وزیرنفت خواستار حمایت مجلس برای سرمایه گذاری در صنعت نفت شد و گفت: کشوری که به سرمایهگذاری نیاز دارد نباید آنها را فراری دهد.
به گزارش شانا به نقل از خانه ملت، بیژن زنگنه، صبح امروز (دوشنبه، 20 فروردینماه) با حضور در کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی، درباره نحوه حمایت از کالای ایرانی اظهار کرد: بحث حمایت از تولید ملی زمانبر است و اقدام عجولانه در این زمینه نتایج نامطلوبی به دنبال خواهد داشت.
وی به تاسیس شرکتهای مپنا و پتروپارس در زمان وزارت خود در وزارتخانههای نفت و نیرو اشاره کرد و با بیان این که در زمینه توانمندسازی تولید داخلی، صاحبنظرم، تصریح کرد: نمایندگان با توجه به بعد نظارتی، تنها به بیان ایرادها اکتفا نکنند و پیشرفتها را هم بیان کنند.
وزیر نفت با بیان این که استفاده از تولید داخلی در صنعت نفت در سال 97 قابل مقایسه با سال 77 نیست، یادآور شد: در سال 76 حتی امکان یک متر لولهگذاری دریایی را نداشتیم، اما اکنون در این زمینه قدرت نخست منطقه هستیم و چند شرکت توانمند در این زمینه داریم که با هم رقابت میکنند.
به گفته وی، با وجود این شرکتهای توانمند، همه نیازمندی داخلی در این بخش از سوی آنها تامین میشود و دیگر نیازی به سفارشهای خارجی نیست.
ایرانی برندگان اصلی مناقصههای فرعی فاز 11
وزیر نفت با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی و بهویژه رئیس قوه مقننه در زمینه امضای قرارداد طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی به خوبی حمایت کردند، تصریح کرد: در مناقصههای فرعی که برای طرح توسعه این فاز برگزار شد شرکتهای ایرانی 70 درصد برنده شدند و 80 درصد ارزش سهم به ایرانیها تعلق گرفت.
وی با بیان اینکه در حوزه صنعت نفت اگر میخواهیم پیشرفت داشته باشیم، باید تقاضا ایجاد کنیم، عنوان کرد: براساس برنامه ششم توسعه توسعه باید 200 میلیارد دلار در بخش بالادستی و پایین دستی صنعت نفت سرمایهگذاری شود. به همین دلیل تلاش زیادی را برای قراردادهای نفتی انجام دادیم، زیرا ریشه تولید داخل در این است که جریان سرمایهگذاری را فعال کنیم.
وی به بسته حدود 6 میلیارد دلاری طرحهای نگهداشت و افزایش تولید اشاره کرد و افزود: اجرای پروژههای تعریف شده برای این بسته قرار است از سوی شرکتهای ایرانی انجام شود که یک ظرفیت کاری جدید است.
مدیریت توسعه فناوری مقدم بر ساخت داخل
وزیر نفت با بیان اینکه قراردادی 556 میلیون یورویی برای ساخت لولههای سی آری ای (CRA) در ایران امضا کردهایم، عنوان کرد: این قرارداد از جمله قراردادهای خوب بوده است.
زنگنه با بیان اینکه وزارت نفت در بسیاری از پروژهها خریدار کالا نیست، عنوان کرد: در این زمینه ما درخواستمان را برای ساخت تاسیسات به صورت بسته عنوان و مشخص میکنیم چه تجهیزاتی را باید از داخل خریداری کنند.
وی با تاکید براین که مدیریت توسعه فناوری مهمتر از ساخت داخل است، یادآور شد: هدف از تاسیس شرکت مپنا از روز نخست، مدیریت ساخت نیروگاه و ارتباط بخشهای مختلف نیروگاهی بود اما این شرکت هم اکنون در زمینه تولید داخلی نیز فعالیت خوبی دارد.
ضرورت ارتقای کیفیت محصولات داخلی
وزیر نفت بر سه مقوله کیفیت، قیمت و زمان که سه اصل اساسی در رقابت محصولات داخلی با محصولات خارجی است، تاکید کرد و گفت: اگر شرکتهای داخلی می خواهند در سطح منطقه قدرت رقابت داشته باشند باید کیفیت محصولات سطح داخل ارتقا دهند.
زنگنه عنوان کرد: درخواست ما از مجلس برای حمایت از تولید داخل این است که سالانه 30 میلیارد دلار قرارداد امضا کنیم که اگر این 30 میلیارد دلار سرمایهگذاری انجام شود حداقل 50 درصد آن به ایرانیها میرسد.
وی با اشاره به این که یکی از اهداف گازرسانی به روستاها ایجاد رضایت و اشتغال بود، زیرا هیچ تجهیزاتی از خارج وارد نشد، تصریح کرد: همه پروژههای گازرسانی با استفاده از تجهیزات تولید داخل انجام و پنج میلیون خانواری که به آنها گازرسانی شد حداقل 15 میلیون بخاری خریداری کردند که نشان میدهد جریان سرمایه گذاری با این اقدام فعال شد.
وزیرنفت با بیان اینکه کشوری که به سرمایهگذاری نیاز دارد نباید سرمایهگذار را فراری دهد و باید توجه داشت که کشور هماکنون به سرمایهگذاری در زمینه پتروشیمی و پالایش نفت نیاز دارد، تاکید کرد: تجهیزات نفت نیاز به نوسازی دارد و روزانه 20 مورد ایجاد حفره در خطوط لوله را شاهد هستیم که باید برای حل این مشکل کار کرد و برای تولید داخل باید تقاضا ایجاد کنیم.
توقف واردات بنزین؛ نیمه دوم امسال
وزیرنفت با اشاره به این که در یکسال گذشته روزانه 15میلیون لیتر به تولید بنزین ایران افزوده و در چهار ماه آینده نیز روزانه 12 میلیون لیتر دیگر به تولید بنزین اضافه میشود که در مجموع 27 میلیون لیتر می شود، اظهار کرد: همچنین تا پایان امسال، 12 میلیون لیتر دیگر به تولید بنزین اضافه میشود و از 6 ماه دوم امسال دیگر واردات بنزین نخواهیم داشت.
زنگنه با تاکید بر این که مشکل بنزین را در پالایشگاهها نبینید، بلکه این مشکل در خودروسازیهاست، افزود: سالانه 10 درصد به میزان تولید خودروها افزوده میشودکه این موضوع سبب رشد مصرف بنزین شده است.
وی تصریح کرد: به همان تعدادی که خودرو اضافه میشود مصرف بنزین نیز افزوده میشود.