12
الگوهای استفاده حداکثری از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در نفت تشریح شد

امضای قرارداد ۷.۵ میلیارد دلاری با کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی در آینده نزدیک

امضای قرارداد ۷.۵ میلیارد دلاری با کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی در آینده نزدیک
مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: برای توسعه حداکثری میدان‌های مشترک و استفاده حداکثری از توانمندی شرکت‌های ایرانی فاز دوم میدان آزادگان شمالی و طرح در حال اجرای آزادگان جنوبی طی قراردادی به ارزش ۷.۵ میلیاد دلار به مجموعه‌ای از شرکت‌های اکتشاف و تولید در قالب کنسرسیوم سپرده می‌شود.
به گزارش خبرنگار شانا، محسن خجسته‌مهر روز شنبه (۲۴ اردیبهشت‌ماه) در حاشیه دومین روز بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه این دور از نمایشگاه، نخستین نمایشگاه دولت سیزدهم است، گفت: در این رویداد فعالیت‌های انجام شده در دولت سیزدهم ارائه می‌شود که مبین عملکرد ماست و در این نمایشگاه لزوماً به بیان کارهایی که قصد داریم انجام دهیم نمی‌پردازیم، بلکه فعالیت‌های انجام‌شده را ارائه می‌کنیم.
 
وی این نمایشگاه را نماد اقتصاد دانش‌بنیان در جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: افزون بر ظرفیت ذاتی که جمهوری اسلامی با مالکیت در منابع نفت و گاز دارد، به‌دلیل تحولات بین‌المللی و موقعیت ژئوپلیتیک ایران، مناسبات راهبردی کشور امروز ارتقا یافته است که همین موضوع این دوره از نمایشگاه را متمایز می‌کند.
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: این نمایشگاه نشان می‌دهد جمهوری اسلامی قادر است با ثبات در عرصه بین‌المللی با همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی مناسبات مهم را به ارمغان بیاورد.
 
خجسته‌مهر با اشاره به توجه به ظرفیت داخل و مردمی و نگاه به داخل و باورمندی به توان داخل و بومی متخصصان ایران در نمایشگاه بیست‌وششم نفت گفت: یکی از تفاوت‌های این نمایشگاه حضور ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان و نوپا است و خوشحالیم که در این محل فرصت یافتیم خود را ارائه کنیم و مبادله افکار و تضارب افکار انجام شود و از توانمندی‌های یکدیگر استفاده کنیم.
 
وی به تغییر رویکرد شرکت ملی نفت ایران درباره شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: به‌طور کلی رویکرد شرکت ملی نفت به‌منظور استفاده حداکثری از اقتصاد دانش‌بنیان و برای بهره‌ور کردن اقتصاد صنعت نفت، کم‌کردن زمان اجرای پروژه‌ها و بالا بردن بهره‌وری و پایین آوردن قیمت و استفاده از فناوری‌ها نو و محصولات تازه‌تر به جای محصولات قدیمی همچنین در استفاده از تجهیزات و ابزار جدید، بهبود یافته است.
 
استفاده از الگوهای مختلف در به‌کارگیری شرکت‌های دانش‌بنیان
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه در استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان از سه الگو استفاده کرده‌ایم، گفت: نخستین الگوی استفاده از توانمندی یک شرکت دانش‌بنیان در قالب یک قرارداد است، همچون قراردادهایی که برای احیای چاه‌های کم‌بازده برای این شرکت‌ها به‌کار بسته‌ایم، این الگو مطلوب است، اما مطالبه مقام معظم رهبری را پوشش نمی‌دهد زیرا ایشان فرمودند ما باید ظرفیت دانش‌بنیان را در صنعت نفت دو برابر کنیم که چنین رویکردی مستلزم هم‌افزایی است.
 
خجسته‌مهر در تشریح الگوی دوم گفت: شکل‌دهی زنجیره‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان همچون زنجیره شرکت‌هایی که در ازدیاد برداشت در بخش بالادستی تشکیل داده‌ایم یا برای ایجاد چاه‌های افقی نیز می‌توان با این الگو پیش رفت.
 
