12
در سومین اجلاس هم اندیشی ملی دریای خزر مطرح شد :

فعالیت های اکتشافی در دریای خزر باید تقویت شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت خزر و به نقل از خبرگزاری ایرنا، سومین اجلاس هم اندیشی ملی دریای خزر با حضور مقامات کشوری و لشکری به میزبانی استان گلستان برگزار شد .

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گرگان اظهار کرد: ذخایر هیدروکربنی دریای خزر و دیگر منابع آن، منبع عظیم ثروت برای کشور هستند که باید به نحو مطلوب از آن استفاده شود . وی با اشاره به ظرفیت ها و ساختارهای شناسایی شده در دریای خزر بر تقویت فعالیت های اکتشافی در دریای خزر تاکید کرد و افزود: تا کنون دو حلقه چاه در میدان سردار جنگل در دریای خزر حفاری شده در حالی که باید تعداد حفاری های اکتشافی افزایش یابد .

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که رژیم حقوقی دریای خزر پس از فروپاشی شوروی، برای کشور ایران از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار شده است، تصریح کرد: قبل از انقلاب اسلامی شناورهای ایران تنها اجازه حضور تا خط 2/12درصد این دریا را داشتند اما امروز سکوی نیمه شناور حفاری ایران امیرکبیر در اعماق خزر جنوبی مشغول انجام فعالیت های اکتشافی است.
وی با اشاره به موضع گیری صریح رئیس جمهوری ایران در چهارمین اجلاس کشورهای حاشیه خزر در آستراخان خاطر نشان کرد: هر پنج کشور حاشیه دریای خزر در منابع آن ذی حق بوده و هر گونه اقدام به بهره برداری از منابع باید بر اساس توافق جمعی صورت پذیرد .

در پایان این اجلاس موارد زیر مورد تاکید اعضا قرار گرفت :
1- دریای خزر دریای صلح و دوستی است و تمام مسائل آن در چارچوب تفاهم و همدلی کشورهای ساحلی قابل حل است.

2- خزر محل حضور نیروهای بیگانه نیست و تامین امنیت آن تنها بر عهده کشورهای ساحلی است.
3- اقدام یک جانبه، دو جانبه و حتی چند جانبه ای که مغایر با تصمیمات اجماعی 5 کشور ساحلی باشد قابل قبول نیست.

4- ما دریا را عامل وصل و نه عامل فصل می دانیم و بر تقویت روند همگرایی کشورهای ساحلی درباره مسائل خزر تاکید داریم.

5- امروزه بیش از آنکه در پی تقسیم دریای خزر باشیم باید در فکر نجات دریای خزر بود. دریای خزر در معرض تهدیدات محیط زیستی عدیده ای است که حیات آن را به خطر انداخته است .

6- ایجاد خانه مشترک خزر در سطح داخلی با حضور سه استان ساحلی و در سطح منطقه با حضور استان های ساحلی کشور های ساحلی جهت همکاری های زیست محیطی خزر ضرورت دارد .

7- کشورهای ساحلی می توانند با تشکیل سازمان های همکاری حوزه خزر ، روند همکاری ها را نهادینه کرده ، حساسیت های امنیتی را کاهش داده و در جهت بهره برداری بهینه از ظرفیت های دریابرای توسعه همکاری ها استفاده نمایند.

8- تا زمان به نتیجه رسیدن رژیم حقوقی دریای خزر ، توافقنامه 1921 و 1940 مبنای رفتار در دریای خزر خواهد بود.

شایان ذکر است شرکت نفت خزر تاکنون عملیات حفاری و آزمایش دو حلقه چاه در میدان نفتی سردار جنگل را در اعماق بیش از 700 متری دریای خزر با موفقیت به اتمام رسانده است . میزان نفت درجای میدان سردار جنگل دو میلیارد بشکه و میزان قابل استحصال حداقل پانصد میلیون بشکه برآورد گردیده است .
۱۰ اسفند ۱۳۹۳
کد خبر : ۹۳۰

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.