12

شرکت نفتی انگلیس فعالیت خود در خزر را گسترش می دهد

شرکت نفتی انگلیس فعالیت خود در خزر را گسترش می دهد
مسئول دفتر منطقه ای شرکت بریتیش پترولیوم (بی پی) به گسترش فعالیت این شرکت در طرح های انرژی در دریای خزر اشاره کرد و گفت که برنامه ریزی شده تا 6چاه جدید در میدان D-230 خزر حفر شود.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

گاری جئونس در یک نشست خبری گفت: امیدهای زیادی به میدان اکتشافی D-230 داریم و 6 چاه جدید در این میدان ظرف دو سال آینده حفر می شود.

وی توضیح داد:اگر کار در این میدان اکتشافی موفقیت آمیز باشد، می توان گفت که پس از میادین نفتی آذری، چراغ و گونشلی دومین منبع انرژی بزرگ در خزر کشف می شود.

جئونس همچنین افزود: شرکت بریتیش پترولیوم به طرح انرژی اکتشافی دریایی قوبوستان نیز پیوسته است.

قرارداد اجرای امور اکتشافی در میدان D230 دریای خزر در ماه آوریل (اردیبهشت 97) سال 2018 میلادی میان شرکت دولتی نفت آذربایجان (سوکار) و بریتیش پترولیوم امضا شد و مجلس جمهوری آذربایجان این قرارداد را در اکتبر همان سال تصویب کرد.

سوکار و بی پی هر یک 50 درصد سهم در این طرح انرژی اکتشافی دریایی دارند.

در سال 2018 میلادی عمده درآمد های صندوق دولتی نفت جمهوری آذربایجان یعنی 16 میلیارد و 645 میلیون منات، از صادرات نفت و گاز استخراج شده از سه میدان نفتی "آذری"، "چراق" و "گونشلی" و نیز میدان گازی "شاهدنیز "در دریای خزر در همکاری با شرکت های نفتی خارجی به پیمانکاری شرکت بریتیش پترولیوم، به دست آمده است.

منابع رسمی جمهوری آذربایجان مجموع درآمد این کشور از توسعه میادین نفتی "آذری" ، "چراغ" و" گونشلی" در همکاری با شرکت های فراملی نفتی در دریای خزر از سال 1997 تا سال گذشته میلادی را بیش از 137 میلیارد دلار اعلام کردند.

در سال 2018 میلادی همچنین 756 ميلیون منات بعنوان حق مشارکت شرکت های نفتی خارجی در طرح های انرژی جمهوری آذربایجان و 18.1 میلیون منات بعنوان درآمد های ترانزیت ذخایر انرژی به صندوق دولتی نفت این کشور واریز شده است.

صندوق دولتی نفت جمهوری آذربایجان منبع مالی عمده پروژه های اقتصادی بزرگ این کشور به شمار می رود و هدف از تاسیس آن ذخیره و استفاده بهینه از درآمدهای نفتی اعلام شده است.

جمهوری آذربایجان از سال 2002 تا 2006 میلادی، با استفاده از منابع صندوق دولتی نفت برای اجرای طرح احداث خط لوله نفتی "باکو - تفلیس - جیهان" و تامین مالی سهم 25 درصدی خود در این طرح انرژی فراملی، در مجموع 298 میلیون منات هزینه کرده است.

این کشور تا به حال برای ایجاد دالان گازی جنوب، یک میلیارد و 232 میلیون دلار از دارایی های صندوق دولتی نفت را هزینه کرده است .

ایجاد دالان گازی جنوب برای انتقال گاز طبیعی این کشور از میدان "شاهدنیز" در دریای خزر به بازارهای اروپا است.

جمهوری آذربایجان همچنین یک میلیارد و 663 میلیون منات از دارایی های صندوق دولتی نفت را برای ساخت پالایشگاه "استار" در خاک ترکیه اختصاص داده است.

شرکت بریتیش پترولیوم اکنون پیمانکار توسعه دو طرح بزرگ انرژی جمهوری آذربایجان از جمله میادین نفتی آذری، چراغ وگونشلی و نیز میدان گازی "شاهدنیز" در دریای خزر است.

۲۱ اسفند ۱۳۹۷
کد خبر : ۱,۴۹۳

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.