12

وزیر نفت : از حق نفتی ایران در دریای خزر نمی گذریم

مقام عالی وزارت نفت در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:
هیچ کشوری اجازه حفاری در گستره آب های ایران در دریای خزر را ندارد.

 

وزیر نفت : از حق نفتی ایران در دریای خزر نمی گذریم

مقام عالی وزارت نفت در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:
هیچ کشوری اجازه حفاری در گستره آب های ایران در دریای خزر را ندارد.

بیژن زنگنه وزیر نفت با حضور در کمیسیون انرژی مجلس به سوالات نماینده این کمیسیون پیرامون وضعیت حقوقی دریای خزر و برداشت نفت از میدان سردار جنگل پاسخ داد.

وزیر نفت تصریح نمود: محدودیت و اولویت بندی‌هایی در بهره برداری‌ منابع هیدروکربنی در دریای خزر وجود دارد چرا که ساختارهای نفتی خزر بسیار پیچیده است و از طرف دیگر بدلیل آنکه این میدان‌ها در اعماق بسیار زیاد دریا قرار دارند حجم سرمایه گذاری بالا و تکنولوژی خاص خویش را می‌طلبد.

ایشان در ادامه افزودند : سابقه ایران در حفاری آبهای عمیق نوپا است؛ از این رو بهره برداری‌ در میدان‌های نفتی در جنوب نسبت به دریای خزر سهل تر بوده و مساله مشترک بودن میادین ، ضرورت بهره برداری در میدان های جنوب را بالا برده است.

مقام عالی وزارت نفت در پایان اظهار داشت : کشور در حوزه دریای خزر گام های خوبی برداشته است که امیدواریم با به نتیجه رسیدن فعالیت های عملیات اکتشافی شرکت نفت خزر ، گام های بعدی به منظور توسعه و تولید در دریای خزر و منطقه شمال محقق گردد .

طبیب زاده نماینده سوال کننده از وزیر نفت با بیان اینکه توضیح وزیر نفت قابل قبول و قانع کننده بود، افزود: در این میان شرکت ملی نفت ایران در سال‌های اخیر در دریای خزر فعالیت‌های چشمگیری داشته و به دنبال آن بخش خصوصی نیز فعال گردیده و این اقدام بسیار مثبت است چرا که بهره گیری از توان و ظرفیت‌های داخلی باعث رشد و توسعه و کسب تجربیات جدید در این حوزه شده است .

این نماینده مجلس تصریح نمود: توضیح وزیر نفت حاکی از آن بود که در منطقه مورد نظر ایران هیچ کشوری اجازه حفاری ندارد و تقریبا در این زمینه تعامل وجود دارد و هر کشوری در محدودهٔ خود حفاری می‌کند و کسی تعرضی به سهم مورد ادعای ایران نداشته است
. اطلاعاتی که خیال ما را


در دریای خزر آسوده می کند این است که در سهمی که ایران خود را مالک آن می‌داند ظاهرا میدان مشترک وجود ندارد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در پایان اظهار داشت : با محفوظ ماندن حق نفتی ایران در دریای خزر دیگر موضوع بهره برداری‌ها به توان و اولویت بندی اقتصادی کشور معطوف می‌شود و هر زمانی که از منظر اقتصادی و تکنولوژی بهره برداری در دریای خزر اولویت کشور قرار گرفت ایران بهره برداری‌های خود از این حوزه را شتاب می‌دهد.

این گزارش می افزاید ،دکتر اصولی مدیرعامل شرکت نفت خزر پیشتر و در محافل رسانه ای در تشریح وضعیت مخازن و منابع حوزه دریای خزر افزوده است : این یک حرف اشتباه و غلطی است که ما در دریای خزر دارای مخازن مشترک هستیم، لذا تصریح می نمایم ما هیچ گونه مخازن مشترک با کشورهای حوزه دریای خزر نداریم و ترویج غلط این سخن که همسایگان از مخازن مشترک در حال برداشت هستند و جمهوری اسلامی از این بابت متحمل خسارت های اقتصادی است بهیچ وجه صحت نداشته و بطور کلی مبنای واقعی ندارد .

دکتر اصولی همچنین با اشاره به سیاست های ترسیم شده و حمایتی در وزارت نفت اظهار نموده تمام تلاش و ظرفیت های موجود خود را در راستای به نتیجه رسیدن فعالیت های اکتشافی بکار بسته ایم و امید داریم با عنایت الهی و تلاش مجموعه عظیمی که در این طرح ملی فعالیت دارند در آینده ای نه چندان دور راوی خبرهای خوشی برای ملت عزیزمان از این حوزه باشیم .



 
۲۳ بهمن ۱۳۹۲
کد خبر : ۸۲۳

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.