وی درباره الگوی سوم نیز گفت: این الگو که تازه‌تر است مصداق هم‌افزایی به‌شمار می‌آید و ما دنبال آن هستیم الگوی سوم را نهایی کنیم و پیمانکاران عمومی (GC: General Companies) فناورانه متشکل از شرکت‌های طراحی، سازنده و دانش‌بنیان را تشکیل دهیم که چنین الگویی ظرفیت استفاده از ده‌ها و حتی صدها شرکت دانش‌بنیان در دل یک پیمانکار عمومی را دارد.
 
معاون وزیر نفت افزود: با این پیمانکاران عمومی می‌توانیم مانند لکوموتیوی سهم از تولید داخل را از رقم یک درصد به پنج درصد برسانیم.
 
وی درباره راهکارهای رفع خلأهای ایجاد زیست‌بوم نوآوری و فناورانه تصریح کرد: یک راهکار تقویت صندوق‌های سرمایه‌گذاری است از طرفی سرمایه‌گذاران باید بدانند سرمایه‌گذاری بی‌خطر منسوخ شده است، از طرف دیگر باید برای مالکیت معنوی وزن قائل شویم و ریسک فناوری‌ها را بیمه کنیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان پا بگیرند و تلاش کنیم آنها در فهرست‌های معتبر قرار گیرند.
 
خبرهای جدید مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اقدام‌های فشرده دولت سیزدهم در ماه‌های گذشته گفت: همسو با برنامه توسعه حداکثری میدان‌های نفت و گاز و استفاده از توان حداکثری مجموعه شرکت‌های ایرانی فاز دوم میدان آزادگان شمالی و طرح در حال اجرای میدان آزادگان جنوبی و فاز دوم میدان آزادگان جنوبی طی قراردادی با مجموعه شرکت‌های اکتشاف و تولید و سرمایه‌گذاران در قالب کنسرسیوم به ارزش ۷.۵ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است که در چند ماه آینده امضا می‌شود، این ظرفیت عظیمی است که می‌تواند تحولی در اقتصاد جمهوری اسلامی باشد و تصمیمی است که در مجموعه وزارت نفت گرفته شده است و برای آن از کارهای مقدماتی عبور کردیم و ان‌شاءالله در چند ماه آینده به ثمر برسد.
 
خجسته‌مهر با بیان اینکه این قرارداد انحصاری و در اختیار چند شرکت خاص نیست، گفت: برای توسعه این میدان‌ها یک شرکت صاحب‌صلاحیت تشکیل خواهد شد و بقیه ذیل این شرکت سهام‌دار خواهند بود، بنابراین قراردادی انحصاری نیست و قصد نداریم میدان به این بزرگی بین یک یا دو شرکت تقسیم شود، بلکه میان همه شرکت‌های توانمند تقسیم می‌شود.
 
وی با اشاره به فعالیت‌های تازه‌ای که برای تأمین منابع مالی و احراز نقدینگی شرکت ملی نفت ایران انجام می‌شود، تصریح کرد: در شرکت ملی نفت ایران برای یک طرح به جمع‌بندی رسیدیم و با بانک مرکزی جمهوری اسلامی با بورس انرژی با سازمان برنامه و بودجه مذاکره کردیم و در حال مذاکره برای دریافت مجوز هستیم.
 
معاون وزیر نفت تصریح کرد: این طرح که با نام گواهی سپرده کالایی نفت شناخته می‌شود، قرار است همسو با اقتصاد مقاومتی و مردمی‌سازی اقتصاد باشد و به تنوع روش‌های فروش در شرکت ملی نفت ایران کمک کند.
 
خجسته‌مهر از این روش به‌عنوان ابزاری نو که ایجاد شده است یاد کرد و گفت: طبقه‌ای تازه از دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری مردم فراهم می‌شود و بازاری نو برای نفت خام و میعانات گازی فراهم می‌شود. به این ترتیب مردم قادر خواهند بود به‌صورت اوراق بهادار با پشتوانه نفت شکلی نوین از سرمایه‌گذاری و پس‌انداز را تجربه کنند که سبب ثروت‌اندوزی ملی می‌شود.
 
