12

روند تصویب کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر در حال انجام است

روند تصویب کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر در حال انجام است
سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو روز سه شنبه در «مرکز دیپلماسی عمومی گورباچف» گفت که دولت ایران موضوع تصویب کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر را بررسی می کند.
به گزارش خبرگزاری «تاس» «کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو گفت: «به طور طبیعی، روند تصویب در حال انجام است، در حال حاضر دولت ما در حال بررسی این سند است. پس از بررسی، برای تصویب به مجلس ارائه می شود.» 
 
روسای جمهور روسیه، قزاقستان، ایران، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر را در پایان پنجمین اجلاس خزر در «آکتائو» در 12 آگوست 2018 امضا کردند. این توافقنامه تنها پس از تصویب همه اجرایی می شود. این توافقفنامه توسط همه کشور ها به جز ایران تصویب شده است. 
 
پیشتر خبرگزاری «ریانووستی» در گزارشی با اشاره به آغاز اجلاس نوشته بود که در اجلاس سران خزر سران پنج کشور ساحلی، کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را که برای منطقه اهمیت تاریخی دارد و 22 سال برای تدوین آن کار شده، احتمالا امضا خواهند کرد. 
 
موافقتنامه حمل و نقل بین کشور های ساحلی خزر، موافقتنامه بین دولت های ساحلی خزر درباره همکاری های تجاری و اقتصادی، موافقتنامه پیشگیری از حوادث در دریای خزر، پروتکل مبارزه با جرائم سازمان یافته در دریای خزر، پروتکل مبارزه با تروریسم و همچنین پروتکل همکاری و تعامل نهاد های مرزبانی کشور های ساحل دریای خزر شش موافقتنامه ای بودند که در اجلاس سران در آکتائو با حضور وزرای مربوطه امضا شد. 
 
دریای خزر بزرگترین پهنه آبی محصور در خشکی است. طول آن حدود 1030 تا 1200 کیلومتر و عرض آن بین 196 تا 435 کیلومتر است. سطح دریای خزر در حدود 28 متر پائین تر از سطح دریا های آزاد است. 657 کیلومتر ساحل این دریا متعلق به ایران است و 1900 کیلومتر به قزاقستان، 820 کیلومتر به آذربایجان و 3220 کیلومتر باقیمانده به روسیه و ترکمنستان تعلق دارد. 
 
گروه کاری برای تدوین این سند در سطح معاونان وزیران خارجه پنج کشور در سال 1996 تشکیل شد و از آن زمان تاکنون 52 اجلاس برگزار و کشور های ساحلی دریای خزر پس از فروپاشی شوروی سابق، تعیین رژیم حقوقی خزر را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
۳ شهریور ۱۴۰۰
کد خبر : ۱,۷۲۳

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.