12
آغاز فعالیت‌های اکتشافی از ابتدای زمستان

وجود ذخایر گازی در مرز ایران و ترکمنستان

وجود ذخایر گازی در مرز ایران و ترکمنستان
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به آغاز عملیات حفاری اکتشاف در مرز ایران و ترکمنستان برای دستیابی به ذخایر گازی از ابتدای زمستان سال جاری گفت: این عملیات هشت ماه به طول می‌انجامد و تا سال ۱۴۰۰ افق جدیدی از اکتشاف گاز در استان گلستان باز خواهد شد.

به گزارش ایران‌پترونت، سید صالح هندی در نشستی با خبرنگاران که به مناسبت کسب مقام اول جهانی ایران در اکتشافات نفت و گاز ۲۰۱۹ برگزار شد، اکتشاف را اولین حلقه زنجیره ارزش نفت و یکی از کسب و کارهای خاص در دنیا معرفی کرد و گفت: موسسه مکنزی اعلام کرد که در سال ۲۰۱۹ حدود ۶۰۰ چاه انحرافی حفر شده که ۲۲۰ میدان و مخزن جدید را به دنبال داشته است.

وی تاکید کرد: حدود ۲۱ میلیارد بشکه معادل نفت خام قابل استحصال کشف شده، این موسسه کشفیات گاز را نیز تبدیل به نفت کرده و نفت درجا را محاسبه نکرده است.

هندی گفت: در سال۲۰۱۹ دو برابر سال ۲۰۱۸ ذخایر کشف شده و این عدد در ۵ سال گذشته بی نظیر است. البته بیشتر اکتشافات به سمت گاز رفته و مجموعا ۷۵ درصد کشفیات مربوط به گاز است.

وی با بیان اینکه ۲۰ کشف بزرگ معادل ۷۵ درصد اکتشافات است، افزود: سهم ایران از این ۲۰ اکتشاف بزرگ، اکتشاف اول و سوم است. ایران در سال ۲.۱۹ میدان ارم را با ۲.۷ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال و ۱۳ درصد از کل نفت کشف شده رتبه اول و میدان نام اوران با ۲.۲ نفت رتبه سوم این رتبه را به دست اورد.

هندی تاکید کرد: ایران در یک رقابت نابرابر است و در این شرایط تحریم موفق شدیم بزرگترین کشف ۲۰۱۹ را از آن جمهوری اسلامی کنیم تا آنجا که ۲۴ درصد از اکتشافات ۲۰۱۹ با کشف ۴.۹۷ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال مربوط به ایران است.

وی ادامه داد: رتبه دوم مربوط به گازپروم روسیه با ۳.۱۸ میلیارد بشکه، رتبه سوم مربوط به بریتیش پترولیوم با ۱.۴ میلیارد بشکه، رتبه چهارم مربوط به اکسون موبیل با ۰.۹ میلیارد کشف و رتبه پنجم نفت فلات قاره چین معادل ۰.۷ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال است و ایران بین ۵ کشور اول رتبه اول را کسب کرده است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه امیدواریم این منابع تبدیل به ثروت شوند و به عنوان هزینه مصرف نشوند و مردم نیز با مصرف بهینه بتوانند اقتصاد مبتنی بر نفت و غیر متکی بر نفت را ایجاد کنیم، گفت: با توجه به اکتشافات انجام شده حفظ این رتبه دور از دسترس نیست.
وی افزود: ۱۲ کشف از ۲۰ کشف بزرگ دنیا در سال ۲۰۱۹ میلادی، ذخیره قابل برداشت کمتر از ۵۰۰ میلیون بشکه دارند و این در حالی است که ما این رقم را جزو کشف گزارش نمی‌کنیم.

هندی پیام این اکتشافات را زنده بودن صنعت نفت ایران و عدم تسلیم شدن ایران در زیر فشارهای تحریم دانست.

وی افزود: میدان ارم در برنامه توسعه قرار گرفته و گاز آن میدان نیز شیرین است و نیاز به پالایش ندارد. لایه نفتی نام آوران نیز در ذیل میادینی مانند آب‌تیمور، سپهر و جفیر به توسعه می‌رسد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران هزینه هر چاه اکتشافی را بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: حدود ۲۵ درصد سرمایه‌گذاری در اکتشاف نفت و گاز جهان کاهش پیدا کرده است.

هندی با بیان اینکه ایران همواره می‌خواهد در رتبه‌های بالای نفت و گاز جهان باشد، افزود: ایران باید به نوعی رفتار کند تا ذخایر نفت و گاز خود را حفظ کند.
وی ادامه داد: اگرچه می توان افزایش ظرفیت تولید ضربتی داشت اما نمی توان در اکتشاف ضربتی عمل کرد. با توجه به اقدامات انجام شده در سال ۹۹ حتما کشف های جدیدی خواهیم داشت.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران بر ضروری بودن جذب سرمایه خارجی و انتقال تکنولوژی تاکید کرد و گفت: اما این اقدامات در شرایط فعلی نزدیک صفر است.

وی افزود: در سال ۹۷ مجوز واگذاری بلوک‌های اکتشافی اخذ شد، روز بعد از آن خروج امریکا از برجام اتفاق افتاد و اکنون هیچ بلوک اکتشافی با شرکت های خارجی نداریم.

هندی ادامه داد: ما دست بسته نیستیم. اگر دست بسته بودیم در این ۴۰ سال اکنون نوک تیز حملات دشمن به سمت صنعت نفت نبود و این نشان می‌دهد که این صنعت تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه ضریب نفوذ گاز در ایران بی‌نظیر است، افزود: ایران در بهمن سال ۹۸ در یک روز به اندازه کل مصرف اروپا گاز مصرف کرد. باید خودمان را آماده کنیم هر زمان گشایشی حاصل شد آن زمان منابعی داشته باشیم که به کشور کمک کنیم.

هندی با تاکید بر اینکه نفت و گاز را امروز کشف نمی‌کنیم تا فردا سر سفره مردم باشد، گفت: این یک شعار عوام فریبانه بود.

۳۱ شهریور ۱۳۹۹
کد خبر : ۱,۶۵۲

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.