وی با بیان اینکه پیش‌تر تلاش‌هایی به این منظور انجام شده بود، گفت: این روش می‌تواند کنترل‌کننده تورم و ایجادکننده رونق اقتصادی در سطح کلان شود.
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در تشریح تمایز فعالیت شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم گفت: هدایت بلوک‌های نقدینگی یکی از تفاوت‌های ما با دولت‌های پیشین بود و ما صنایع پایین‌دست را قانع کرده‌ایم برای تأمین خوراک خود سرمایه‌گذاری کنند و از محل سود سرشار سالانه خود در طرح‌ها آورده داشته باشند و پس از دریافت اصل و فرع سرمایه خود به آنها تضمین تأمین خوراک ۱۰ تا ۲۰ ساله می‌دهیم.
 
خجسته‌مهر ادامه داد: خوشبختانه در اسفندماه گذشته نزدیک به ۵۰۰ میلیون یورو در ماهشهر برای هشت بسته کاری نفت‌خیز جنوب به‌منظور جمع‌آوری گازهای مشعل و تأمین خوراک پالایشگاه بیدبلند خلیج ‌فارس سرمایه‌گذاری از سوی پایین‌دست محقق شد، فردا نیز تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌های پتروشیمی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار امضا می‌شود تا در مدت ۶ ماه اطلاعات این میدان‌ها بر اساس قرارداد محرمانگی در اختیار قرار گیرد و برای تهیه طرح جامع توسعه (MDP) اقدام کنند.
 
وی در تشریح این تفاهم‌نامه‌ها گفت: پتروشیمی‌های باختر، پتروفرهنگ، پارس، پتروزاگرس، بازنشستگی نفت، پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس، پارسیان سپهر و اویک طرف ما در این قراردادها هستند.
 
برنامه افزایش ۵.۷ میلیون بشکه‌ای نفت تقلیدی نیست
 
معاون وزیر نفت درباره اینکه از مجموع ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار قرارداد امضاشده در دولت سیزدهم چه مقدار آن مربوط به شرکت ملی نفت ایران است، اظهار کرد: سهم شرکت ملی نفت ایران از امضای قراردادهای قطعی و تنفیذشده، همچنین تفاهم‌نامه ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است که از این مقدار ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار قرارداد و بقیه تفاهم‌نامه است.
 
خجسته‌مهر درباره توسعه میدان آرش هم اظهار کرد: برای توسعه میدان گازی آرش مصوبه شرکت ملی نفت ایران را داریم تا بتوانیم با انتقال جکت و سکو، همچنین انتقال دکل، کار حفاری را آغاز کنیم، با انتقال دکل در نخستین فرصت کار آغاز می‌شود.
 
وی درباره رسیدن تولید روزانه به رقم ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه هم با بیان اینکه هر برنامه‌ای دارای الزام‌ها و مفروض‌هایی است که مهم‌ترین آن انجام سرمایه‌گذاری است، افزود: دو روش برای اجرای برنامه داریم پایین به بالا (BOTTUM) UP) یا بالا به پایین (TOP DOWN). اولی آرزو است و دومی واقع‌گرایانه.
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه دستیابی به تولید روزانه ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه تقلیدی نیست و کار کارشناسی است، ادامه داد: جزئیات کامل این افزایش تولید میدان به میدان مشخص شده است، هنر ما باید این باشد که برنامه با قطعیت بالا اجرا شود.
 
خجسته‌مهر با بیان اینکه برنامه هشت ساله افزایش تولید نفت ایران که از کف سازمان آمده تدوین شده است، اظهار کرد: این برنامه در اتاقی محصور تدوین نشده، همه تلاش ما این است که کار کارشناسی را قبول کنیم و این موضوع در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران و شورای معاونین وزارت نفت تصویب کردیم.
 
وی درباره فروش نفت با توجه به تنش روسیه و اوکراین و تحریم نفتی روسیه اظهار کرد: بازار فروش نفت بازاری انعطاف‌پذیر است و تنها به قیمت مربوط نمی‌شود، همواره شنیده‌ایم نفت لزوماً یک کالای اقتصادی نیست و فروش نفت به عوامل ژئوپلیتیک بستگی دارد.
 
