12
مدیر برنامه ریزی شرکت نفت خزر تشریح کرد

پیاده سازی سیستم های مدیریت یکپارچه در شرکت نفت خزر

پیاده سازی سیستم های مدیریت یکپارچه در شرکت نفت خزر
به گزارش روابط عمومی شرکت نفت خزر، استقرار و نگهداشت سیستم‌های مدیریتی یکپارچه بر اساس استانداردهایISO9001 ،ISO/TS29001 ،ISO14001 ، OHSAS 18001 و راهنمای HSE-MS در شرکت نفت خزر تشریح شد.

هدف از اجرای سیستم های مدیریتی، برنامه ریزی، ساماندهی، هدایت و کنترل با نگاه سیستمی پس از در نظر گرفتن سیاست ها، اهداف کلان، استراتژی ها، برنامه ها و اهداف خرد برای محقق نمودن افزایش رضایت ذینفعان، جلوگیری از دوباره کاری ها، افزایش بهره وری نیروی انسانی, به روز رسانی دانش و تکنولوژی، کاهش هزینه و زمان جهت نیل به اهداف با رعایت مباحث بهداشت، ایمنی و محیط زیست می باشد.

شرکت نفت خزر به عنوان یکی از شرکت های تابعه شرکت ملی نفت ایران که مسئولیت اکتشاف، توسعه، تولید نفت خام و گاز طبیعی، فرآورش و انتقال به مخازن و بنادر مربوطه در محدوده حوضه جنوبی دریای خزر و سه استان ساحلی آن را بر عهده دارد از سال 1388 اقدام به طرح ریزی و استقرار سیستم مدیریت یکپارچه در سطح ستاد و منطقه عملیاتی کرده است و طی این سال ها در ممیزی هایی که از طرف شرکت های صدور گواهینامه انجام شده، مواردی به صورت نقاط قوت، پیشنهاد بهبود به شرکت ارائه شده که خوشبختانه سبب بهبود مستمر در محقق نمودن اهداف شرکت شده است.

نیکو السادات میرطاهری، مدیریت برنامه ریزی شرکت نفت خزر با اعلام این توضیح به خبرنگار مشعل می گوید: استقرار و نگهداشت سیستم‌های مدیریتی یکپارچه بر اساس استانداردهایISO9001 ،ISO/TS29001 ،ISO14001 ، OHSAS 18001 و راهنمای HSE-MS در شرکت نفت خزر پیاده سازی شده است.

وی با اعلام اینکه استقرار و نگهداشت هر سیستم مدیریتی نیازمند ایجاد فرهنگ سازمانی به همراهی تیم مدیریتی و اعتقاد به بهره گیری از الگوهای استاندارد است، توضیح داد: در این راستا با ارزیابی وضع موجود، بسترسازی، برنامه‌ریزی، طرح‌ریزی و اصلاح فرایندها، انجام ممیزی ها و ارزیابی های داخلی رفع نواقص و موانع احتمالی در سیستم و در نهایت ارزیابی بیرونی و ممیزی خارجی توسط شخص ثالث که شرکت های صدور گواهینامه هستند انجام می شود که این فرایند با دریافت گواهینامه تکمیل خواهد شد.

میرطاهری با تشریح سابقه پیاده سازی سیستم مدیریت یکپارچه در شرکت نفت خزر اعلام کرد: با دستور مدیرعامل از سال 1388 تصمیم به استقرار سیستم‌های مدیریتی گرفته شد و در سال 1389 بعد از یک سال استقرار سیستم، با انجام فرایند قانونی شرکت ایتالیایی IMQ به عنوان شرکت ثالث برای صدور گواهینامه انتخاب گردید و خوشبختانه گواهینامه را برای سه سال دریافت کردیم که طی هر سال نیز ممیزی مراقبتی انجام شده است.

