
کد خبر : ۷۸۵

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.