12
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خبر داد:

آغاز عملیات توسعه میدان سهراب و لایه نفتی پارس جنوبی

آغاز عملیات توسعه میدان سهراب و لایه نفتی پارس جنوبی
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از بهره برداری از ردیف سوم پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی خبر داد و گفت: عملیات توسعه میدان مشترک سهراب و لایه نفتی پارس جنوبی در شرف اجراست.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، محسن خجسته مهر در نخستین کنفرانس ملی افزایش بهره دهی چاه های نفت و گاز که صبح امروز (سه شنبه؛ ۱۷ آبان ماه) با همکاری دانشگاه صنعتی شریف در مرکز همایش های کوشک برگزار شد از بهره برداری از ردیف سوم پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی با تلاش مجدانه همه کارکنان به ویژه کارگران خدوم و صدیق شرکت ملی نفت ایران و پیمانکاران در منطقه عسلویه خبر داد و ضمن قدردانی از این عزیزان گفت: گاز ردیف سوم این پالایشگاه پس از عبور از واحدهای 104، 105 و 106 وارد شبکه سراسری توزیع گاز شده است. در ضمن اواخر آذرماه هم ردیف بعدی به بهره برداری می رسد.
 
به گفته خجسته مهر، ارزش سرمایه گذاری پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، 2.5 میلیارد دلار بوده است.
 
وی همچنین از آغاز عملیات اجرایی توسعه میدان مشترک سهراب در استان خوزستان خبر داد و گفت: این هفته عملیات اجرایی این طرح توسعه ای که ارزش سرمایه گذاری آن قریب به یک میلیارد دلار است، آغاز می شود.  
 
معاون وزیر نفت با بیان اینکه عملیات اجرایی لایه نفتی میدان پارس جنوبی هم تا ۲ هفته آینده آغاز می شود، توضیح داد: آغاز فعالیت های توسعه ای میدان سهراب و لایه نفتی پارس جنوبی و میدان های یاران شمالی و جنوبی، میدان بلال و دو ردیف از پالایشگاه فاز ۱۴، نشان می دهد عزم و اراده ای جدی و تصمیم گیری سریع در دولت مردمی سیزدهم در راس کار حاکم است. در ضمن لازم می دانم که از وزیر نفت به خاطر حمایت های همه جانبه و هدایت و رهبری امور قدردانی کنم.
 
خجسته مهر از آغاز  عملیات اجرایی مرکز مدرن ازدیاد برداشت در استان خوزستان در شهر اهواز با مصوبه هیئت مدیره شرکت نفت ایران خبر داد و گفت: این اقدام در راستای تقویت و توسعه فعالیت های آزمایشگاهی و تحقیقاتی مربوط به مباحث ازدیاد برداشت (IOR و EOR) در سطح شرکت ملی نفت ایران، عملیاتی شده و گامی در جهت ارتقا بخش بالادستی صنعت نفت است.  
 
لزوم ارتباط عمیق و آگاهانه میان نفت و دانشگاه
 
وی با تأکید بر لزوم ایجاد رابطه عمیق و آگاهانه میان صنعت نفت و دانشگاه، اظهار کرد: ارتباط دانشگاه و صنعت را می توان به چهار دوره تقسیم کرد. دوره نخست گفتاردرمانی بود که در این دوره از خواسته‌های هم آگاه نبودیم و تقاضای غیرمرتبط از دانشگاه داشتیم. دوره دوم بیشتر بر اجرای طرح‌های عمرانی و تجهیز آزمایشگاه ها متمرکز و دوره سوم مربوط به حضور دانشگاه‌ها در پروژه ها بود و بعضا پروژه هایی که به دانشگاه ها ارجاع می شد یا پرژه های معمولی بودند و یا پروژه هایی مهمی بودند که کارهای معمولی آن به دانشگاه ها ارجاع می خورد.
 
خجسته مهر ادامه داد: دوره چهارم یا نسل چهارم ارتباط میان دانشگاه ها و صنعت نفت را می توان دوره بلوغ خواند. در این دوره، وزارت نفت ۱۲۰۰ میلیارد تومان و ۶۵ میلیون یورو پروژه در قالب 40 مگاه پروژه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی دارد که بیشتر آن هم میدان‌های نفتی هستند.
 
وی تصریح کرد: معتقدم که باید چالش‌های بالادستی به مسائل فناورانه تبدیل شود و از ظرفیت دانشگاه ها و ظرفیت زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور استفاده شود. همه تلاش ما هم این است که از مرحله شعار عبور کنیم و تعداد قابل‌توجهی از چاه‌ها که موسوم به چاه‌های کم‌بازده و بسته هستند به شرکت‌های دانش‌بنیان بسپاریم تا با کمترین هزینه و سریع‌ترین زمان تولیدی شود.
 
معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه دوره تولید نفت آسان به اتمام رسیده است، اظهار کرد: امروز تکلیف سنگینی بر دوش مجموعه صنعت نفت است چرا که عنصر زمان و اقتصاد طرح مطرح است. ما باید بتوانیم با کمترین هزینه و سریع ترین زمان ممکن بهره دهی چاه ها را افزایش دهیم.  
 
وی افزود: خوشبختانه امروز این بضاعت و توان در مجموعه های دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان در کشور وجود دارد و مجموعه نفت می تواند با حمایت ها و همکاری های آنها به تکالیف خود در راستای افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز عمل کند.
 
