12
با هدف ارتقاء کارایی و بهره وری سازمانی

نظام مدیریت دانش در شرکت نفت خزر استقرار می یابد

نظام مدیریت دانش در شرکت نفت خزر استقرار می یابد
به گزارش روابط عمومی شرکت نفت خزر، با هدف ارتقاء کارایی و بهبود اثربخشی فرآیندهای سازمانی، مدیریت دانش در این شرکت پیاده سازی و روش اجرایی آن تدوین گردید .

 

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت خزر، با هدف ارتقاء کارایی و بهبود اثربخشی فرآیندهای سازمانی، مدیریت دانش در این شرکت پیاده سازی و روش اجرایی آن تدوین گردید .

فرهنگ خطیبی سرپرست شرکت نفت خزر در این خصوص اظهار داشت: با توجه به ماهیت دانشی فعالیت های شرکت نفت خزر در بخش بالادست صنعت نفت و انجام عملیات پیچیده حفاری در آب های عمیق، ضرورت ایجاد بسترهای لازم به منظور حرکت به سوی سازمانی دانش محور پیوسته احساس می شده است لذا با ایجاد سمتی تحت عنوان مستندسازی تجربیات و انباشت دانش در واحد پژوهش و فناوری شرکت، در یک سال گذشته زمینه های لازم به منظور تهیه و تدوین روش اجرایی مدیریت دانش در شرکت نفت خزر ایجاد گردید.

خطیبی افزود مدل ها و الگوهای متفاوت و متنوعی از مدیریت دانش وجود دارد که هر سازمانی بر اساس شرایط و موقعیت رقابتی خود اقدام به تهیه و استفاده از آن می نماید که بر همین اساس فرآیند مدیریت دانش در شرکت نفت خزر به دو بخش عمده تعریف شده است. مدیریت دانش صریح یا آشکار که تحت عنوان مستندسازی و انباشت دانش طرح ها و پروژه‌های شرکت نفت خزر نام گذاری گردیده و هدف آن گردآوری، نگهداشت و انتشار دانش بدست آمده از انجام طرحها و پروژه های شرکت در طول سالیان متمادی بوده تا به کمک آن هزینه های ناشی از دوباره کاری کاهش یافته و بستر مناسبی جهت انتقال دانش فنی از یک پروژه به سایر پروژه ها فراهم گردد. بخش دوم مدیریت دانش ضمنی یا پنهان که تحت عنوان مستندسازی تجربیات و انباشت دانش کارکنان و مدیران شرکت نفت خزر نام گذاری گردیده و هدف آن شناسایی، کسب، نگهداری، توسعه، تسهیم و بکارگیری دانش حاصل از سالها کار و تجربه کارکنان و مدیران شرکت در زمینه های خاص بوده تا به کمک این فرآیند از نابودی دانش منحصربه فرد و غیرقابل تکرار به وجود آمده در شرکت جلوگیری نموده و زمینه لازم برای استفاده و انتقال این منبع ارزشمند و استراتژیک در جهت افزایش کارایی و اثربخشی فراهم گردد.

شایان ذکر است مدیریت دانش فرآیندی است که به سازمانها کمک می کند تا اطلاعات و مهارت های مهم را که به عنوان حافظه سازمانی محسوب می شوند و به طور معمول به صورت سازماندهی نشده وجود دارند شناسایی، انتخاب، ساماندهی و منتشر نمایند. این امر مدیریت سازمانها را قادر می سازد تا برای حل مسائل، برنامه ریزی راهبردی و تصمیم گیری های مهم، به صورت کارا و موثر اقدام نمایند. نیاز به مدیریت دانش، از این واقعیت سرچشمه می‌گیرد که دانش در عملکرد سازمانی و دسترسی به مزیت رقابتی پایدار، عنصری مهم تلقی می شود.

 

 

۱۳ شهریور ۱۳۹۵
کد خبر : ۱,۰۳۹

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.