12
در دومین کنگره ملی صنعت حفاری ایران

دستاوردها و چالش های حفاری در آب های عمیق دریای خزر تشریح شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت خزر دومین کنگره ملی صنعت حفاری ایران با حضور مدیران، روسا و کارشناسان صنعت حفاری در بخش دولتی و خصوصی در روزهای 12 و 13 اسفند ماه در مرکز همایش های بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.

این کنگره در قالب 10 پانل تخصصی و 2 پانل مدیریتی به بررسی مسائل مربوط به صنعت حفاری در گستره ملی پرداخت و مباحث کاربردی و مقاله های تخصصی حوزه حفاری ارائه و مورد بررسی قرار گرفت.

براساس این گزارش مهندس جوادی مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در اولین پانل مدیریتی با عنوان مدیریت کلان و استراتژیک حفاری، بر تدوام فعالیت های اکتشافی در آب های عمیق دریای خزر تاکید نمود. وی با بیان اینکه سناریوهای مختلف در خصوص حفاری در بلوک های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است، افزود موضوع حفاری اکتشافی در بلوک های دیگر غیر از سردار جنگل در حال بررسی است.

جوادی روند اقدامات انجام شده در دریای خزر را توسط شرکت نفت خزر مطابق با سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران و صنعت نفت دانست و افزود تاکنون روند اکتشاف در خزر رضایت بخش بوده و این روند اکتشافی ادامه خواهد یافت .

این گزارش می افزاید شرکت نفت خزر با حضور فعال و حداکثری مدیران، روسا و کارشناسان خود در بخش پانل تخصصی و ارائه مقالات به تشریح فعالیت های این شرکت در بخش فراساحل و آب های عمیق پرداخت.

در روز اول این همایش و در بخش مقالات تخصصی سیالات حفاری، امیر جعفری آذر رئیس نظارت بر عملیات حفاری شرکت نفت خزر با ارائه مقاله ای تحت عنوان Water base Mud (WBM) به بررسی چالش های حفاری در آب های عمیق دریای خزر پرداخت.

جعفری آذر وجود بستر سست و ناپایدار دریای خزر را به عنوان یکی از چالش های اصلی در امر عملیات حفاری، بهسازی چاه، راندن لوله های جداری و سیمان کاری دانست.
وی با تشریح مشکلات ناشی از پدیده shallow water flow در عملیات حفاری آب های عمیق، این پدیده را سبب ایجاد وضعیت نامناسب برای بهسازی و سیمان کاری پشت جداری ها دانست.

پانل تخصصی چالش های حفاری در آب های عمیق در دومین روز کنگره با حضور مشتاقان این حوزه در سالن کاسپین مرکز همایش های بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد. یوسف اعتمادی مدیر اکتشاف، فرید طاعتی رئیس اداره زمین شناسی، سعید رحمانلو رئیس اداره حفاری و امیر جعفری آذر رئیس عملیات حفاری از دیگر اعضاء این پانل تخصصی بودند.

اعتمادی در شروع پانل با تشریح مأموریت شرکت نفت خزر، دستاوردهای حاصل شده در حوزه فراساحل و آب های عمیق را فراتر از انتظار دانست .

اعتمادی گفت: دانش حفاری در آب های عمیق توسط متخصصان داخلی و در شرایط سخت تحریم کسب و متناسب با شرایط ویژه حاکم بر دریای خزر بومی گردید. وی حفاری و آزمایش موفقیت آمیز دو حلقه چاه در میدان سردار جنگل را به رغم چالش های پیش روی، نقطه عطف صنعت حفاری در تاریخ صنعت نفت کشور دانست.

در ادامه سعید رحمانلو رئیس حفاری شرکت نفت خزر به ارائه مشخصات فنی و بیان قابلیت های عملکردی تنها سکوی نیمه شناور حفاری ویژه آب های عمیق کشور و شناورهای چند منظوره کاسپین پرداخت. رحمانلو با نمایش فیلم های واقعی از بستر دریا و عملیات حفاری در آب های عمیق دریای خزر علاوه بر معرفی تجهیزات خاص مرتبط با این حوزه مثل Riser, PGB, TGB, BOP, ROV ، به چالش های حفاری و مسائل غیر قابل پیش بینی در حین انجام عملیات حفاری پرداخت.

Mud Volcano
Dusty condition in sea bed
sea bed condition
Gas Hydrate,
CSG & Liner cementing
shallow water flowو ... از موارد مربوط به چالش های حفاری در آب های عمیق دریای خزر بود که مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفت.

بعد از پایان ارائه مطالب، دیگر اعضای این پانل تخصصی پاسخ گوی ابهامات و پرسش های حاضرین جلسه بودند.
۱۷ اسفند ۱۳۹۳
کد خبر : ۹۳۳

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.