12

تجارت 2.5 میلیارد دلاری ایران با 4 کشور حاشیه دریای خزر

تجارت 2.5 میلیارد دلاری ایران با 4 کشور حاشیه دریای خزر
سخنگوی گمرک ایران از تجارت دو و نیم میلیارد دلاری ایران با چهار کشور حاشیه خزر در سال 99 خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، سید روح اله لطیفی اظهار داشت: ایران در سال 99 توانسته است بیش از 6 میلیون و 242 هزار تن کالا به ارزش 2 میلیارد و 525 هزار دلار با چهار کشور حاشیه دریای خزر تجارت غیرنفتی داشته باشد.
سخنگوی گمرک ایران افزود: سهم صادرات ایران به چهار کشور روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان، سه میلیون و 125 هزار و 70 تن به ارزش یک میلیارد و 320 میلیون و 856 هزار و 46 دلار است.
وی ادامه داد: آذربایجان با یک میلیون و سه هزار و 87 تن به ارزش 510 میلیون و 987 هزار و 242 دلار اولین مقصد کالاهای ایرانی در حاشیه دریای خزر در سال 99 بود.
لطیفی در ادامه توضیح داد: روسیه با یک میلیون و 51 هزار و 71 تن به ارزش 504 میلیون و 575 هزار و 624 دلار، با کمی اختلاف نسبت به آذربایجان دومین مقصد و قزاقستان با 337 هزار و 837 تن به ارزش 1 67 میلیون و 877 هزار و 730 دلار، در جایگاه سوم و نهایتاً ترکمنستان با 733 هزار و 75 تن کالا به ارزش 137 میلیون و 415 هزار و 450 دلار در جایگاه چهارم مقاصد صادراتی ایران در بین چهار کشور همسایه ایران در خزر قرار دارد.
لطیفی در خصوص واردات از چهار کشور حاشیه خزر به ایران نیز گفت: در سال گذشته سه میلیون و 117 هزار و 266 تن کالا به ارزش یک میلیارد و 203 میلیون و 847 هزار و 104 دلار از این چهار کشور وارد کشور شده که 94 درصد وزن و 89 درصد ارزش کل واردات به کشور روسیه با دو میلیون و 933 هزار و 458 تن به ارزش یک میلیارد و 70 میلیون و 256 هزار و 262 دلار تعلق دارد.
وی ادامه داد: آذربایجان با 28 هزار و 386 تن به ارزش 76 میلیون و 172 هزار و 831 دلار، قزاقستان با 89 هزار و 966 تن به ارزش 37 میلیون و 364 هزار و 327 دلار و ترکمنستان با 65 هزار و 456 تن به ارزش 20 میلیون و 53 هزار و 684 دلار به ترتیب مبدا واردات کالا به ایران در حاشیه دریای مازندران بودند.
لطیفی افزود: تراز تجارت کشورمان با کشورهای حاشیه دریای خزر در سال 99 مثبت 117 میلیون دلار بوده است که می تواند با توسعه حمل و نقل دریایی، ریلی و جاده ای، دیپلماسی فعال سیاسی و اقتصادی، بازگشایی مرزهای مسدود شده و صادرات علمی کالاهای ایرانی باارزش افزوده بیشتر و کالاهای دارای مزیت مطلق یا نسبی سهم بیشتری از این بازار بزرگ را به دست آورد.
۳۰ فروردین ۱۴۰۰
کد خبر : ۱,۶۷۳

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.