باید تمام هم و غم ما بازپس‌گیری سهم‌مان از بازار نفت باشد
 
معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه بازار نفت رقابتی است و باید تمام هم و غممان پس‌گرفتن سهم‌مان از بازار و احیای مشتریان تازه باشد، اظهار کرد: شرکت ملی نفت ایران به‌دنبال فروش حداکثری نفت است و آمادگی داریم صادرات نفت را به دو برابر مقدار کنونی برسانیم.
 
خجسته‌مهر درباره اینکه آیا با وزیر نفت بر سر فروش نفت اختلاف دارید، گفت: ما در این موضوع با هیچ‌ فردی اختلاف نداریم و اقدام‌ها بر اساس اجماع است.
 
وی درباره مقدار تهاتر نفت هم در دولت سیزدهم پاسخ داد: تهاتر نفت بیشتر با کالا بوده است و تاکنون تهاتر با سرمایه‌گذاری نداشته‌ایم.
 
خجسته‌مهر درباره رقم سرمایه‌گذاری مدنظر در بخش بالادست گفت: بنا است ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای بالادست انجام شود که ۹۰ میلیارد دلار مربوط به نفت و ۷۰ میلیارد مربوط به گاز است که از طرق مختلف از جمله منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران از محل ۱۴.۵ درصد و دیگر منابع درآمدی شرکت ملی نفت ایران مانند مایعاتی که فروخته می‌شود و بخشی از محل ماده ۱۲ رفع موانع تولید و بخشی از محل سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی تأمین می‌شود.
 
در شرایط تحریم فروش نفت را ۴۰ درصد افزایش دادیم
 
وی درباره اینکه سناریوی شرکت ملی نفت ایران در شرایط تحریمی یا رفع تحریم‌ها چیست، گفت: اکنون که تحریم‌ها باقی‌ مانده است ۴۰ درصد به فروش نفت افزوده‌ایم، پیش‌تر نظر مقام معظم رهبری این بود که تحریم‌ها را دور بزنیم، اما در یکی دو سال اخیر اعلام کردند ‌چنین فعالیتی انفعالی است که بنشینیم تا ببینیم دشمن چه می‌کند و بعد اقدام کنیم. حالا به فرموده ایشان باید سیاست فعال داشته باشیم و به‌ هیچ‌وجه نگذاریم بلکه تحریم به‌وجود آید و امیال دشمن را در نطفه خفه کنیم.
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: اگر فشارهای بین‌المللی برطرف شود آماده‌ایم صادرات را تا دو برابر افزایش دهیم.
 
خجسته‌مهر درباره روابط ایران و روسیه در زمینه نفت گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی در آغاز به‌کار دولت سیزدهم هدفی را تعریف کرد و اکنون موفق شده است دیپلماسی انرژی را به دیپلماسی میدان تبدیل کند. خوشبختانه مناسبات راهبردی بالفعلی با روسیه داریم، زمانی می‌گفتیم دیپلماسی بالقوه، اما اکنون با روسیه دیپلماسی بالفعل داریم و در سفر رئیس‌جمهوری قراردادهای قطعی را با روسیه امضا کردیم و هم‌اکنون ۵ قرارداد از سوی روسیه در حال توسعه است و دو میدان دیگر هم به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.
 
وی درباره روابط شرکت ملی نفت ایران با جمهوری آذربایجان گفت: خوشبختانه روابط با جمهوری آذربایجان از مصادیق دیپلماسی انرژی است که بسیار سریع شکل گرفت. مصداق آن مناسبت راهبردی بسیار ارزشمندی به نام سوآپ گازی است و بر اساس آن گازی که از ترکمنستان دریافت می‌شود، بخشی به جمهوری  آذربایجان می‌رود و بخشی به‌عنوان نیاز کشور در شمال کشور استفاده می‌شود.
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره همکاری با جمهوری آذربایجان در دریای خزر نیز توضیح داد: در سفر وزیر راه و شهرسازی به جمهوری آذربایجان هیئتی از شرکت نفت خزر همراه شد و تفاهم‌نامه‌هایی در بخش‌های مختلف مطالعات و پیشنهادهای توسعه‌ای نفت خزر در آینده امضا شد، اما به‌کار اجرایی نرسیدیم.
 
