12

حضور مدیران و روسای شرکت نفت خزردر همایش هم اندیشی نظام جدید قرار دادهای نفتی

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت خزر ، مدیران ، روئسا و کارشناسان این شرکت در نخستین همایش هم اندیشی نظام جدید قرارداد های نفتی شرکت نمودند .

 

حضور مدیران و روسای شرکت نفت خزردر همایش هم اندیشی نظام جدید قرار دادهای نفتی


به گزارش روابط عمومی شرکت نفت خزر ، مدیران ، روئسا و کارشناسان این شرکت در نخستین همایش هم اندیشی نظام جدید قرارداد های نفتی شرکت نمودند .

بر اساس این گزارش در همایش هم اندیشی نظام جدید قرارداد های صنعت نفت ایران که با حضور مسئولین بلند پایه ، مدیران ارشد صنعت نفت ، اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و فعالان بخش خصوصی برگزار گردید ،مدل اولیه قرارداد های جدید نفتی تحت عنوان IPC (IRANIAN PETROLEUM CONTRACT) معرفی و رونمایی شد .

در این همایش بیژن زنگنه وزیر نفت با اشاره به تشکیل کمیته بازنگری قرار دادهای نفتی در مهرماه سال جاری که با حضور گروهی از مدیران با تجربه و فعال در صنعت نفت، تنی چند از اعضای کمیسیون انرژی مجلس و سازمان بازرسی کشور تشکیل شده است اظهار داشت : در حکمی که به این کمیته ابلاغ شده بر ضرورت پیوستگی عملیات اکتشاف ، توسعه و تولید ، رعایت اصول تولید صیانتی از میادین ، عدم یکسان سازی قرارداد برای مناطق مختلف کشور، ایجاد جذابیت برای شرکت های بین المللی و موضوع مخازن مهندسی تاکید شده است .

وزیر نفت افزود : در مدل قرار دادهای بیع متقابل جذابیتی برای حضور شرکت های خارجی در مرحله اکتشاف و ازدیاد برداشت از مخازن قدیمی وجود نداشت، بنابراین در مدل جدید قرارداد های نفتی ایران این نواقص بر طرف شده است، چرا که باید با بررسی نقاط مثبت و منفی قرارداد های بیع متقابل به فکر جذب سرمایه و فناوری روز دنیا باشیم .

ایشان با اشاره به وجود منابع هیدروکربن در قسمت های مختلف کشور و تفاوت در نوع مناطق خشکی و فراساحل به لحاظ جغرافیا و تفاوت به لحاظ نوع عملیات و تکنولوژی ، تصریح نمود ، قراردادهای جدید نفتی باید با حفظ منافع ملی طوری تنظیم و اجرا شوند که شرکت های خارجی تمایل حضور در همه مناطق نفتی از جمله مناطق مرکزی، جنوب ، دریای خزر و...را داشته باشند .

زنگنه در مورد بازگشت شرکت های معتبر بین المللی به ایران با اصلاح قراردادهای بیع متقابل اظهار داشت ، اگرچه بازگشت شرکت های بزرگ منوط به برداشتن تحریم ها و بازگشت حقوقی آنهاست ، ولی جذاب شدن قرار دادهای نفتی به بازگشت آنها بسیار کمک میکند .

وزیر نفت در پایان با تاکید بر افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز به عنوان یک ظرفیت ملی افزود : امیدوارم در این همایش مدل اولیه و پیشنهادی قرار دادهای نفتی ایران مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت این مدل با بهترین شرایط در کشور اجرایی گردد ، زیرا در زمینه اصلاح قرار دادهای نفتی هیچ مدلی ایده آل طرفین نخواهد بود و در این زمینه باید به نقطه ای بهینه رسید که آن هم مستلزم گذشت زمان است .

این گزارش می افزاید ، در این همایش 6 میز گرد تخصصی با موضوعات مختلف برگزار و مورد بحث و بررسی قرار گرفت همچنین نمایندگان شرکت های بین المللی حاضر در این همایش با ابراز خرسندی از تحولات در حال انجام در صنعت نفت ایران اعلام کرده اند در انتظار آشنایی بیشتر با جزییات و معرفی کامل نسل جدید قرارداد های نفتی ایران هستند .

شایان ذکر است یکی از موضوعاتی که در مدل جدید قراردادهای نفتی تبیین شده است ، ایجاد جذابیت برای حضور شرکت های بین المللی بوده که از این منظور تداوم فعالیت های عملیاتی و دستاوردهای حاصله شرکت نفت خزر در آبهای عمیق فرصت مناسبی است تا با جلب سرمایه و جذب شرکت های بزرگ بین المللی ، در راه توسعه و بهره برداری نفت در قسمت های عمیق دریای خزر گامهای بلندی برداشته شود .

گفتنی است با توجه به اظهارات رئیس کمیته بازنگری قراردادهای جدید نفتی ، مدل اولیه این قرار داد (( IPC با بررسی قراردادهای 33 کشور دنیا از جمله کشورهای همسایه و کشور های اروپایی و مطالعه بیش از71 مقاله، کتاب و تهیه شده است .


۱۰ اسفند ۱۳۹۲
کد خبر : ۸۳۱

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.