12
محسن دلاویز در جمع خبرنگاران گفت:

انتقال تکنولوژی و جذب فرصت های سرمایه گذاری، راهبرد صنعت نفت در توسعه اقتصادی کشور است

انتقال تکنولوژی و جذب فرصت های سرمایه گذاری، راهبرد صنعت نفت در توسعه اقتصادی کشور است
محسن دلاویز مدیر عامل شرکت نفت خزر در نشست خبری بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران پاسخ گوی سوالات خبرنگاران بود.

 

محسن دلاویز مدیر عامل شرکت نفت خزر در نشست خبری بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران پاسخ گوی سوالات خبرنگاران بود.

بر اساس این گزارش محسن دلاویز با اعلام تبریک سالروز کشف نفت در دریای خزر در بیستم اردیبهشت ماه 1391 ، این رویداد مهم را نتیجه تلاش چندین ساله مهندسان و متخصصان شرکت نفت خزر دانست.

مدیر عامل شرکت نفت خزر کشف نفت در دریای خزر و روشن شدن مشعل سکوی عظیم ایران امیرکبیر را نقطه عطف صنعت نفت در کسب دانش حفاری در آبهای عمیق و دستیابی به منابع هیدروکربنی در دریای خزر دانست .

مدیر عامل شرکت نفت خزر با ارائه گزارشی آماری- تحلیلی افزود: با رشد روز افزون علم و فن آوری و به دنبال کاهش ذخایر نفت و گاز در محدوده خشکی و آب های کم عمق در دنیا، روند فعالیت های اکتشافی در حوزه آبهای عمیق و فوق عمیق شتاب گرفته و در این عرصه جستجو برای پی بردن به وجود منابع هیدروکربنی در آبهایی با عمق بیش از 1000 متر و حتی بیشتر از آن مورد توجه متخصصان نفتی جهان قرار گرفته است. وی گفت آمارها نشان می دهد هزینه سرمایه گذاری در میادین آب­های عمیق دنیا در پنج سال آینده با رشد 130 درصدی نسبت به دوره گذشته، از مرز 260 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.

مدیر عامل شرکت نفت خزر با بر شمردن فاکتورهایی همچون افزایش جمعیت جهان، افزایش تقاضای جهانی، کاهش ذخایر هیدروکربنی و پیشرفت و توسعه فناوری های جدید در زمینه اکتشاف و تولید از حوزه های آب عمیق را از عوامل موثر در حرکت کشورها به سمت بهره برداری از منابع هیدروکربنی آب عمیق دانست. وی گفت: ضرورت توجه به
فعالیت های اکتشافی در بخش فراساحل به اندازه ای است که حدود70 درصد از میادین نفت و گاز جهان که در20 سال گذشته کشف شده اند در بخش فراساحلی قرار داشته اند. 65 درصد از ذخایر هیدروکربنی جهان در مناطق فراساحل واقع شده است که از این میزان حدود 35 درصد در مناطق فراساحل کم عمق و حدود 30 درصد در نواحی فراساحل عمیق قرار گرفته است. در بخش تولید نیز، میادین نفت و گاز دریایی حدود 40 درصد از سهم تولید نفت و گاز جهان را به خود اختصاص داده اند و این موضوع ضرورت توجه به توسعه
فعالیت های اکتشافی در دریای خزر را دو چندان نموده است.

مدیر عامل شرکت نفت خزر با تشریح فعالیت ها و دستاوردهای شرکت نفت خزر افزود: در این مدت اقدامات گسترده ای در بخش های ژئوفیزیک، زمین شناسی و مهندسی نفت انجام گرفته و ساختارهای کوچک و بزرگی با پتانسیل های هیدروکربنی در بخش جنوبی دریای خزر و در اعماق بین 500 تا 800 متری در دریای خزر شناسایی شده و به موازات آن ساخت سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر برای اولین بار در کشور یکی از چالش های نفس گیر، پیچیده، زمان بر و پرهزینه برای شرکت بود که در نهایت با عبور از مشکلات فراوان، در مدار عملیاتی قرار گرفت.


به دنبال ساخت این سازه عظیم، سه شناور چند منظوره منحصر به فرد جهت جابجایی این سازه و همچنین انجام عملیات لنگراندازی در پهنه دریای خزر مهندسی و ساخته شد .

وی در ادامه افزود : با آغاز فعالیت های اکتشافی در امر راهبری و استفاده از این سازه و بعد ها در عملیات حفاری اکتشافی در میدان سردار جنگل در عمق 728 متری دریا، خاص بودن موضوع آب های عمیق عیان می گردد و پس از تلاش خستگی ناپذیر متخصصان و کسب دانش کاری در این حوزه، جمهوری اسلامی ایران و صنعت نفت کشور برای اولین بار در سطح کشورهای منطقه در حوزه ساخت و بهره برداری از سازه های عظیم نفتی و به کار گیری دانش و تکنولوژی، وارد باشگاه فعالیت های نفت و گاز در آب های عمیق گردید. مسیری که علی رغم مشکلات فراوان و فرا روی آن، به مسیری غیر ایستا و بازگشت ناپذیر تبدیل شده است.

مدیر عامل شرکت نفت خزر در خصوص موضوع توسعه و تولید از دریای خزر افزود؛ این مساله به عنوان یک اولویت، با چالش ها و پیچیدگی های متعددی مواجه است که دستیابی به فناوری­های خاص آب عمیق از جمله ضرورت های ورود قاطعانه به این عرصه است. محسن دلاویز توجه به موضوع انتقال تکنولوژی و جذب فرصت های سرمایه گذاری را یکی از راهبردهای صنعت نفت در توسعه اقتصادی کشور دانست و افزود ضرورت دارد با هدف تحقق برنامه های توسعه ای تدوین شده و همچنین بهره گیری از مدل های قراردادی جدید و قابل اطمینان در آینده ای نزدیک، به تداوم
فعالیت های اکتشافی و توسعه ای در دریای خزر توجه جدی داشت، امری که شرکت نفت خزر در سایه حمایتهای شرکت ملی نفت ایران و وظایف تکلیفی وزارت نفت در دستور کار خود قرار داده است .

 

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
کد خبر : ۱,۰۶۸

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.