12

اولویت‌های سرمایه‌گذاری در شرکت ملی نفت ایران تشریح شد

اولویت‌های سرمایه‌گذاری در شرکت ملی نفت ایران تشریح شد
اولویت‌های سرمایه‌گذاری در شرکت ملی نفت ایران در نشست هم‌اندیشی با حضور مدیران ارشد بانک‌ها و فعالان بازار سرمایه تشریح شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، کریم زبیدی، مدیر برنامه ریزی تلفیقی این شرکت امروز (سه‌شنبه، پنجم بهمن‌ماه) در پنل ارائه فرصت های سرمایه پذیری نفت در نشست هم‌اندیشی شرکت ملی نفت ایران و فعالان بازار پول و سرمایه که با حضور مدیران ارشد نفت و مدیران حوزه بانکی و سرمایه در مرکز همایش های کوشک نفت برگزار شد، به برنامه‌ریزی‌ها برای هشت سال آینده این شرکت اشاره کرد و گفت: تا هشت سال آینده با جذب سرمایه قصد داریم ظرفیت تولید نفت ایران را به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسانیم.
 
وی با اشاره به اولویت‌های سرمایه‌گذاری در شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های سرمایه‌گذاران داخلی در بخش حفاری چاه‌های نفت اهمیت بیشتری دارد.
 
مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی نفت ایران افزود: برنامه‌ریزی برای نگهداشت تولید از مسیر ترمیم چاه‌های موجود و احداث بعضی از تأسیسات فرآیندی و خطوط لوله می‌تواند از دیگر پروژه‌های قابل سرمایه‌گذاری داخلی به‌شمار آید.
 
زبیدی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، به شرط تأمین سرمایه‌گذاری‌های تازه ظرفیت تولید روزانه گاز کشور ظرف هشت سال آینده نیز به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.
 
وی در تشریح برنامه‌های افزایش تولید گاز کشور گفت: تکمیل طرح توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی، تکمیل پروژه‌های فشارافزایی در فازهای موجود پارس‌جنوبی، توسعه میدان گازی کیش و پارس‌شمالی از برنامه‌های شرکت ملی نفت ایران برای افزایش ظرفیت تولید گاز در کشور است.

اولویت‌های سرمایه‌گذاری در شرکت ملی نفت ایران تشریح شد1

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران ضمن اشاره به دیگر برنامه‌های افزایش تولید گاز کشور تصریح کرد: برای شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در هشت سال آینده ۳۲۰ میلیون مترمکعب گاز افزایش ظرفیت تولید در میدان‌های مختلف آن برنامه‌ریزی شده است.
 
زبیدی در پایان گفت: روش‌های مختلف قراردادی وجود دارد و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، روش‌های مختلفی برای بازپرداخت پول به پیمانکاران در نظر گرفته شده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تهاتر با نفت خام و میعانات گازی است.
 
* لزوم سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در فشارافزایی چاه‌های گازی پارس جنوبی تا ۱۰ سال آینده
 
معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران نیز در این پنل گفت: لازم است تا ۱۰ سال آینده در بخش فشارافزایی چاه‌های پارس‌جنوبی، در مجموع ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود تا شاهد افت فشار در این میدان نباشیم.
 
رضا دهقان هدف از برگزاری این نشست را جهت‌دهی به سرمایه‌گذاری‌های داخلی به‌سمت صنایع نفت و گاز اعلام کرد و افزود: هم‌اکنون در بخش نفت، پروژه‌های مختلفی همچون طرح توسعه فاز ۱۱، فشارافزایی فازهای موجود پارس‌جنوبی با ارزش سرمایه‌گذاری ۲.۴ میلیارد دلار، حفاری ۳۵ حلقه چاه جدید در پارس‌جنوبی با ارزش ۸۰۰ میلیون دلار، توسعه میدان بلال به ارزش ۴۴۰ میلیون دلار فرزاد B به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار، برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در نظر گرفته شده است.
 