وی درباره پیاده سازی راهنمای HSE-MS توضیح داد: این راهنما یک استاندارد داخلی شرکت ملی نفت ایران است که برای کمک به توسعه بکارگیری سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی، محیط زیست برای همه فعالیت های شرکت است و توسط شرکت ملی نفت ایران براساس مدل های موجود از جمله مدل انجمن بین المللی نفت و گاز OGP در سال 1382 ایجاد شد که در واقع شباهت زیادی به ایزو14001 و 18001 OHSAS دارد. البته این استانداردها نواقصی را که راهنمای HSE-MS دارد از جمله مدیریت تغییر، یکپارچه سازی سرمایه، ارزیابی ریسک تجهیزات که منجر به HSE-Plan می شود را تکمیل خواهند کرد و به نوعی اضافه شدن HSE-Plan به قراردادها، پیمانکاران اصلی و فرعی را ملزم به رعایت دستورالعمل های مربوطه می نماید و با شناسایی ریسک ها و عواقب آن، شدت ریسک، عوامل پیشگیرانه و اقدامات کنترلی را شامل شده و در بازه های زمانی مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرد.

به گفته مدیریت برنامه ریزی شرکت نفت خزر در ادامه مسیری که از سال 88 در این شرکت برای اجرای سیستم مدیریت یکپارچه دنبال شد، در سال 2018 ویرایش جدید OHSAS18001 به نام ISO45001:2018 را جایگزین کردیم که به عبارتی آخرین ممیزی ما براساس آخرین ویرایش انجام شده که در این راه با در نظرگرفتن فرصت ها، تهدیدها، نقاط ضعف و قوت که براساس مدیریت استراتژیک شرکت تدوین شده است، دستیابی به اهداف قابل اندازه گیری و تحلیل خواهد بود و در سطحی دیگر ارزیابی ها باعث می شود با شناسایی ذینفعان نیازها، اهداف و انتظارات آنان از شرکت محقق شود.

میرطاهری در ادامه گفتگو خاطر نشان کرد: افزون بر رعایت استانداردهایی که در بالا مورد اشاره قرار گرفت، شرکت نفت خزر به منظور پیاده سازی ابلاغیه وزیر نفت در سال 94 و 95 ملزم به پیاده سازی استاندارد مدیریت انرژی ایزو 50001 شد که در این راستا در سال 97 با دستور مدیرعامل شرکت نفت خزر طرح ریزی این سیستم برای ساختمان مرکزی شرکت انجام شد و با انتخاب شرکت آرین توف پاسارگاد نماینده رسمی Intercert TUV آلمان طی فرایند قانونی، ممیزی و ارزیابی خارجی فرایندهای شرکت در اردیبهشت 98 انجام و با توصیه بر یک سری پیشنهادهای بهبود، شرکت موفق به اخذ آخرین ویرایش گواهینامه ها شد و اکنون مجاز هستیم از لوگوی آن شرکت استفاده نماییم.

طبق اعلام مدیریت برنامه ریزی شرکت نفت خزر، اجرای برنامه های تعیین شده در مدیریت انرژی مستلزم دریافت مصوبه اعتبار آن از هیات مدیره شرکت ملی نفت می باشد، در این راستا برآورد بودجه برای اجرای برنامه ها در حال انجام است که با دریافت اعتبار عملیاتی خواهد شد.

میرطاهری با اعلام جزییاتی از مدیریت انرژی گفت که براساس آنچه در طرح ریزی اولیه انجام شده با اجرای سیستم مدیریت پیش بینی 40 درصد صرفه جویی در مصارف انرژی را شاهد خواهیم بود.

او گفت: سال اول طرح ریزی مدیریت انرژی در ساختمان مرکزی به عنوان پایلوت آغاز شد که پس از اتمام اجرای آن در پایگاه پشتیبانی بهشهر نیز پیاده سازی می شود.

 

۲۳ تیر ۱۳۹۸
کد خبر : ۱,۵۳۱

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.