12
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران عنوان کرد:

پیش بینی درآمدزایی ۸۰ میلیارد دلاری طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی

پیش بینی درآمدزایی ۸۰ میلیارد دلاری طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، علی کاردر در حاشیه امضا قرارداد توسعه بخش فراساحل فاز 11 پارس جنوبی گفت: حضور پاتریک پویان، مدیرعامل شرکت توتال در ایران باعث خرسندی ما است چرا که وی برای اولین بار برای فعالیت اقتصادی در ایران حضور یافته است.


مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه موازی با فعالیت های نوشتن متن قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی، کارهای اولیه اجرایی آن نیز دنبال شد، گفت: با در نظر گرفتن ارزش افزوده تولیدات این فاز، می توان درآمدزایی 80 میلیارد دلاری را از این طرح توسعه انتظار داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، علی کاردر در حاشیه امضا قرارداد توسعه بخش فراساحل فاز 11 پارس جنوبی گفت: حضور پاتریک پویان، مدیرعامل شرکت توتال در ایران باعث خرسندی ما است چرا که وی برای اولین بار برای فعالیت اقتصادی در ایران حضور یافته است.
وی ادامه داد: پیش از امضای این قرارداد، ما یک تفاهم نامه در قالب HOA به امضا رساندیم که نزدیک به یک سال از آن زمان می گذرد، اما در این فاصله ضمن مذاکرات جدی که با شرکت توتال، سی ان پی سی آی و پتروپارس در زمینه مالی، قراردادی، سرمایه گذاری و حقوقی داشتیم کارهای اولیه اجرای قرارداد را به سرانجام رساندیم.
کاردر با بیان اینکه 85 درصد موضوعات در متن HOA لحاظ شده بود، گفت: برای نوشتن قرارداد بر اساس الگوی جدید در این مدت تلاش فراوانی شد و در عین حال فضا برای حضور توتال به عنوان اپراتور با انجام کارهای مهندسی و فرآهم کردن اسناد و مدارک مناقصه و اقدامات اولیه فراهم شد. وی افزود: از این موضوع ما بسیار خرسندیم که توانستیم از تلف شدن زمان جلوگیری کنیم.
کاردر با اشاره به متن قرارداد، گفت: بر اساس این قرارداد ظرفیت تولید روزانه 2 میلیارد فوت مکعب گاز در فاز 11 پارس جنوبی به وجود خواهد آمد که در طول دوره 20 ساله قرارداد، 335 میلیارد مترمکعب گاز غنی برداشت می شود و 290  میلیون بشکه میعانات گازی، 14 میلیون تن گاز مایع، 12 میلیون تن اتان، 2 میلیون تن گوگرد و به همراه 315 میلیارد متر مکعب گاز شیرین خواهیم داشت.
وی با در نظر گرفتن بهای 50 دلار در هر بشکه نفت گفت: با این قیمت ارزش محصولات این فاز به 23 میلیارد دلار می رسد و با در نظر گرفتن ارزش افزوده تولیدات کشور می توان درآمد 80 میلیارد دلاری را انتظار داشت.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از 2 فاز توسعه ای برای این قرارداد خبر داد و گفت: در بخش اول قرار است با استقرار سکوهای فاز 11 و سرمایه گذاری 2 میلیارد و 400 میلیون دلار به تولید 2 میلیارد فوت مکعب در روز دست پیدا کنیم و بعد از آن به دلیل افت تولید در کل میدان پارس جنوبی در فاز دوم طراحی سکوهای فشار افزایی را در برنامه خواهیم داشت که ابتدا با سرمایه گذاری 2 میلیارد و 400 میلیون دیگر در فاز 11 اجرایی می شود و بعد از آن با الگو برداری در فازهای دیگر پارس جنوبی اجرا خواهد شد.
وی یکی از بزرگترین مزایای فاز دوم این قرار داد را انتقال دانش و فناوری به کشور عنوان کرد و گفت: از آنجا که توتال پیش تر در فازهای 2 و 3 پارس جنوبی و همچنین پروژه سیری با سازندگان و پیمانکاران EPC داخلی همکاری داشته است، انتظار می رود این روند به خوبی انجام شود و توتال هم مشتاق به همکاری با این شرکت ها است.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه برای شکل گیری این قرارداد همکاری خوبی بین مدیران توتال و نیروهای جوان وزارت نفت شکل گرفته گفت: این همکاری به انگیزش نیروهای جوان و تربیت مدیران آینده می انجامد و همه شرکت های کنسرسیوم برای انتقال تکنولوژی به داخل کشور همکاری می کنند.

 

۱۳ تیر ۱۳۹۶
کد خبر : ۱,۱۲۰

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.