وی تأکید کرد: در بخش میدان‌های نفت و گاز مناطق مرکزی ایران، مجوز سرمایه‌گذاری ۳.۶ میلیارد دلاری از شورای اقتصاد دریافت شده است و سرمایه‌گذاران می‌توانند با رقم‌های متفاوت سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها مشارکت داشته باشند.
 
معاون امور توسعه و مهندسی تصریح کرد: برای توسعه میدان آزادگان‌جنوبی به ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه دیگر نیاز داریم که به نظر می‌رسد این پروژه می‌تواند همه پیمانکاران و سرمایه‌گذاران داخلی را در این حوزه فعال کند.
 
دهقان درباره برنامه‌های آینده معاونت امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفت: افزایش برداشت گاز طبیعی از میدان کیش با ۲.۳ میلیارد دلار، پارس‌جنوبی با ۴ میلیارد دلار، میدان گازی فرزاد الف با ۲ میلیارد دلار، میدان لاوان ۲۰۰ میلیون دلار و سلمان ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است.
 
وی افزود: فرصت‌های سرمایه‌گذاری در میدان‌های گازی در قالب بسته‌های سرمایه‌گذاری به شرکت‌های مختلف پتروشیمی عرضه شده است تا این شرکت‌ها با سرمایه‌گذاری بلندمدت بتوانند تضمین تأمین خوراک خود را به‌مدت ۲۰ سال داشته باشند.
 
* سهم ۵ میلیارد دلاری شرکت ملی نفت از منابع صندوق توسعه ملی و سرمایه خارجی در ۱۴۰۱
 
مدیر کسب و کار شرکت ملی نفت ایران نیز در این نشست اعلام کرد که سهم شرکت ملی نفت ایران از سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای سال ۱۴۰۱، ۵ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.
 
فریدون کردزنگنه در تشریح مسائل، ظرفیت‌ها و راهکارهای استفاده از منابع بازار پول و سرمایه گفت: در سال ۱۴۰۱ از محل صندوق توسعه ملی ۲.۳۵ میلیارد دلار در میدان‌های نفت و گاز سرمایه‌گذاری می‌شود و مجموع سهم شرکت ملی نفت ایران از سرمایه‌گذاری‌های  مستقیم خارجی و صندوق توسعه ملی در سال ۱۴۰۱ نیز ۵ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.
 
وی با اشاره به محدودیت‌های استفاده از منابع مالی در شرکت ملی نفت ایران افزود: محدودیت‌های اصلی در زمینه استفاده از ابزارهای بازار پول و سرمایه داخلی، پذیرش نشدن قراردادهای شرکت ملی نفت ایران ازسوی سرمایه گذاران و پیمانکاران به‌عنوان وثیقه؛ همچنین سقف اعطای تسهیلات ریالی هستند.
 
مدیر کسب و کار شرکت ملی نفت ایران، ظرفیت‌های قانونی استفاده از بازار پول و سرمایه شامل امکان سرمایه‌گذاری بانک‌های داخلی بدون مجوز بانک مرکزی را از راهکارهای جذب سرمایه در بخش داخلی برشمرد و تأکید کرد: خوشبختانه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجوزهای سرمایه‌گذاری بانک‌ها به‌صورت مستقیم در صنایع نفت و گاز دیده شده است.
 
کردزنگنه در تشریح انتظارهای شرکت ملی نفت ایران از فعالان بازار پول و سرمایه تصریح کرد: سرمایه‌گذاری نهادهای مالی و بانکی به‌صورت مستقیم و مشارکت در طرح‌ها به‌صورت بیع‌متقابل می‌تواند شرکت ملی نفت ایران را در بخش سرمایه‌ای کمک کند.
 
براساس این گزارش، در پنل دوم این نشست نیز ظرفیت های تامین مالی طرح ها و پروژه های نفت و گاز از طریق بازار سرمایه با حضور رضا دولت آبادی، مدیرعامل بانک ملت، هادی اخلاقی، مدیرعامل بانک تجارت، محمد وطن پور، مدیرعامل تامین سرمایه سپهر، علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی و ارجمندی، مشاور سرمایه گذاری بررسی شد.
۶ بهمن ۱۴۰۰
کد خبر : ۱,۷۹۵

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.