12

استحصال و فرآوری کیتوزان از گاماروس دریای خزر

محققان پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان برای نخستین بار موفق به استحصال و فرآوری کیتوزان از گاماروس دریای خزر شدند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، دکتر قربانعلی نعمت زاده، رییس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان گفت

 
استحصال و فرآوری کیتوزان از گاماروس دریای خزر


محققان پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان برای نخستین بار موفق به استحصال و فرآوری کیتوزان از گاماروس دریای خزر شدند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، دکتر قربانعلی نعمت زاده، رییس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان گفت: برای نخستین بار استحصال و فرآوری کیتوزان از گاماروس دریای خزر در پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان اجرا شد که با توجه به فراوانی این موجود در منطقه و در دسترس بودن امکانات لازم برای تکثیر در محیط مصنوعی می توان از این روش ها برای تولید ارزشمند کیتوزان در مقیاس صنعتی استفاده کرد.
وی افزود: منطقه دریای خزر از نظر بیولوژیکی دارای پتانسیل بالایی است و از سخت پوستان متنوعی که در این منطقه جغرافیایی زندگی می کنند می توان برای تولید ترکیبات با ارزش افزوده استفاده کرد. در کوتیکول و پوسته سخت خارجی این موجود دریازی مقدار نسبتا زیادی کیتین وجود دارد که پس از استخراج می توان برای تولید کیتوزان از آن استفاده کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: تولید مواد جراحی با ویژگی درمان کننده و ضد عفونی کننده، افزایش رشد و رویش بذرها، پوشش حفاظتی بذرها در مقابل آفت ها، تولید مواد جلوگیری کننده از فساد مواد غذایی، بالا بردن قابلیت ذخیره سازی و نگهداری محصولات تازه به عنوان یک ماده ضد قارچی، درمان سوختگی پوست و کاهش کلسترول خون(پزشکی)، تثبیت آنزیم ها و تجزیه کردن پروتئین ها(بیوتکنولوژی)، افزایش جوانه زنی و افزایش ارتفاع، ضخامت ساقه و وزن خشک گیاه (کشاورزی)، تولید لیف و الیاف (نساجی)، مواد آرایشی و بهداشتی، تصفیه مواد هسته‌یی و نفت، تولید داروهای ضد آلرژی و لاغر کننده، سیستم های تصفیه آب و پساب، تصفیه آبهای آلوده به مواد نفتی، سمی، رادیواکتیو و ترکیبات آلی نظیر پلی کلروبی فنیل، تصفیه پسابهای حاوی حشره کش های د.د.ت، متل استات جیوه، استالدئید، آرسنیک و ترکیبات کلردار بنزین از جمله خواص کیتوزان می باشد.
گفتنی است گاماروس با نام علمی pontogammarus maeoticus یکی از فراوان ترین سخت پوستان حاشیه دریای خزر است که از نظر پروتئین، چربی و کاروتنوئید غنی بوده و می تواند بعنوان غذا و مکمل غذایی در صنایع پرورش ماهی مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین در پوسته خارجی خود دارای مقادیر نسبتا زیاد کیتین می باشد که از این خصوصیت می توان برای تولید کیتوزان با کیفیت بالا استفاده کرد

منبع:خبرگزاری ایسنا
۵ خرداد ۱۳۹۲
کد خبر : ۷۴۵

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.