12

ضرورت تدوین رویه‌های سختگیرانه، شفاف و مبتنی بر استانداردهای بین المللی در حوزه HSE

ضرورت تدوین رویه‌های سختگیرانه، شفاف و مبتنی بر استانداردهای بین المللی در حوزه HSE
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اهمیت جایگاه مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در صنعت نفت بر ضرورت تدوین رویه‌های سختگیرانه، شفاف و مبتنی بر استانداردهای بین المللی در این حوزه تاکید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، محسن خجسته‌مهر در آیین تکریم مانی عبدالله زاده و معارفه عباس رزمی، سرپرست مدیریت HSE این شرکت با بیان اینکه این حوزه از حساسیت زیادی برخوردار است به طوریکه همواره باید عبارت "اول ایمنی، بعد کار" در راس اقدام‌ها و فعالیت‌های شرکت ملی نفت قرار گیرد، افزود: تمامی افراد در هر مقامی می‌بایست مطیع مقررات HSE باشند چرا که رعایت ایمنی هم وظیفه فردی و هم وظیفه جمعی تلقی می‌شود. 
 
وی اظهار کرد: چنانچه هدف، برخورداری از یک مدیریت HSE درخور و شایسته در سطح شرکت ملی نفت ایران است، می بایست رویه‌ها به صورت شفاف تدوین شوند به طوریکه تمامی رویه‌ها مبتنی بر استانداردهای بین المللی و قابل قبول در سطح جهانی باشند.
 
* لزوم استقرار شرایط سختگیرانه 
 
معاون وزیر نفت با اشاره به ضعف کنونی حاکم بر رویه های HSE، تصریح کرد: اگر به دنبال صدور خدمات فنی و شایستگی لازم برای فعالیت در سطح بین المللی هستیم باید مدارک و مجوزهای قانونی و استاندارد در خصوص صلاحیت فعالیت در حوزه مرتبط را داشته باشیم، چرا که نخستین قدم برای همکاری در سطح بین المللی، محرز شدن شایستگی علمی و فنی در زمینه کاری است.
 
خجسته‌مهر افزود: در بطن رویه های HSE، می‌بایست شرایطی بسیار سختگیرانه حکمفرما باشد؛ بدین معنا که مدیران این حوزه بر اصول و رویه های استاندارد و لازم الاجرا بودن آن ها در هر شرایطی پایبند باشند، در غیر این صورت عواقب جبران ناپذیری در انتظار هر مجموعه ای خواهد بود.
 
وی با مهم شمردن اصل تجربه، تکامل آن را نیازمند و وابسته به تحصیلات و دانش فنی مرتبط خواند و بر ضرورت آن در شرایطی همچون همکاری در سطح بین المللی تاکید کرد.
 
معاون وزیر نفت با تاکید بر تقویت جنبه فرهنگی رعایت مقررات و دستورالعمل های HSE، افزود: اگر مشکلاتی در بحث ایمنی وجود دارد، بخش قابل توجهی از این نقص ها سهل انگاری و بی اهمیت انگاشتن این امر است، زیرا مقام مجری حتی با در اختیار داشتن هرگونه تجهیزات و امکانات در این حوزه ممکن است فاقد تحصیلات و تجربه مرتبط باشد و یا ضرورت امر HSE را کوچک شمرده باشد.
 
* دانش فنی مرتبط با HSE احراز شود
 
خجسته‌مهر با مهم برشمردن احراز دانش فنی مرتبط با حوزه HSE از سوی نیروهای انسانی این مدیریت، به هماهنگی و سازگاری تحصیلات و جایگاه نیز به عنوان یکی از چندین اصول مهم فعالیت در زمینه ایمنی اشاره کرد.
 
وی بر لزوم تناسب سمت سازمانی در حوزه HSE و تجربه پیشین، تاکید کرد و از سنخیت شغل و تجربه به عنوان مواردی یاد کرد که می بایست مورد توجه قرار گیرد.
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: مقام اجرایی HSE باید حافظ کل تجهیزات و امکانات باشد و نیروهای انسانی شاغل خود را نیز از نزدیک رصد کند و آن ها را در تمام جوانب، چه فیزیکی و چه روانی مورد بررسی قرار دهد.
 
