12
با تلاش شبانه روزی متخصصان شرکت نفت خزر

عملیات جابجایی سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر پایان یافت

عملیات جابجایی سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر پایان یافت
به گزارش روابط عمومی شرکت نفت خزر، عملیات جابجایی سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر به منظور استقرار در موقعیت جدید حفاری اکتشافی در دریای خزر به اتمام رسید .

 

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت خزر، عملیات جابجایی سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر به منظور استقرار در موقعیت جدید حفاری اکتشافی در دریای خزر به اتمام رسید .

بر اساس این گزارش با اتمام عملیات جداسازی لنگرهای سکو از موقعیت 2/6 در میدان سردار جنگل در دریای خزر، شناورهای کاسپین از طریق نیروی کشش(یدک کشی) اقدام به جابجایی این سازه عظیم 15000 تنی نمودند و در موقعیت جدید در بلوک 1/8 مستقر گردید. گفتنی است طی چند ماه گذشته عملیات پیش لنگراندازی که مقدمه ای برای عملیات جابجایی سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر بود در موقعیت جدید انجام شد و پس از آن عملیات جابجایی، انتقال و استقرار سکو با هدف دستیابی به افق های جدید و استمرار فعالیت های اکتشافی در دریای خزر طبق برنامه با موفقیت انجام پذیرفت.

عملیات جابجایی این سازه ملی به موقعیت جدید در دریای خزر با بهره گیری از دانش و تجربیات
تیم های متخصص داخلی و با استفاده از شناورهای چند منظوره کاسپین در مختصات جنوب شرقی میدان سردار جنگل و در فاصله 116 کیلومتری از بلوک 2/6 انجام شد و ساعاتی پیش با اجرای کامل عملیات جابجایی، سکو به موقعیت جدید انتقال یافت.

بر اساس این گزارش با استقرار سکو در موقعیت جدید حفاری، فرایند اجرای عملیات لنگراندازی و تثبیت سکو در این موقعیت در حال انجام می باشد.

شایان ذکر است حفاری در آب‌های عمیق مقوله‌ای است که با توجه به شرایط ویژه‌ محیطی عملیات، تفاوت چشمگیری با حفاری در خشکی و آب‌های کم‌عمق دارد. سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر به منظور انجام عملیات حفاری در آبهای عمیق توسط هشت لنگر و هشت رشته زنجیر در موقعیت مورد نظر استقرار می یابد .

ادامه فعالیت های حفاری پس از استقرار سکو مستلزم ابلاغ از طرف مقامات ارشد وزارت نفت خواهد بود که طبق سند راهبردی اکتشاف منابع نفت و گاز وزارت نفت (بند1- ب) صراحتاً تاکید گردیده است:" با هدف تکمیل مراحل اکتشافی به منظور شناخت منطقه عمومی خزر جنوبی در برنامه ششم توسعه در مناطق بالاتر تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران مورد توجه جدی است". پیش تر مجوز این عملیات از طریق شورای عالی امنیت ملی کشور نیز صادر گردیده است .

 

۶ اَمرداد ۱۳۹۵
کد خبر : ۱,۰۳۸

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.