12
سمینار تخصصی چالش های لرزه نگاری

حضور کارشناسان اداره ژئوفیزیک شرکت نفت خزر در سمینار تخصصی چالش های لرزه نگاری

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت خزر ، بنا به دعوت مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ، کارشناسان اداره ژئوفیزیک شرکت نفت خزر در سمینار علمی تخصصی با موضوع مشکلات لایه های سطحی در لرزه شناسی، لرزه شناسی اکتشافی و زلزله شناسی شرکت نمودند .

در این سمینار که با محوریت برررسی مشکلات لایه¬های سطحی در اکتشافات لرزه¬ای برگزار شد ، راهکارهای موجود و همچنین مبانی تئوری امواج سطحی و انواع آن ارائه گردید .
بنابر این گزارش دکتر ایلماز ، مدرس دوره ، ضمن ارائه پیشنهاداتی بر اساس اطلاعات برداشت شده در دیگر نقاط دنیا با شرایط مشابه ساختارهای زیر سطحی ، در زمینه بهبود کیفیت اطلاعات لرزه نگاری در این مناطق نیز راهکارهایی ارائه نمود . افزایش عمق چاله¬های انفجاری تا عمق حدود 100 متر با هدف کاهش هزینه¬ها ، استفاده از دینامیت به جای ویبراتور و استفاده از هیدروفون به جای ژئوفون در مناطق خشکی نمونه هایی از راهکارهای ارائه شده بود .
وی همچنین پیشنهاد می¬کند به جای استفاده از روش¬های متداول شناسایی مدل سرعتی لایه¬های سطحی که معمولاً Inversion Based هستند ، روش ابداعی ایشان که Image Based است به کار گرفته شود. بنا به گفته ایلماز این روش I-Stats نام دارد و در آن مقاطع Constant Velocity Stacks (CVS) از اطلاعات مهاجرت داده شده عمقی (PSDM) برای یافتن مرز بین لایه¬های سطحی و لایه¬های عمیق¬تر استفاده می¬شود .
این گزارش می افزاید طبق نظر کارشناسان اداره ژئوفیزیک شرکت نفت خزر ، موارد مطرح شده در این سمینار بیشتر در خصوص مشکلات به وجود آمده ناشی از لایه¬های سطحی سست و کم سرعت مربوط به مناطق خشکی می¬باشد ، هر چند ایلماز اشاره داشت در مناطقی از خلیج فارس تا عمق حدود 30 متر هم ممکن است مشکلات مشابه وجود داشته باشد اما روش I-stats ارائه شده توسط وی می تواند برای پردازش مجدد داده های منطقه کرند و قره دونگ در پروژه گلستان مورد استفاده قرار گیرد .
شایان ذکر است این سمینار به میزبانی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و با حضور علی جعفری ، سعید ساجدی و خانم کربلاعلی از کارشناسان اداره ژئوفیزیک شرکت نفت خزر و همچنین کارشناسان مناطق نفت خیز جنوب ، نفت مناطق مرکزی ، فلات قاره و پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد .
برگزاری این چنین سمینارهای تخصصی و کاربردی با هدف یادگیری و آشنایی کارشناسان حوزه ژئوفیزیک با روش های جدید و طرح چالش های پیش روی ، توسط مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است .
۲۳ آذر ۱۳۹۳
کد خبر : ۹۰۰

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.