12
در مسیر تامین مالی طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت

عرضه 10 هزار میلیارد ریال اوراق منفعت در بازار سرمایه از 13 بهمن آغاز می‌شود

عرضه 10 هزار میلیارد ریال اوراق منفعت در بازار سرمایه از 13 بهمن آغاز می‌شود
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: عرضه 10 هزار میلیارد ریال اوراق منفعت این شرکت با هدف تامین بخشی از منابع مالی طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت، از سیزدهم بهمن ماه امسال در فرابورس آغاز می‎شود.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

به گزارش خبرنگار شانا، مسعود کرباسیان افزود: این اوراق با نرخ اسمی 19 درصد سالانه عرضه میشود؛ سررسید سه ساله است و پرداخت سود آن هر 6 ماه یکبار صورت میگیرد.

وی یادآور شد: این اوراق از سوی شرکت توسعه نفت و گاز صبا اروند و با ضمانت شرکت ملی نفت ایران منتشر می‌‏شود و عرضه به مدت سه روز ادامه مییابد. 

پیش از این، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در جریان امضای 9 قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت (دوم بهمن ماه) از برنامهریزی برای انتشار 10 هزار میلیارد ریال اوراق منفعت در نیمه نخست بهمن ماه به منظور تامین بخشی از منابع مورد نیاز این طرح خبر داده و اعلام کرده بود: به این منظور قرارداد خدمت بین SPV (شرکت صبا اروند) و شرکت ملی نفت ایران امضا شده و قرار است در مجموع تا پایان سال، 30 هزار میلیارد ریال اوراق منفعت منتشر شود.

تالین منصوریان، سرپرست مدیریت سرمایهگذاری و کسبوکار شرکت ملی نفت ایران در این باره توضیح میدهد: در مرحله نخست، روز سیزدهم بهمن ماه شاهد انتشار هزار میلیارد تومان اوراق منفعت در فرابورس خواهیم بود و امیدواریم با کسب مجوزهای لازم، بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان اوراق دیگر نیز تا پایان سال منتشر شود.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار است که اوراق منفعت برای طرحهای صنعت نفت منتشر میشود، ادامه میدهد: مقدمات این کار از سوی شرکت توسعه نفت و گاز صبا اروند و با پیگیریهای مستمر شرکت ملی نفت ایران و همکاری و تعامل سازمان بورس و اوراق بهادار فراهم شده است و میتواند یکی از گزینه‌‏های قابل اتکا برای تامین منابع مالی مورد نیاز در اجرای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت باشد.

منصوریان درباره بازگشت اصل و فرع اوراق نیز با اشاره به وجود ارکان پذیرهنویس و بازارگردان در این عرضه میگوید: ضمانت اصلی بازگشت اصل و فرع این اوراق، منافع و عواید محصول است که بر اساس قوانین و مصوبات مربوطه، بازپرداخت از محل بخشی از این عواید صورت میگیرد. افزون بر این، شرکت ملی نفت ایران ضامن اوراق خواهد بود.

وی اظهار میکند: شرکت ملی نفت ایران به این راهکار اکتفا نکرده و بررسی سایر ابزارهای تامین مالی و بهرهمندی از انواع فرصتهای موجود در بازار سرمایه، بانکها و... را با درنظر گرفتن ماهیت پروژهها مدنظر دارد و با جدیت دنبال میکند.

بر اساس این گزارش، در حالی که تحریمهای آمریکا علیه ایران، اقتصاد و به ویژه صنعت نفت کشور را نشانه گرفته است، شرکت ملی نفت ایران ضمن تدوین و پیگیری اجرای طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت با هدف بهکارگیری ظرفیتهای داخلی، اشتغال‌زایی و جلوگیری از رکود در صنعت، استفاده از ابزارهای مالی متنوع داخل کشور را نیز در دستور کار قرار داده است تا فرآیند جذب سرمایه برای اجرای طرحها و پروژهها معطل شرکت‏‌های خارجی نباشد.

۱۰ بهمن ۱۳۹۷
کد خبر : ۱,۴۷۹

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.