12
وزیر امور خارجه:

همکاری با شرکت‎های کوچک و متوسط اروپایی را مدنظر قرار دهیم

همکاری با شرکت‎های کوچک و متوسط اروپایی را مدنظر قرار دهیم
به گزارش شانا به نقل از ایرنا، محمدجواد ظریف، در جمع نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به این‌که ادعا می‌شود چرا آمریکا از برجام خارج شده و حتما برجام ایراد داشته است، گفت: آمریکا از نفتا، پیمان پاریس و توافق همکاری اقتصادی اقیانوس آرام هم خارج شده است، آیا آن‎ها هم ایراد داشتند؟

 

وزیر امور خارجه، شرکت‌های کوچک و متوسط را موتور محرکه کشورهای اروپایی و جایگزینی مناسب برای شرکت‌های بزرگی مانند توتال در فرایند همکاری با ایران برشمرد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، محمدجواد ظریف، در جمع نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به این‌که ادعا می‌شود چرا آمریکا از برجام خارج شده و حتما برجام ایراد داشته است، گفت: آمریکا از نفتا، پیمان پاریس و توافق همکاری اقتصادی اقیانوس آرام هم خارج شده است، آیا آن‎ها هم ایراد داشتند؟

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با تاکید بر این‌که ما وارد حوزه دشواری می‌شویم، اما به دشواری‌ها عادت داریم، اظهار کرد: ما جنگ را با نفت 8 دلاری اداره کردیم، آیا امروز و در شرایطی که قیمت نفت 75 دلار است، نمی‌توانیم وضعیت را کنترل کنیم؟

وی با بیان این‌که اروپایی‌ها مدعی تضمین خرید نفت ایران هستند، افزود: یقین داریم آمریکایی‌ها دوران پرفشاری را برای ما ایجاد می‌کنند، در گذشته نیز آنها در کاخ سفید نشسته بودند و پیاده نظام آمریکا در اروپا یا جاهای دیگر، ایران را تحریم می‌کردند. اتحادیه اروپا هم همان تحریم‌ها را علیه ایران داشت و در بعضی موارد بانکی، تحریم اروپا بیش از آمریکا بود.

وزیر امور خارجه گفت: آمریکا کمر همت بسته تا برجام را نابود و ایران را مجبور به خروج از برجام کند، بنابراین هدف استراتژیک آمریکا خروج ایران از برجام است.

وی درباره دیدگاه برخی کشورها نسبت به خروج از برجام، توضیح داد: اروپایی‌ها، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در مذاکراتی که با ایران داشتند بر پیدا کردن راهی برای اجرای برجام تاکید کردند حتی نزدیک‌ترین متحدان آمریکا و کانادا مایل به حفظ برجام هستند.

تقویت بخش خصوصی سبب موفقیت برجام می‌شود

ظریف، شرکت‌های کوچک و متوسط را موتور محرکه اقتصادی کشورهای اروپایی و کلید حل مشکل دانست که می‌توانند جایگزین شرکت‌های بزرگ شوند.

وی در این باره گفت: شرکتی مثل توتال، با قبول اجرای یک پروژه‌، سرمایه و مدیریت آن را برعهده دارد، اما بقیه کار را همان شرکت‌های کوچک و متوسط انجام می‌دهند. اروپا این شرکت‌ها را شناسایی کرده و در مقابل ما نیز باید با تشکیل کمیته‌ای در اتاق بازرگانی، اقدام به شناسایی این شرکت‌ها کنیم، البته اجرای این طرح در وزارت امور خارجه آغاز شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور از شناسایی 5 هزار شرکت کوچک و متوسط خبر داد و افزود: ما باید بگوییم که مایل به همکاری با کدام شرکت‌ها هستیم و نیز از امکانات جدیدی که وجود دارد استفاده کنیم، همچنین راه‌های جدیدی را برای تقویت بخش خصوصی به کار بگیریم، زیرا بخش خصوصی می‌تواند از این رهگذر توسعه یابد و با تمرکز بر این حوزه برجام را موفق کند.

رفع مشکلات بانکی کشور، محور دیگر صحبت‎های وزیر امور خارجه کشورمان بود. وی مشکلات بانک‌ها را از جمله مباحث اساسی کشور دانست که بسیاری از آنها در سایه برجام رفع شد و موانع باقی‌مانده مربوط به شفافیت و امکانات داخلی بانک‌ها است.  

ظریف گفت: اکنون برخی FATF را تابو کرده‌اند، اما اکثر کسانی که درباره آن صحبت می‌کنند حتی نمی‌دانند که راجع به چه موضوعی سخن می‌گویند؛ آیا FATF مبنای مذاکره است یا چارچوبی درباره شفافیت؟ ما اعتقاد داریم که این مشکلات قابل حل است و در چارچوب فرمایش مقام معظم رهبری می‌توانیم مشکل شفافیت و مبارزه با تروریسم و پولشویی را حل کنیم، همانطور که در برجام در قالب فرمایش ایشان عمل کردیم، در موضوع پولشویی و تامین مالی تروریسم نیز می‌توانیم در چارچوب فرمایشات رهبری عمل کنیم.

وزیر امور خارجه خطاب به فعالان اقتصادی خاطرنشان کرد: کارفرمای ما شما هستید و شما باید بگویید که چه کارهایی می‌شود و چه کارهایی نمی‌شود و ما باید ببینیم که با این شرایط چه کار می‌توانیم بکنیم. ما باید عادت کنیم که با بانک‌ها و شرکت‌های دیگر کار کنیم، بنابراین از مذاکره توسط بخش خصوصی استقبال می‌کنیم.

 امنیت کشورها با توان اقتصادی و صادراتی آنها مرتبط است

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست، با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر این‌که اقتصاد کشور را نباید به برجام گره زد، گفت: بدون توجه به حل مشکلات ساختاری حوزه اقتصاد و با ادامه رویه‌های قبلی، نمی‌توان نسبت به توسعه و شکوفایی اقتصاد کشور در آینده امیدوار بود.

وی تاکید کرد: درخصوص مشکلات اقتصادی داخل کشور نباید به گونه‌ای بحث شود که گویی علت همه مشکلات، تحریم‌ها بوده و با رفع آن، اقتصاد شکوفا می‌شود.

شافعی، با بیان این‌که پس از توافق برجام، باز هم فرصت‎هایی داشتیم تا با اتخاذ سیاست‌های صحیح و با تکیه بر فرمان اقتصاد مقاومتی، تاب‌آوری اقتصاد را بالا ببریم، تصریح کرد: امروز بحث امنیت و ارتقای سیاسی کشورها تنها به توان نظامی و تسلیحاتی آنها گره نخورده است، بلکه ارتباط نزدیکی با توان اقتصادی، تولیدی و صادراتی آنها دارد.


 

۵ تیر ۱۳۹۷
کد خبر : ۱,۳۹۰

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.