12

امضای توافقنامه همکاری ایران و ترکمنستان در حوزه نفت و گاز

امضای توافقنامه همکاری ایران و ترکمنستان در حوزه نفت و گاز
وزیر راه و شهرسازی از امضای توافقنامه همکاری میان ایران و ترکمنستان در حوزه‌های نفت و گاز خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای رستم قاسمی در مراسم اختتامیه شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی، فنی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان افزود: توافقات کلی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان در حوزه‌های انرژی شامل ایجاد سوآپ گاز طبیعی ترکمنستان از مسیر ایران، تسریع اکتشافات منابع هیدروکربوری در دریای خزر به طور مشترک، استمرار همکاری در حوزه نفت و گاز و استفاده از تجربیات دو کشور در زمینه برق بوده است.
 
وی گفت: در بخش حمل و نقل نیز افزایش تردد ناوگان مشترک و گسترش همکاری‌های ریلی در دستور کار قرار گرفت. ضمن اینکه دو کشور ایران و ترکمنستان در زمینه استفاده از بنادر دریایی و همکاری در منطقه آزاد سرخس نیز توافق کردند.
 
وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین ایران‌خودرو برای توافق با ترکمنستان در زمینه خودروسازی اعلام آمادگی کرده و شرکت‌های ایرانی نیز برای مشارکت در طرح‌های عمرانی، ساخت پل و ساختمان آماده همکاری هستند.
 
آقای قاسمی گفت: توافقاتی هم برای برگزاری دوره‌های کوتاه مدت آموزش نیرو‌های درمانی با همکاری انسیتو پاستور در نظر گرفته شده همچنین توافقاتی هم برای تبادل اساتید و دانشجو بین دو کشور مدنظراست.
 
وی افزود: در حوزه رسانه‌های جمعی نیز توافق همکاری در زمینه تولید برنامه‌ها مدنظر قرار گرفته و قرار است دفتر خبرگزاری ایرنا در ترکمنستان بازگشایی شود.
 
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یک توافق نامه میان دو شرکت راه آهن ایران و ترکمنستان نیز به امضاء می‌رسد.
۸ آبان ۱۴۰۰
کد خبر : ۱,۷۳۷

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.