نفت به دانشجویان تحصیلات تکمیلی کمک هزینه اعطا می کند
 
خجسته مهر با تاکید بر اینکه صنعت نفت باید در راستای تولید علم نقش داشته باشد، اقزود: صرفا با واگذاری پروژه به دانشگاه ها که تولید علمی صورت نمی گیرد از این رو با تصمیم هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران و با هدف تولید علم مقرر است به دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا کمک هزینه مالی اعطا شود. این کمک هزینه تحصیلی (Grant)، سالیانه به 15 نفر از دانشجویان داده می شود که جزئیات آن به زودی از طریق فراخوان اعلام می شود.
 
معاون وزیر نفت، نازل‌ترین سطح همکاری صنعت نفت با دانشگاه را مربوط به دوره کارآموزی دانست و با تأکید بر اینکه باید دوره‌های کارآموزی غنی و تقویت شود و دانشجو پیش از پایان تحصیلات با صنعت ارتباط بگیرد، اظهار امیدواری کرد که روزی برسد که در پاسخ به این پرسش که چه کسانی صنعت نفت را اداره می‌کنند بگوییم، دانشگاه‌ها.
 
وی ضمن تاکید بر ضرورت تقویت روحیه کار جمعی و فعالیت های کنسرسیومی، اظهار کرد: توسعه یکپارچه میدان آزادگان با ۷ میلیارد دلار سرمایه توسط کنسرسیومی از  12 سهامدار شامل 6 بانک بزرگ کشور و ۶ شرکت اکتشاف و تولید انجام می شود. امیدواریم در بحث ارتباط با دانشگاه ها هم بتوانیم چالش های بالادستی را با مسائل فناورانه و با بهره مندی از حداکثر ظرفیت همه مراکز دانشگاهی و زیست بوم فناوری و نوآوری به سرانجام برسانیم.
 
خجسته مهر همچنین از ایجاد ساز و کارهای لازم برای استفاده دانشگاه ها از ظرفیت های آزمایشگاهی و تجهیزاتی صنعت نفت برای رسیدن به ایده شان خبر داد و بر ضرورت هدایت فعالیت ها و تحقیقات دانشگاهی به سمت پایلوت شدن تاکید کرد و گفت: با تصمیم هیئت مدیره به زودی اعتبار لازم برای تاسیس مرکز مدرن ازدیاد برداشت در خوزستان تامین و راه اندازی آن انجام می شود تا بتوانیم کارهای ازمایشگاهی را تقویت کنیم و فضایی را هم در اختیار دانشگاه ها قرار داده باشیم.
 
لزوم استفاده از روش آسان و کم هزینه برای بهره ده کردن چاه ها
 
خجسته‌مهر بر لزوم تولید نفت به‌صورت سیستمی تأکید کرد و با بیان اینکه تولید یک سیستم است که دارای سه زیرسیستم مخزن‌محور، چاه‌محور یا تأسیسات‌محور است، گفت: باید کارهای آسان و جذاب برای دانش‌بنیان‌ها عرضه شود و کارها دسته‌بندی شود. اگر به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک نشود به نتیجه مطلوب نخواهند رسید.
 
به گفته معاون وزیر نفت، افزایش تولید و بهره دهی چاه با استفاده از روش های متعدد و متنوع کم هزینه تر و سریع تر است  و استفاده از این روش در شرایط حاضر از نظر فنی، اقتصادی و مقدورات داخلی کشور در اولویت است.
 
وی افزود: در واقع از نظر زمانی باید به دنبال روش هایی باشیم که افزایش تولید در زمان کوتاه تری اتفاق بیفتد چرا که استفاده از روش های چاه محور و یا مخزن محور مثل تزریق گاز امتزاجی یا غیر امتزاجی، روش های شیمیایی و حرارانی و ... هم از نظر اقتصادی هزینه براست و هم نیاز به زمان طولاتی دارد.
 
 
خجسته مهر با تاکید بر لزوم ورود شرکت های دانش بنیان به پروژه بهره دهی چاه های کم بازده و استفاده از فناوری جدید، گفت: باید در نخستین مرحله و قدم کارهای جذاب و سهل الوصول و کم ریسک را در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار دهیم. اگر از کارهای ساده و کم ریسک شروع کنیم در آینده می توانیم بر مسائل سخت و پیچیده غلبه کنیم.
 
وی افزود: در ضمن باید زمینه های فعالیت هایمان را تخصصی کنیم و هر دانشگاه در یک حوزه متخصص و هاب پژوهشی شود به عنوان مثال یک دانشگاه در حوزه زمین شناسی، دیگر در بخش فرآورش، یکی در حوزه مهندسی مخزن و دیگری چاه و ... نگاه تخصصی به فعالیت ها می توانند در بهبود و سرعت بخشی به انجام ماموریت هاو و پروژه ها موثر عمل کند. حتی در یک زمینه تخصصی می توانند چند دانشگاه با هم جوینت شوند و به هم کمک کنند.
 
معاون وزیر نفت از اعطای تسهیلات بند «الف» تبصره ۱۸ قانون بودجه و صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت به‌عنوان بخشی از کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان نام برد و تصریح کرد: اجرای طرح‌های صنعت نفت پنج تا هفت سال زمان می‌برد بنابراین اگر می خوایم 10 سال آینده به نتیجه ای برسیم امروز باید جدی تر و جهادی تر عمل کنیم.
۲۲ آبان ۱۴۰۱
کد خبر : ۱,۹۳۸

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.