12

توسعه صنعت پتروشیمی در سواحل دریای خزر

توسعه صنعت پتروشیمی در سواحل دریای خزر
معاون وزیر نفت با اشاره به توسعه صنعت پتروشیمی در سواحل دریای خزر گفت: احداث مجتمع پتروشیمی در گیلان، طی هفته آینده تعیین تکلیف و جزئیات آن در مهرماه اعلام خواهد شد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در یک نشست خبری که صبح امروز درباره نمایشگاه ایران پلاست برگزار شد با تاکید بر این موضع که صنعت پتروشیمی از نظر تاثیر گذاری در اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: مجموعه پتروشیمی صرفا یک بنگاه اقتصادی نیست بلکه  یک نظام اقتصادی است که نقش و اهمیت آن روز به روز در اقتصاد افزایش می‌یابد.

* معادل 650 هزار بشکه نفت خوراک به صنعت پتروشیمی تحویل داده می‌شود

به گفته محمدی در حال حاضر صنعت پتروشیمی نزدیک 33 میلیون تن خوراک دریافت می‌کند که از این میزان 25 میلیون تن خوراک مستقیم و هشت میلیون تن مربوط به سوخت مورد استفاده در صنعت است که معادل 650 هزار بشکه نفت است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید براینکه ایران 56 مجتمع پتروشیمی دارد  که از این تعداد 54 مجتمع تولیدی و دو مجتمع تامین یوتیلیتی است، ادامه داد: ظرفیت صنعت پتروشیمی در حال حاضر 65.8 میلیون تن است و این در حالی است که میزان تولید در سال 92 به میزان 57 میلیون تن بوده است.

* میزان تولید و مصرف محصولات پتروشیمی در ایران

به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی  میزان محصول نهایی برای فروش و صادرات 31 میلیون تن است که از این میزان 22 تا 22.5 میلیون تن صادر و 8.5 میلیون تن در داخل کشور مصرف می‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد: از رقم 8.5 میلیون تن مصرف داخل به میزان پنج میلیون تن محصول پتروشیمی  در بورس عرضه می‌شود که دو میلیون تن آن  اوره است که در بخش کشاورزی مصرف می شود.

* درآمد 17 میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی

محمدی مجموع درآمد صنعت پتروشیمی را 17 میلیارد دلار ذکر کرد و افزود: میزان اشتغال در این صنعت نیز 108 هزار نفر به صورت مستقیم است که در سال 1400 به 123 هزار نفر خواهد رسید.

معاون وزیر نفت اظهار داشت: در صنعت پتروشیمی 44 نوع محصول تولید می‌شود که از این میزان 18 محصول پلیمری است که خود این به 300 گرید تقسیم می‌شود و مجموعا 350 نوع محصول پتروشیمی در کشور تولید می‌شود.

* تا سال 1400 همه 40 گروه کاتالیست در ایران تولید می‌شود

وی در ادامه به بحث پژوهش و فناوری اشاره کرد و افزود: ما در این حوزه نیز در دو بخش دستیابی به دانش فنی و همچنین کاتالیست‌ها فعالیت داریم در حال حاضر در صنعت پتروشیمی 40 نوع گروه کاتالیستی داریم که از این تعداد شش گروه تاکنون بومی‌سازی شده‌اند 9 گروه در حال بومی‌سازی هستیم که تا 1400 ، 25 گروه بومی‌سازی خواهیم داشت 15 گروه باقیمانده نیز در مرحله تحقیق و پژوهش هستند بنابراین بعد از 1400 کلیه 40 گروه کاتالیستی در داخل کشور تولید خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به برنامه‌های آتی صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در سال‌های 75 تا 85 جهشی در این صنعت رخ داد و افزایش تولید قابل توجهی بعداز سال‌های انقلاب رخ داد به طوری که در سال 92 به 57 میلیون تن ظرفیت رسیدیم اکنون نیز جهش دوم و سوم را تعریف کردیم که براساس برنامه‌های تعریف شده برای جهش دوم به 100 میلیون تن ظرفیت خواهیم رسید که تا پایان 1400 محقق می‌شود یعنی میزان درآمد صنعت پتروشیمی از 17 میلیارد دلار به 25 میلیارد دلار در سال 1400 خواهد رسید.

* تصویر صنعت پتروشیمی در سال 1400

وی با اشاره به طرح‌هایی که در فاصله سال جاری تا 1400 به بهره‌برداری می‌رسند گفت:‌ طی مدت زمان باقیمانده تا سال 1400، 27 طرح به بهره‌برداری می‌رسد که از جمله آنها متانول کاوه به عنوان بزرگترین متانول جهان با ظرفیت تولید هفت هزار تن طی شش ماه آتی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: همچنین الفین ایلام، متانول بوشهر و تخت جمشید از جمله چهار طرح تعریف شده تا پایان سال 98 هستند.