خجسته‌مهر در پاسخ به اینکه آیا پشت پرده‌ای در ارتباط با توسعه سازند چالوس وجود دارد، گفت: ما هیچ موضوع پشت پرده‌ای در مناسبات اعم از قراردادها و تفاهم‌ها نداریم و هیچ دلیلی برای مخفی‌کاری وجود ندارد و خوشبختانه کل کشور به این سمت می‌رود که همه ما در یک اتاق شیشه‌ای باشد تا همه ما را ببینند.
 
وی افزود: درباره سازند چالوس مطالعات اکتشافی از گذشته انجام شده است و همه‌ شرایط مشخص است، اما تاکنون به هیچ تفاهمی برای انجام کار مشترک و همکاری نرسیدیم، البته شعار ما همواره همکاری سازنده به جای رقابت بازدارنده است.
 
فاز ۱۴، ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ و چند خبر دیگر در حاشیه
 
خجسته‌مهر در حاشیه نشست خبری درباره فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: فاز ۱۴ پارس جنوبی ایرانی‌ترین فاز است که حدود ۷۰ درصد از کالای آن کاملاً ایرانی است و طبق وعده‌ای که دادیم یک ردیف پالایشی از فاز ۱۴ پارس جنوبی زمستان پارسال بهره‌برداری شد و برنامه ما این است که سه ردیف پالایشی باقیمانده آن نیز تا پایان زمستان امسال به بهره‌برداری برسد.
 
وی درباره وضع پروژه ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ توضیح داد: پیمانکار ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ هلدینگ خلیج‌فارس است از آنها خواستیم به‌طور حتم تا زمستان بتوانند آن را آماده بهره‌برداری کنند و هر مقدار گاز در آن منطقه جمع‌آوری شود، به‌عنوان خوراک به واحد ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ داده خواهد شد.
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین درباره تأخیر در جمع‌آوری کامل گازهای همراه نفت نیز گفت: به‌طور مشخص جمع‌آوری گازهای همراه و تعیین تکلیف گازهای مشعل که در حال سوزانده شدن هستند، از اولویت‌های شرکت ملی نفت ایران است و از نظر منابع مالی هیچ‌گونه محدودیتی برای جمع‌آوری این گازها نداریم. در تلاش برای شتاب بخشیدن به طرح‌های در حال اجرا برای بهره‌برداری هستیم تا بتوانیم گازی را که به ناچار به مشعل فرستاده می‌شود به‌عنوان خوراک آن واحدها تحویل دهیم و مایعات ارزشمند آن را جدا کنیم و به‌عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی تحویل دهیم. بر این اساس ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ سریع‌ترین واحدی است که به بهره‌برداری می‌رسد.
 
وی در پاسخ به پرسشی درباره تأخیر در ان‌جی‌ال خارک اشاره کرد: بحث‌های قراردادی با پیمانکار از گذشته وجود داشته است که در حال تعیین تکلیف آن در شرکت ملی نفت ایران هستیم و در صورت مشکل قراردادی آن را رفع کنیم.
 
خجسته‌مهر درباره گواهی سپرده که در صحبت‌هایش به آن اشاره کرده بود به خبرنگاران توضیح داد: به‌منظور رونق بخشیدن به اقتصاد کشور، تأمین نقدینگی با مشارکت دادن مردم برای استفاده از منابع مالی در اختیار شرکت ملی نفت ایران انتشار اوراق سپرده کالایی در دستور قرار گرفت تا شرکت با انتشار این اوراق بتواند منابع مالی را در اختیار گیرد و در زمان‌های مشخص این نفت تحویل خریدار شود. این اقدام امسال اجرایی می‌شود.
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
کد خبر : ۱,۸۳۹

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.