12

خیز آذربایجان و ترکمنستان برای تدوین پیش‌نویس توافقنامه «دوستلیک»

خیز آذربایجان و ترکمنستان برای تدوین پیش‌نویس توافقنامه «دوستلیک»
ترکمنستان و آذربایجان در حال تهیه پیش‌نویس توافقنامه «دوستلیک» برای بهره‌برداری از ذخایر خزر هستند.
به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، ترکمنستان و آذربایجان در حال تهیه پیش‌نویس توافقنامه «دوستلیک» در مورد بهره‌برداری از ذخایر خزر هستند.
 
«قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان و «رووناگ عبدالله یف» رئیس شرکت نفتی دولتی آذربایجان در مورد چشم انداز مشارکت و همکاری در صنعت نفت و گاز و اجرای پروژه‌های مشترک تبادل نظر کردند.
 
در این گفت و گو، موضوعاتی مانند اکتشاف، توسعه منابع هیدروکربنی میدان دوستلیک در دریای خزر موضوع اصلی بحث بود.
 
شایان ذکر است که پیش نویس توافق نامه دوجانبه بر مبنا تفاهم نامه امضا شده در ماه ژانویه تدوین می‌شود.
 
امضای این سند تاریخی از نظر تقویت و توسعه بیشتر همکاری ترکمنستان و آذربایجان در زمینه انرژی در دریای خزر یک رویداد مهم خواهد بود.
 
علاوه بر این، فرصت‌های جدیدی برای کار مشترک در حال گسترش است و تدابیری برای جذب سرمایه گذاری بزرگ خارجی به مدت طولانی در منطقه ایجاد می‌شود.
 
قابل توجه است که «دوستلیک» یک مخزن جدید در مرز آذربایجان و ترکمنستان در دریای خزر واقع شده است. پیش از مذاکرات در مورد توسعه مشترک، در آذربایجان «کپز» و در ترکمنستان «سردار» نامیده می‌شد. در نهایت ژانویه سال جاری، نمایندگان دو کشور تفاهم‌نامه ای را برای همکاری امضا کردند.
 
لازم به ذکر است که در زمان اتحاد جماهیر شوروی، متخصصان آذربایجانی اقدامات اکتشافی را در این زمینه انجام می‌دادند.
 
«دوستلیک» یک میدان نفتی و گازی است. فرض بر این است که ذخایر آن بعداً با استفاده از روش‌های نوین، اکتشاف لرزه‌ای و احتمالاً حفاری اکتشافی قابل انجام باشد. همچنین بسیاری از موارد فنی و تجاری در رابطه با توسعه آینده این میدان قابل شناسایی است.
۷ تیر ۱۴۰۰
کد خبر : ۱,۷۰۹

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.