وی گفت: برای سال 99 نیز 16 طرح با ظرفیت بالا به بهره‌برداری خواهد رسید در سال 1400 نیز هفت طرح مورد بهر‌ه‌برداری قرار خواهد گرفت و به این ترتیب مجتمع‌های تولیدی پتروشیمی از 56 به 83 مجتمع تا سال 1400 خواهد رسید.

* پتروشیمی به یک صنعت دست‌نیافتنی تبدیل می‌شود

محمدی با اشاره به برنامه‌های تعریف شده برای جهش سوم صنعت پتروشیمی در فاصله سال‌های 1400 تا 1404 تصریح کرد: برای این مدت نیز 26 پروژه تعریف شده که هر کدام دارای پیشرفت‌های متنوعی هستند و بر اساس آن ظرفیت صنعت به 133 میلیون تن افزایش خواهد یافت که منجر به 37 میلیارد دلار درآمد خواهد شد و در نتیجه آن پتروشیمی بعد از نفت یک صنعت دست‌ نیافتنی خواهد بود.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: نزدیک 40 مجوز اجرای طرح نیز صادر کرده‌ایم که در مرحله تامین سرمایه و تکنولوژی هستند که از محاسبات جهش دوم و سوم خارج کرده‌ایم.

* اشتغال 850 هزار نفر در پایین‌دست صنعت پتروشیمی

محمدی همچنین به برگزاری نمایشگاه ایران پلاست اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه مهمترین نمایشگاه صنعت پتروشیمی است که در سال جاری 570 شرکت داخلی و 35 شرکت خارجی، 12 هیئت از 10 کشور خارجی و 14 کشور به صورت انفرادی در آن شرکت خواهند داشت.

وی نمایشگاه ایران پلاست را کانونی برای ارتباط تولیدکنندگان و بنگاه‌های متعدد پلیمر و پلاستیک ذکر کرد و افزود: هدف از برگزاری این نمایشگاه تعمیق ارتباط بین تولیدکنندگان و افزایش کسب و کار در پایین‌دست خواهد بود.

به گفته این مقام مسئول  850 هزار نفر در صنایع پایین دست پتروشیمی مشغول به کار داریم که در 15 هزار بنگاه فعال مشغول فعالیت هستند.

* دعوت از 11 وزیر آسیایی در حاشیه ایران پلاست

معاون وزیر نفت گفت: در نمایشگاه ایران پلاست امسال از شرکت‌های استارت‌آپی نیز دعوت شده که بازوی کمکی صنعت نفت هستند و امیواریم در شرایط فعلی منجر به اثربخشی در این صنعت باشند.

وی در ادامه اظهار داشت: در نمایشگاه ایران پلاست امسال همایش اکوپلاست هم اضافه شده که در حاشیه نمایشگاه از 11 تن از وزرای نفت آسیای میانه دعوت به عمل آمده که با حضور وزیر نفت کشورمان نشست خواهند داشت که زمینه‌ای برای افزایش همکاری و تعامل بیشتر بین وزرای نفت مدعو خواهد بود.

محمدی در ادامه با باین اینکه ما در صنعت پتروشیمی علاوه بر توسعه کمی توسعه کیفی را نیز مدنظر قرار داده‌ایم خاطرنشان کرد: بر این اساس بنا داریم در صنایع پایین‌دست ایجاد رونق کنیم تا هم در صادرات و هم پایین دست توفیق حاصل کرده و از واردات جلوگیری کنیم همچنین ایجاد اشتغال پایدار داشته باشیم.

* توسعه صنعت پتروشیمی در سواحل دریای خزر

محمدی میزان سرمایه‌گذاری برای دستیابی به اهداف جهش دوم را پنج میلیارد دلار عنوان کرد که از منابع داخلی و خارجی تامین سرمایه خواهد شد.

وی درباره توسعه صنعت پتروشیمی در سواحل خزر نیز بیان کرد: ما در حال حاضر سه هاب پتروشیمی در ماهشهر، عسلویه و داخل سرزمین داریم و بنا داریم بر اساس آنچه وزیر نفت در سال گذشته مطرح کرده توسعه پتروشیمی در سواحل خزر را نیز در دستور کار قرار دهیم که بر این اساس ضمن رعایت مسائل زیست محیطی پروژه‌ای در این سواحل تعریف کردیم که با خوراک گاز کار کنند و ترجیحا تکرار پذیر باشند؛ این طرح‌ها منجر به اشتغال و رونق منطقه خواهند شد.

۲۶ شهریور ۱۳۹۸
کد خبر : ۱,۵۵۲

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.