* نظارت مستمر بر خدمات و فعالیت پیمانکاران
 
خجسته‌مهر با بیان اینکه کارفرما باید به امور تسلط کامل داشته باشد، اظهار کرد: مدیریت HSE نیز در همین راستا می‌بایست تمامی امور به ویژه خدمات پیمانکاران در زمینه رعایت ایمنی را زیر نظر داشته باشد.
 
وی بر ضرورت دریافت گواهینامه ها و استانداردهای لازم از سوی HSE شرکت ملی نفت تاکید کرد و گفت: باید به لحاظ احراز گواهینامه های لازم و همچنین بررسی در مورد تاریخ انقضای مجوزها اقدام های لازم صورت بگیرد و در مجموع وضعیت آن ها از نزدیک رصد و در صورت لزوم به‌روز‌رسانی شوند.
 
معاون وزیر نفت ادامه داد: حتی در شرایط تحریم نیز می توانیم به دنبال راهی باشیم تا معادل مجوزها و استانداردهای بین المللی HSE را ایجاد کنیم و منتظر شرکت های خارجی نباشیم؛ در این خصوص می توان از تخصص دانشگاه های داخلی و حتی دانشگاه صنعت نفت نیز مطابق با استانداردهای بین المللی کمک گرفت.
 
* بررسی و مراقبت از سلامت روان کارکنان 
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بررسی و مراقبت از سلامت روان کارکنان به ویژه پرسنل فعال در مناطق عملیاتی را نیز در زمره وظایف مدیریت HSE بر شمرد و گفت: این مدیریت باید در جایگاه مددکار اجتماعی نیز از آخرین وضعیت سلامت روان کارکنان به ویژه در مناطق عملیاتی مطلع شود زیرا عدم رسیدگی به مشکلات احتمالی، خانواده کارکنان را نیز تحت شعاع قرار می دهد و همانطور که پیش از این نیز تاکید شد، رعایت سلامت خانواده یکی از ارکان و اولویت های شرکت ملی نفت ایران است زیرا صنعت نفت می‌بایست "خانواده محور" باشد.
 
خجسته‌مهر بر لزوم همکاری مدیران عامل با مدیریت HSE  تاکید کرد و گفت: کوتاهی یک مدیرعامل می تواند موجب ناکارآمدی تمام تلاش ها و زحمات مدیریت HSE  شود، بنابراین با در اختیار داشتن نیروی انسانی مرتبط و فرهنگ سازی مناسب می توان از ضرر های احتمالی جانی و مالی اجتناب کرد که این امر تنها زمانی محقق خواهد شد که شرایط محیط کار به گونه ای فراهم شود که هیچ فردی با عدم رعایت ضوابط و مقررات مستعد اشتباه نباشد.
 
وی همچنین از تلاش های مهندس مانی عبدالله زاده و همکاران ایشان در دوران تصدی مدیریت HSE تقدیر و تشکر کرد و به مدیریت جدید این امور تاکید کرد برای بررسی دقیق روند بهبود و ارتقای HSE جلسات دوره ای و مستقیم با مدیران عامل شرکت ها تشکیل شود تا وضعیت ایمنی و محیط زیست با همکاری و همفکری طرفین به وضعیت مطلوب برسد.
 
در این نشست مانی عبدالله زاده راد نیز مهمترین اقدام ها در مدت تصدی سمت مدیریت HSE را تشریح و در ادامه عباس رزمی برنامه های خود برای مدیریت این امور را ارائه کرد.
 
عبدالله زاده به اقدام ها و دستاوردهای مدیریت HSE طی ۴ سال اخیر پرداخت و گفت: بیش از ۷۰ دستورالعمل ابلاغی در بخش بالادستی در حوزه ایمنی به منظور به روز رسانی و رفع مشکلات ایمنی در شرکت های عملیاتی تهیه و تدوین شده است.
 
وی همچنین  از به صفر رسیدن نرخ حوادث فرآیندی برای نخستین بار در صنعت نفت کشور در سال ۹۸ سخن گفت و افزود: در حوزه محیط زیست نیز، کاهش جرایم محیط زیستی و همچنین کاهش فلرینگ انجام شده است.
 
عبدالله زاده، ارتقاء سطح تعامل مدیریت HSE شرکت نفت و سازمان محیط زیست کشور را از جمله دستاوردها برشمرد و بر حساسیت های این مدیریت در حوزه بهداشت به ویژه شناسایی و کاهش عوامل زیان آور بر سلامت جامعه شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد.
۲۰ دی ۱۴۰۰
کد خبر : ۱,۷۷۹

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.