12
به میزبانی تهران برگزار شد

چهل و هفتمین اجلاس گروه کاری ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر

چهل و هفتمین اجلاس گروه کاری ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر
به گزارش روابط عمومی شرکت نفت خزر و به نقل از اداره دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه، چهل و هفتمین اجلاس گروه کاری ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در تهران برگزار شد .

 

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت خزر  و به نقل از اداره دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه، چهل و هفتمین اجلاس گروه کاری ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در تهران برگزار شد .

ابراهیم رحیم پور معاون وزیر امور خارجه در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما اعلام نمود: در این اجلاس نمایندگان ویژه و معاونان وزرای امور خارجه ۵ کشور ساحلی دریای خزر شامل جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، فدراسیون روسیه، جمهوری قزاقستان و ترکمنستان پیرامون مفاد پیش نویس کنوانسیون رژیم حقوقی مذاکره و رایزنی کردند و در این نشست دو روزه مسایل مربوط به تحدید حدود بستر و زیر بستر برای بهره برداری از منابع، منابع زنده آبی، دریانوردی، ترانزیت، خطوط مبدأ و دیگر مسائل مورد علاقه، مورد  بررسی قرار گرفت و در برخی موارد توافقات مقدماتی انجام گردید.

وی افزود در این نشست ضمن اشاره به پیشرفت هایی که در تدوین رژیم حقوقی دریای خزر حاصل شده است و ابراز امیدواری نمود که با اراده و حسن نیت رهبران کشورهای ساحلی دریای خزر در کار تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر تسریع شده و هر چه زودتر شاهد نهایی شدن آن باشیم. معاون وزیر امور خارجه با اشاره به موضع گیری صریح رئیس جمهوری ایران در چهارمین اجلاس کشورهای حاشیه خزر در آستراخان خاطر نشان کرد: هر پنج کشور حاشیه دریای خزر در منابع آن ذی حق بوده و هر گونه اقدام به بهره برداری از منابع باید بر اساس توافق جمعی صورت پذیرد .

رحیم پور در پایان اظهار داشت موافقتنامه های خوبی در جلسات سران ۵ کشور ساحلی در اجلاس پیشین به ویژه آستاراخان امضاء شده که یکی از آن موارد ایجاد دبیرخانه محیط زیست می باشد که قرار است این دبیرخانه به طور آزمایشی به مدت چهار سال در باکو مستقر و دبیر کل آن نیز انتخاب شود.

شایان ذکر است در این اجلاس توافق شد گروه های کاری به منظور نهائی نمودن اسناد لازم برای امضاء در اجلاس رؤسای جمهور که نیمه نخست سال 2017 در قزاقستان برگزار خواهد شد، بر سرعت فعالیت های خود بیفزایند.

مذاکرات ۵ کشور ساحلی دریای خزر برای تدوین رژیم حقوقی این دریا از ۲۰ سال پیش در حال برگزاری است و تاکنون ۴ اجلاس سران، ۱۰ اجلاس وزرای امور خارجه و ۴۷ نشست گروه کاری ویژه برگزار شده است.

 

 

۱۱ آبان ۱۳۹۵
کد خبر : ۱,۰۴۳

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.