12
اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر

چهارمین اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر اوایل مهر ماه برگزار می گردد.

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت خزر ، چهارمین
اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر در اوایل مهر ماه در شهر آستراخان روسیه
برگزار می گردد.

 
چهارمین اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر اوایل مهر ماه برگزار می گردد.


به گزارش روابط عمومی شرکت نفت خزر ، چهارمین اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر در اوایل مهر ماه در شهر آستراخان روسیه برگزار می گردد.

بنا بر این گزارش ، طبق اظهارات رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه کشورمان قرار است در این اجلاس موافقت نامه های همکاری در 3 بخش حفاظت و بهره برداری از ذخایر و منابع طبیعی ، موافقت نامه همکاری در زمینه هواشناسی و موافقت نامه همکاری در مواقع اضطراری امضا گردد.

دکترمحمد سیف دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی نهاد ریاست جمهوری در نشست تخصصی بررسی مشکلات صنایع دریایی با اشاره به توانایی عظیم تولیدکنندگان داخلی در این حوزه گفت: در ۵۰ سال اخیر تولید ناخالص جهان حدود ۸ برابر شده، ولی رشد تجارت دریایی در این مدت بیش از ۱۶ برابر بوده است. به عبارت دیگر سرعت رشد حمل و نقل دریایی بیشتر از سرعت رشد اقتصاد جهانی بوده است؛ اما متاسفانه در کشور ما توجه به لزوم توسعه حمل و نقل و صنایع دریایی همچنان ناچیز است.

به گفته وی، با وجود توانمندی برای ساخت سکوهای عظیم دریایی و شناورهای اقیانوس پیما درکشور، به دلیل نقص در زنجیره تامین مالی بنگاه های تولیدی، بسیاری از ظرفیت های این حوزه خالی مانده است و نیازهای داخلی از طریق صنایع خارجی تامین می شود .

سیف ادامه داد: در حوزه تامین ناوگان دریایی، اگر فقط خواهان حفظ شرایط موجود باشیم و برنامه ای برای توسعه ناوگان در نظر نگیریم، بازهم سالانه به تامین ۸ فروند کشتی اقیانوس پیما در بخش کالاهای خشک و تانکرهای نفتکش نیاز داریم که این پتانسیل بالایی برای حرکت صنایع داخلی است. اما متاسفانه اقبال متقاضیان خرید ناوگان به صنایع خارجی بیشتر از تولید داخلی است.

دکتر هادی حق شناس معاون برنامه ریزی، مالی و اداری سازمان بنادر و دریانوردی هم در این نشست از نبود امکانات ساخت کشتی های بزرگ در حاشیه دریای خزر گلایه کرد و گفت: در این دریا حتی یک کشتی بزرگ ساخت ایران وجود ندارد و ۸۰ درصد تجارت دریایی ایران در این منطقه با شناورهایی حمل می شود که پرچم کشورمان را ندارند.

وی افزود: باوجود شورای عالی صنایع دریایی در کشور به دلیل نبود ستاد اجرایی در این شورا، ضرورت توجه به صنایع دریایی و مزایای اقتصادی این مساله در افزایش اشتغال و تولید ناخالص داخلی مغفول مانده است .

دکتر ناصر فلاحی رئیس انجمن سازندگان تجهیزات وسازه های دریایی ایران هم در این جلسه تاکید کرد که توان سخت افزاری و نرم افزاری تولید انواع کشتی و سکوهای بزرگ دریایی در ایران وجود دارد، اما تبلیغات خارجی باعث شده تا متقاضیان داخلی به جای ارائه سفارش ساخت به هموطنان خود، سراغ تولید کنندگان سایر کشورها بروند.

وی گفت: این مساله باعث شده دانش آموختگان علوم دریایی در ایران بیکار باشند و نخبگان این حوزه جذب صنایع خارجی شوند. در حالی که هم اینک ظرفیت ساخت سالانه ۵۰۰ هزارتن شناور بزرگ دریایی در کشور وجود دارد.فلاحی خواستار تدوین لایحه ممنوعیت خرید خارجی تجهیزات دریایی از سوی دولت و ترغیب متقاضیان داخلی به ارائه سفارش ساخت در کشور شد.

شایان ذکر است ، این اجلاس چهارمین نشست 5 کشور ایران ، روسیه ، آذربایجان ، قزاقستان و ترکمنستان می باشد .

جلسه سران کشورهای حاشیه خزر در 3 دوره گذشته در شهرهای عشق آباد ، تهران و باکو برگزار شده است.
۲۵ شهریور ۱۳۹۳
کد خبر : ۸۷۴

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.