12

انتشار کتاب مرجع زمین‌شناسی در حوضه خزر در آینده ای نزدیک

رئیس زمین شناسی شرکت نفت خزر ، تدوین و انتشار کتاب مرجع زمین شناسی در حوضه خزر را در آینده ای نزدیک اعلام نمود


انتشار کتاب مرجع زمین‌شناسی در حوضه خزر در آینده ای نزدیک



رئیس زمین شناسی شرکت نفت خزر ، تدوین و انتشار کتاب مرجع زمین شناسی در حوضه خزر را در آینده ای نزدیک اعلام نمود .

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت خزر ، سید رمضان بحرینی در این زمینه اظهار داشت : تاکنون اکثر کتب و منابع موجود در حوضه خزر، ترجمه کتاب‌های روسی بوده که خوشبختانه هم اکنون شرکت نفت خزر در حال تدوین یک کتاب جامع و علمی در این زمینه است که به زودی رونمایی می‌شود.

وی تصریح نمود : در تدوین این کتاب از تمامی منابع موجود، نتیجه مطالعات روز و همچنین تجربیات اکتسابی متخصصان اداره زمین‌شناسی شرکت نفت خزر استفاده شده است.

بحرینی ضمن استقبال از همکاری های مشترک مطالعاتی، افزود: هر چند هم اکنون، شرکت نفت خزر تجربیات ارزشمندی از انجام مطالعه در حوضه خزر به دست آورده است اما هرگز خود را از انجام مطالعات و همکاری‌های مشترک بی نیاز نمی‌داند.

این گزارش می افزاید ، زمین شناسی علم و تکنیکی است که در بخش بالادستی صنعت نفت اهمیت ویژه ای دارد به طوری که در امر اکتشاف، استخراج و توسعه مخازن زیرزمینی، زمین شناسی نقش اول را ایفا می کند. اکتشاف در هر منطقه نفت خیز یا گاز خیز بر سه عامل اصلی یعنی سنگ منشا، سنگ مخزن و سنگ پوشش استوار است که برای پی بردن به هر یک از عوامل در زیرزمین به دانش وسیع و شاخه های مختلف تخصصی زمین شناسی نفت، زمین شناسی ساختمانی، چینه شناسی، رسوب شناسی، ژئو شیمی آلی و همچنین کاربرد علم ژئوفیزیک در ابعاد مختلف آن از قبیل ثقل سنجی، مغناطیس سنجی، لرزه نگاری و چاه پیمایی نیاز است.

شایان ذکر است ، شرکت های نفتی برای کشف و دستیابی به ذخایر هیدروکربوری زیرزمینی ابتدا یک سری مطالعات زمین شناسی مقدماتی سطح الارضی مثل تهیه عکس های هوایی و تبدیل آنها به نقشه های زمین شناسی را انجام می دهند و سپس نسبت به مطالعات تکمیلی به منظور تهیه انواع نقشه های ژئوفیزیکی، زمین شناسی، تجزیه و تحلیل داده های ژئوفیزیکی و زمین شناسی اقدام می کنند.

پس از انجام مطالعات و بررسی های تفصیلی و تفسیر داده ها، با استفاده از شاخه های تخصصی زمین شناسی پیش گفته، محل های احتمالی وجود ذخایر هیدروکربنی را تعیین کرده و سپس با برنامه ریزی به حفر نخستین چاه اکتشافی اقدام می شود، به طور معمول برای مطالعات زمین شناسی پیرامون حفر یک چاه اکتشافی، فقط 3 درصد کل هزینه حفاری صرف می شود، اما از بعد اهمیت، نقش آن بسیار ضروری و پایه ای است به طوری که هر چه دانش و آگاهی زمین شناسی نسبت به حفر چاه اکتشافی بیشتر باشد، شانس کشف مخزن جدید زیادتر خواهد بود و در نتیجه از هزینه های اکتشاف کاسته می شود. بعد از حفر چاه اکتشافی و شناسایی بیشتر مخزن و به دست آوردن حد و مرز آن، چند چاه به منزله چاه توصیفی و به دنبال آن چاه های توسعه ای در میدان نفتی برای تولید از مخزن هیدروکربوری حفاری خواهد شد.

به هر حال برنامه ریزی اصلی و اساسی هر یک از چاه ها به عهده زمین شناسان است. در هنگام حفاری هر چاه اعم از اکتشافی توصیفی و توسعه ای حضور زمین شناسان و استفاده از علم و تکنیک زمین شناسی در محل استقرار دکل حفاری بسیار ضروری است و وجود زمین شناس برای کنترل حفاری به مثابه چشم حفاری بسیار حائز اهمیت است.

 
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳
کد خبر : ۸۴۷

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.