12
مدیرعامل شرکت نفت خزر:

شرایط کار و نیازهای حفاری در خزر با خلیج فارس متفاوت است.

مدیرعامل شرکت نفت خزر گفت : حفاری در عمق ٧٠٠ متری دریای خزر با حفاری در خلیج فارس متفاوت است و به همین دلیل شرایط کار و تجهیزات مورد نیاز نیز متناسب با آن تهیه می شود.

علی اصولی در گفتگو با خبرنگار شانا، با تاکید بر این که همه برنامه های شرکت نفت خزر با توجه به سیاستهای کلی جمهوری اسلامی ایران و وزارت نفت است، گفت: سکوی حفاری ایران خزر به عنوان یکی از سکوهای فعال ایران در دریای خزر که در سال ١٣٧٤ در یارد صدرا واقع در نکاء ساخته شد، از نظر نرم افزاری و سخت افزاری زیرساخت خوبی در مجموعه صدرا به شمار می آید.

وی با تاکید بر این که پس از ساخت جک آپ ایران خزر، ساخت سکوی نیمه شناور ایران - امیرکبیر که بسیار پیچیده تر از جک آپ بود در داخل و با حمایت دولت و وزارت نفت انجام گرفت، افزود: جک آپ ایران خزر زمانی ساخته شد که توانمندی ما در زمینه طراحی و ساخت چندان بالا نبوده است، اما با به کارگیری تجربه حاصل از پروژه ایران خزر در ساخت سکوی نیمه شناور امیرکبیر همه فعالیتهای مربوط به مهندسی تفصیلی و تهیه نقشه های کارگاهی بوسیله مهندسان و متخصصان داخلی انجام پذیرفت.

اصولی با اشاره به تفاوتهای کار در آبهای عمیق خزر و خلیج فارس، گفت: محل انجام عملیان حفر چاه در میدان سردار جنگل در عمق بیش از ٧٠٠ متری قرار دارد و در چنین عمقی امکان اعزام غواص جهت انجام عملیات میسر نیست و به منظور انجام فعالیتهای نصب ، تعمیرات و نظارت بر عملیات حفاری در آبهای عمیق از رباتهای زیر دریای ویژه آبهای عمیق (ROV ) استفاده می شود.

مدیرعامل شرکت نفت خزر یادآور شد که این شرکت از زمان آغاز فعالیتهای اکتشافی در دریای خزر برای پایش فعالیتهای زیر آب و بستر دریا و همچنین نظارت بر عملکرد شیرهای سرچاهی و BOP از رباتهای زیر دریایی استفاده کرده است.
به گزارش شانا، بیژن زنگنه، وزیر نفت چندی پیش در گفتگوی زنده تلویزیونی حاضر شد و در بخشهایی از صحبتهای خود در باره اقدامهای نفت در دریای خزر صحبت کرد اما متاسفانه بعضی رسانه ها این گفته های وزیر نفت را به مسائلی دیگر گره زدند که با اصل صحبتهای وی تفاوت داشت.

وزیر نفت در یک برنامه تلوزیونی در پاسخ به سوال مجری برنامه در باره فعالیتهای نفتی در حوزه خزر گفت: "سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر تاکنون موفق به حفر دو حلقه چاه در اعماق بیش از ٧٠٠ متری آب شده است و در میدان سردار جنگل به نفت رسیدیم. وجود نفت در بخش عمیق دریای خزر اثبات شده است و موضوع تولید در آبهای عمیق را با توجه به تجهیزات خاص مورد نیاز در این حوزه مستلزم سرمایه گذاری بالا می دانیم و در بهترین حالت برای ورود به مراحل تولید در آبهای عمیق خزر باید شریک صاحب فناوری داشته باشیم".

زنگنه به تفاوت کار در دریای خزر و خلیج فارس اشاره کرده و افزوده بود:" در خلیج فارس با توجه به عمق کم آب انجام عملیات نصب، تعمیرات سر چاهی و جوشکاری به راحتی از طریق غواصان انجام پذیر است در حالی که فعالیت ها در دریای خزر به دلیل عمق زیاد آب باید با فناوریهای تازه و ویژه انجام شود و بسته بودن دریای خزر نیز بر دشواری کار افزوده است."
وزیر نفت در باره دکل حفاری (جک آپ) ایران خزر نیز گفته بود: "این سکو برای حفاری در آبهای کم عمق طراحی و ساخته شده است که پس از انجام بررسیهای لازم متوجه شدیم ظرفیتهای هیدروکربنی ما به طور عمدهً در اعماق آب هستند و در عمل بهره گیری از این سکو در آبهای عمیق میسر نبود و این سکو هم اکنون در کشور ترکمنستان فعال است".
۲۷ بهمن ۱۳۹۳
کد خبر : ۹۲۲

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.