12
معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی:

روابط ایران و ارمنستان در بخش انرژی گسترش می‌یابد

روابط ایران و ارمنستان در بخش انرژی گسترش می‌یابد
معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت از علاقمندی ارمنستان به خرید بیشتر گاز از ایران خبر داد و گفت: روابط ایران و ارمنستان در زمینه انرژی ارتقا می یابد.


به گزارش شانا، امیرحسین زمانی نیا امروز (سه شنبه، ۱۸ مهرماه) پس از دیدار بیژن زنگنه٬، وزیر نفت با کارن کاراپتیان، نخست وزیر ارمنستان، «گاز» را مهمترین محور مذاکرات امروز دانست و اظهار کرد: در این دیدار نخست وزیر ارمنستان علاقه‌مندی خود را برای خرید مستقل گاز از ایران (سوای تهاتر گاز و برق) اعلام کردند و قرار شد مذاکرات بیشتر در این باره با شرکت ملی گاز  ادامه یابد.

وی با بیان این که سوآپ گاز ترکمنستان به ارمنستان دیگر محور مذاکرات امروز بود، تصریح کرد: ایران موافقت خود را برای همکاری در این باره اعلام کرده است.

معاون وزیر نفت افزود: مذاکرات امروز وزیر نفت  و نخست وزیر ارمنستان دوستانه و در چارچوب منافع ملی دو کشور بوده است.

وزیر نفت، مردادماه پارسال پس از دیدار با لئون یولیان، وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان در تهران از افزایش صادرات گاز ایران به ارمنستان از روزانه یک میلیون متر مکعب به سه میلیون مترمکعب از اواخر سال ۲۰۱۸ خبر داده و اعلام کرده بود: نسبت تهاتر برق تهران و ایروان افزایش یافته است.

به گزارش شانا، ایران و ارمنستان سال ٢٠٠٤ میلادی (١٣٨٣ شمسی) یک قرارداد تهاتر گاز و برق امضا کردند، مدت این قرارداد ٢٠ ساله است.

ظرفیت سالانه خط لوله صادراتی حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب است؛ بر اساس توافقنامه میان دو طرف، گاز صادراتی ایران به مصرف نیروگاه های تولید برق در ارمنستان می رسد و در عوض ایران از ارمنستان، برق وارد می کند.

۲ خط کنونی انتقال برق میان ایران و ارمنستان ظرفیت انتقال ٣٠٠ مگاوات برق را دارد و بیش از این نمی‌توان از آنها در مبادله برق میان دو کشور استفاده کرد.

ارمنستان از اواسط سال ٢٠٠٩ واردات گاز از ایران را آغاز کرده است؛ ایروان و تهران در ماه اوت ۲۰۱۵ برای اجرای پروژه احداث خط سوم انتقال برق دو مداره ٤٠٠ کیلو ولتی از ارمنستان به ایران یک قرارداد امضا کردند.

 

 

۱۹ مهر ۱۳۹۶
کد خبر : ۱,۲۲۰

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.