12
با تمرکز بر فعالیت های پژوهشی

همکاری های گسترده شرکت نفت خزر با مراکز علمی و پژوهشی کشور در جهت توسعه فناوری های آب عمیق

شرکت نفت خزر به منظور تحقق اهداف و برنامه های تعریف شده در حوزه پژوهش و فن آوری بر اساس نیاز بخش های فنی و عملیاتی ، توجه خود را بر پیشرفت و اجرای پروژه های پژوهشی تعریف شده با بهره گیری از ظرفیت های موجود در مراکز علمی و پژوهشی کشور در عرصه تکنولوژی آبهای عمیق معطوف داشته است .

بر این اساس با تشکیل کارگروه های تخصصی و برگزاری جلسات مستمر با دانشگاه های معتبر داخلی و موسسات علمی و پژوهشی به منظور کاربردی نمودن و حصول نتایج مورد نظر از پروژه های تعریف شده، اقدامات مثبتی به منظور تقویت و دو سویه نمودن ارتباطات بین صنعت و دانشگاه در حوزه آبهای عمیق صورت پذیرفته است .

علی اصولی مدیر عامل شرکت نفت خزر در جلسه ارائه گزارش پیشرفت طرح های پژوهشی دانشگاه صنعتی سهند تبریز، ضمن تاکید بر نقش سازنده و موثر ارتباطات دوسویه صنعت و دانشگاه به ظرفیت سازی، رشد و تربیت نیروی انسانی متخصص در بخش های بالادستی نفت، افزود: ما به دنبال فعالیت های پژوهشی ویترینی و نمایشی نیستیم .

اصولی با اشاره به ویژگی های سکوی حفاری نیمه شناور ایران امیرکبیر و تشریح شرایط خاص عملیاتی و جوی حاکم بر این سازه غول پیکر 15000 تنی به عنوان تنها دستگاه حفاری جمهوری اسلامی ایران با قابلیت حفاری در آبهای عمیق، موضوع تعمیرات، نگهداشت و استفاده بهینه از آن در جهت منافع ملی را بدون وجود برنامه صحیح علمی غیر ممکن دانست .

وی افزود با توجه به شرایط خاص خزر و بسته بودن این دریا و عدم تجربه و همکاری کشورهای همسایه خزر در مقوله تعمیرات و نگهداشت سازه هایی با این خصوصیات ، تمرکز بر فعالیت های پژوهشی و تعامل با مراکز علمی و پژوهشی داخل کشور در حوزه فناوری های آبهای عمیق امری است ضروری و اجتناب ناپذیر .

شایان ذکر است، ظرفیت سازی در دانشگاهها و موسسات پژوهشی به منظور ورود به عرصه آموزش و پژوهش در فن آوری های مرتبط با آب عمیق و همچنین رفع تنگناهای عملیاتی و مورد نیاز سازمان ، از اهداف و برنامه های امور پژوهش و فن آوری شرکت نفت خزر است که به صورت مستمر در حال انجام است .

در همین راستا شرکت نفت خزر همکاری های گسترده ای با مراکز علمی و دانشگاهی برقرار نموده که می توان به همکاری با دانشگاههای صنعتی شریف ، سهند دانشگاه ، اصفهان ، صنعت نفت و سازمان های علمی و پژوهشی نظیر هواشناسی و موسسه ملی اقیانوس شناسی اشاره نمود .

انجام آزمایشات مدل سکوی حفاری نیمه شناور ایران امیر کبیر ، بررسی تثبیت موقعیت در شرایط مورینگ ، طراحی ربات های زیر دریایی (ROV) به منظور انجام عملیات در عمق 1000 متر و .... برخی از عناوین پژوهشی در حال اجرا با همکاری دانشگاهها و موسسات پژوهشی هستند .
۳ اسفند ۱۳۹۳
کد خبر : ۹۲۸

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.