12

احتمال وجود ذخایر گاز در نواحی مشترک مرزی شمال کشور قوت گرفت

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت خزر ، لرزه نگاری دوبعدی در نواحی مشترک مرزی استان گلستان و کشور ترکمنستان پایان یافته و با استناد به این اطلاعات، احتمال وجود ذخایر گازی در این منطقه قوت گرفته است.
 
 

 

پایان لرزه نگاری دو بعدی استان گلستان

احتمال وجود ذخایرگازدر نواحی مشترک مرزی شمال کشور قوت گرفت

 

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت خزر ، لرزه نگاری دوبعدی در نواحی مشترک مرزی استان گلستان و کشور ترکمنستان پایان یافته و با استناد به این اطلاعات، احتمال وجود ذخایر گازی در این منطقه قوت گرفته است.

بر اساس این گزارش ، مهندس یوسف اعتمادی مدیر اکتشاف شرکت نفت خزر از پایان لرزه نگاری دوبعدی در استان گلستان خبر داد و اظهار داشت: سیاست های کلان شرکت ملی نفت ایران، نگاه ویژه ای به فعالیت های اکتشافی و توسعه ای در نوارهای مرزی و مشترک کشور دارد و شرکت نفت خزر نیز این اولویت را مدنظر قرار می دهد.

وی افزود: در خصوص مرز مشترک استان گلستان و کشور ترکمنستان، اطلاعات مختصری در حوزه زمین شناسی وجود داشت و فعالیت های جمهوری ترکمنستان در این مرز مشترک، ما را نسبت به شناسایی و انجام فعالیت های اکتشافی در این منطقه ترغیب کرد.

مدیر اکتشاف شرکت نفت خزر در ادامه اظهار داشت: به این ترتیب، طراحی خطوط دوبعدی لرزه نگاری به طول 1250 کیلومتر و تعداد تقریبی 25 هزار شوت در سال 90 به گونه ای انجام شد که نوار مرزی ایران و ترکمنستان را جهت بررسی ساختارهای مرزی پوشش داد.

وی با بیان اینکه قرارداد لرزه نگاری دوبعدی استان گلستان در آبان ماه 91 با شرکت ژئوفیزیک دانا به عنوان برنده مناقصه، منعقد شد ادامه داد: پس از تجهیز کارگاه و انجام فیلدتست از سوی پیمانکار، عملیات برداشت از چهاردهم فروردین ماه سال جاری آغاز شد و این عملیات در یازدهم دی ماه امسال پایان پذیرفت.

مهندس اعتمادی تصریح نمود: این عملیات با برداشت 24103 نقطه بر روی 48 خط لرزه نگاری به طول 1205 کیلومتر پایان یافت که از این نقاط، عملیات در 11947 نقطه به صورت لرزه ای و در 12156 نقطه به صورت انفجاری انجام شد.  

وی در پایان با بیان اینکه هم اکنون پردازش داده ها توسط شرکت ژئوفیزیک دانا در حال انجام است و مراحل نهایی خود را می گذراند، یادآور شد : مرحله بعدی کار تعبیر و تفسیر داده های پردازش شده توسط شرکت نفت خزر می باشد که انتظار می رود در آینده ای نزدیک این مهم انجام پذیرفته و موقعیت حفر چاه اکتشافی را در نوار مرزی تعیین کند .     

 

 

 
۲۶ اسفند ۱۳۹۲
کد خبر : ۸۳۷

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.