12
با حضور خبرگان و کارشناسان اداره ژئوفیزیک

دوره های آموزشی پردازش داده های لرزه نگاری در شرکت نفت خزر برگزار می گردد

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت خزر ، دوره آموزشی پردازش داده های لرزه نگاری با حضور خبرگان و کارشناسان اداره ژئوفیزیک این شرکت به صورت هفتگی و ماهانه برگزار می گردد .
 
با توجه به ماموریت و رسالت اداره آموزش شرکت و در راستای استقرار مدیریت دانش در سازمان ، دوره های آموزشی پردازش داده های لرزه نگاری با هدف معرفی و بررسی مراحل مختلف پردازش داده های لرزه ای و ارتقاء سطح کارشناسان اداره ژئوفیزیک شرکت نفت خزر صورت می گیرد .

بنابراین گزارش ، در این دوره آموزشی مباحث ریاضیات پیش نیاز مراحل پردازش مانند ماتریس ها ، معادلات دیفرانسیل و انتگرال های چندگانه مطرح گردیده و پس از آن مفاهیم مختلف مرتبط با پردازش سری های زمانی ، CONVOLUTION ، فیلترهای دیجیتال و... مورد بررسی قرار می گیرد.در پایان نیز سکانس های مختلف پردازش و نقش هرکدام از مراحل پردازش در یک سکانس و همچنین پردازش های ویژه در آبهای عمیق نیز مطرح و بررسی های لازم از سوی مدرس مربوطه انجام می شود .

این گزارش می افزاید لرزه نگاری به 4 شاخه طراحی، عملیات ، پردازش و تعبیر و تفسیر داده ها تقسیم می گردد که پردازش داده های لرزه ای در واقع پل ارتباطی بین عملیات لرزه نگاری و تعبیر و تفسیر داده ها می باشد. داده های خام حاصل از عملیات لرزه نگاری پس از طی مراحل پردازش و بدست آمدن داده های نهایی در اختیار مفسّر قرار می گیرد ، همچنین انجام صحیح پردازش و در نتیجه آن شناسایی پدیده های زمین شناسی نقش مهمی در موفقیت پروژه های لرزه نگاری و عملیات های اکتشافی و توسعه ای دارد .

شایان ذکر است ، از دستاوردهای این دوره می توان به توسعه توانمندی کارشناسان اداره ژئوفیزیک و ایجاد فرصت برای ارتقاء و به روز رسانی فناوری پردازش داده های لرزه ای که به طور مستقیم در تفسیر و ارزیابی ذخایر هیدروکربنی آب های عمیق دریای خزر تاثیر دارند و در نهایت به انتقال تجربیات لازم می انجامد اشاره نمود .

گفتنی است ، تدریس این دوره ها توسط مسعود جهدی مدیر اکتشاف سابق شرکت نفت خزر انجام شده که ایشان بر اساس سوابق تدریس دانشگاهی ، کسب مهارت ها و تجربیات 35 ساله خود و همچنین تخصص بالا در زمینه تفسیر داده های لزره ای اقدام به این مهم می نماید .
۳ آذر ۱۳۹۳
کد خبر : ۸۸۹

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.