12

ضرورت تبادل اطلاعات زمین شناسی و دریایی میان کشورهای حوزه خزر

ضرورت تبادل اطلاعات زمین شناسی و دریایی میان کشورهای حوزه خزر
مدیرعامل شرکت نفت خزر در حاشیه بیست و چهارمین اجلاس کمیته هماهنگی هواشناسی آب شناسی دریای خزر caspcom که با حضور نمایندگانی از سازمان زمین شناسی، نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران برگزار شد گفت: منابع هیدروکربنی عظیمی توسط صنعت نفت در دریای خزر شناسایی و کشف شده است که می تواند بعنوان ذخایر استراتژیک کشور مورد استفاده آیندگان قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت خزر، علی اصولی در بیست و چهارمین نشست کمیته هماهنگی هواشناسی آب شناسی دریای خزر گفت: ماموریت اصلی وزارت نفت در حوزه شمال کشور موجب آن شده تا تلاش های زیادی در حوزه زمین شناسی جهت حفاری و پروژه های اکتشافی صورت گیرد و در همین راستا نتایج بسیار خوبی به دست آمده است و تا به امروز 46 ساختار بزرگ و کوچک نفتی در حوضه خزر جنوبی شناسایی شده است.

اصولی اظهار داشت دریای خزر با پتانسیل بسیار بالای منابع هیدروکربنی دارای نقش مهمی در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران است و بر همین اساس داد و ستد اطلاعات بین سازمان های هواشناسی، نظامی، دریایی و زمین شناسی کشورهای حاشیه دریای خزر برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت نفت خزر گفت در سال های گذشته با کشورهای حاشیه دریای خزر مبادلات اطلاعاتی بسیاری داشتیم و در این حوزه مشارکت های علمی و اطلاعاتی با جمهوری آذربایجان چشمگیر بوده و نتایج تلاش های ما در شرکت نفت خزر منجر به کشف میدان سردار جنگل با دو میلیارد بشکه نفت درجا بوده است.

وی در ادامه گفت: اطلاعات بسیار مفیدی از حوزه رسوبی دریای خزر و گسل های زمین شناسی این دریا به دست آورده ایم که می تواند برای سازمان های زمین شناسی و هواشناسی حائز اهمیت باشد.

دکتر علی اصولی گفت: برای آنکه بتوانیم حفاری هایی با دقت بالا در آبهای عمیق دریای خزر انجام دهیم باید اطلاعات دقیقی از حوزه آب نگاری به دست آوریم و اطلاعات دیگر کشورها و سازمان های مختلف می تواند راهگشای اهداف شرکت نفت خزر در توسعه منابع هیدروکربوری دریای خزر باشد. همچنین مدل سازی امواج کاسپین جنوبی انجام شده است.

وی ادامه داد: نیازمند تجهیزاتی جهت اکتشافات و حفاری های بیشتر هستیم. از سکوی نیمه شناور امیرکبیر در عمق 700 متری دریای خزر استفاده کرده ایم. همچنین گوی هایی شناور برای تعیین موج قرار داده ایم که می توانیم از این داده های موجی در جهت پیشبرد برنامه ها استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت خزر گفت: شرکت نفت خزر آمادگی دارد تجربیات بیست و چند ساله مطالعاتی و زمین شناسی و اطلاعات مورد نیاز سازمان های دیگر را ارائه داده و از این فرصت استفاده کنیم تا تعامل مشترک جهت تبادل اطلاعات بین کشورها و سازمان های عضو این اجلاس را عملیاتی سازیم.

اصولی اظهار داشت منابع هیدروکربوری بزرگی در دریای خزر شناسایی و کشف شده است که می تواند مورد استفاده کشورهای این حوزه قرار بگیرد و برای استخراج این منابع ارزشمند نیاز به تبادل اطلاعات بین کشورها و سازمان های متعدد است.

بیست و چهارمین اجلاس کمیته هماهنگی هواشناسی آب شناسی دریای خزر caspcom با حضور نمایندگانی از کشورهای روسیه، آذربایجان، تاجیکستان و قرقیزستان برگزار گردید.

سحر تاج بخش، رئیس سازمان هواشناسی در این نشست گفت: طی چند سال گذشته، شاهد پیشرفت کشورهای عضو در زمینه توسعه پایش و ارائه خدمات هواشناسی و آب شناسی و فناوری اطلاعات بوده ایم.

وی با اشاره به اینکه به مدت دو سال ریاست این کمیته به عهده ایران خواهد بود، افزود: تلاش های ما برای رسیدن به اهداف کمیته استمرار دارد.

همچنین شهیدی رئیس سازمان زمین شناسی با اشاره به اهمیت استراتژیک دریای خزر گفت: سواحل ایران، بسیار باریک و بلند است و بیش از 5 میلیون نفر در این سواحل زندگی می کنند، بنابراین در صورت احتمال وقوع سونامی ممکن است تلفات زیادی داشته باشیم.

 

۲۰ آذر ۱۳۹۸
کد خبر : ۱,۵۷۸

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.