12

همکاری ایران و آذربایجان در خزر ادامه دارد.

همکاری ایران و آذربایجان در خزر ادامه دارد.
رضا دهقان در نشست خبری که در حاشیه بیست‌ وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت برگزار شد، افزود: کند شدن فرآیند توسعه در سایه تحریم اجتناب‌ناپذیر است، اما همه تلاش‌مان بر این است که سرعت توسعه میدان‌های مشترک تحت تاثیر قرار نگیرد و به شکل مطلوب دنبال شود.

به گزارش شانا، وی با اشاره به چهار قرارداد توسعه‌ای که تاکنون در قالب قراردادهای جدید نفتی امضا شده است، عنوان کرد: قرارداد توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب نافذ شده و پیشرفت خوبی دارد؛ سفارش کالاهای این طرح نیز داده شده است. قرارداد توسعه میدان‌های سپهر و جفیر به‌زودی وارد فاز اجرا می‌شود و قرارداد توسعه میدان‌های دالپری، پایدار شرق و چشمه‌خوش نیز امضا شده و به‌زودی نافذ خواهد شد.

دهقان درباره قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی نیز عنوان کرد: بعد از خروج توتال از این طرح، این شرکت سهام خود را به سی‌ان‌پی‌سی واگذار کرد و مذاکرات با این شرکت چینی نیز برای رفع مشکلات موجود و اجرای قرارداد ادامه دارد. اگر مذاکرات منتهی به رفع مشکلات نشود، تمهیدات دیگری در برنامه قرار می‌گیرد. ضمن اینکه پتروپارس به عنوان یکی از اعضای کنسرسیوم، آمادگی دارد فاز نخست توسعه فاز ١١ را اجرایی کند.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در ادامه به تشریح برنامه‌های این شرکت در سال ۹۸ پرداخت و گفت: سال گذشته در مجموع ۳ میلیارد فوت مکعب به ظرفیت تولید روزانه پارس جنوبی اضافه شد و امسال نیز ۶۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید روزانه این میدان مشترک افزوده خواهد شد.

دهقان با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها و مذاکرات جدی برای توسعه میدان‌های فرزاد B با ONGC هند، بلال و کیش، تصریح کرد: تولید روزانه ۳ میلیارد فوت مکعب گاز با توسعه سه فاز میدان کیش محقق می‌شود که بخش عمده فعالیت‌های فاز نخست توسعه این میدان انجام شده است.

وی با بیان اینکه تولید میدان آذر امسال به بیش از ٦٠ هزار بشکه در روز می‌رسد، عنوان کرد: در حوزه غرب کارون، امسال بازسازی تاسیسات و افزایش ظرفیت تولید نفت را دنبال می‌کنیم.

واگذاری مطالعات ۴ بلوک اکتشافی در آینده نزدیک

به گفته این مقام مسئول، در حوزه اکتشاف، به جز امضای تفاهم‌نامه مطالعات بلوک تودج با شرکت تنکو که پارسال انجام شد، پیش‌بینی می‌شود امسال مطالعه چهار بلوک اکتشافی دیگر هم واگذار شود.

وی درباره حوزه کاری شرکت نفت خزر هم گفت: بودجه لازم برای تعمیرات سکوی نیمه شناور امیرکبیر توسط شرکت ملی نفت ایران پیش‌بینی شده است.

دهقان ادامه داد: همچنین مذاکرات درباره همکاری ایران و آذربایجان در حوزه خزر ادامه دارد و مدیرعامل شرکت نفت خزر طی هفته‌های آینده سفری به آذربایجان خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نتایج تفاهمنامه های مطالعاتی متعددی که با شرکت های داخلی و خارجی، توضیح داد: از مجموع بیش از ۱۰۰ تفاهمنامه مطالعاتی امضا شده برای میادین نفتی و گازی کشور پس از برجام، ۹۰ درصد نتایج مطالعاتی این تفاهمنامه ها به شرکت ملی نفت ایران تحویل داده شد که با احتساب هزینه ۱.۵ میلیون دلاری شرکت مطالعه کننده برای هر میدان، حداقل ۱۵۰ میلیون دلار ارزش افزوده نصیب این شرکت شده است.

 

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
کد خبر : ۱,۵۰۴

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.