12

عزم چین برای واردات گاز مایع از ترکمنستان

عزم چین برای واردات گاز مایع از ترکمنستان
در حالی که منابع اصلی واردات گاز مایع چین کشورهای آسیای جنوب شرقی، استرالیا و قطر هستند ولی چین در حال تنوع بخشیدن به واردات گاز مایع خود برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد این کشور است.
به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «نورمراد مامایف»، کارشناس علوم سیاسی ترکمن گفت: در حالی که منابع اصلی واردات گاز طبیعی مایع چین، آسیای جنوب شرقی، استرالیا و قطر هستند، ولی چین در حال تنوع بخشیدن به واردات گاز مایع خود برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد در کشورش است.
 
وی ادامه داد: انتظار می‌رود تقاضای چین برای گاز طبیعی تا سال 2040 به 600 میلیارد متر مکعب افزایش یابد. خطوط لوله آسیای مرکزی-چین بخش مهمی از پروژه یک کمربند، یک جاده چین است. این خط لوله در کنار خط لوله چین-میانمار مهمترین مسیر برای تامین گاز چین است.
 
مامایف ادامه داد: خط لوله آسیای مرکزی - چین از شاخه‌های A، B، C و D تشکیل شده است که شاخه D در حال حاضر در مرحله طراحی است. سه خط لوله اول از میدان گازی ترکمنستان «باگتی یارلیک» سرچشمه می‌گیرد و از مرزهای ازبکستان و قزاقستان عبور می‌کند و به شهر سین کیانگ در منطقه خارگوس چین می‌رسد. طول کل خط لوله گاز در خاک ترکمنستان 184.5 کیلومتر، طول بخش عبوری از خاک ازبکستان 490 کیلومتر و بقیه از مرز قزاقستان به چین می‌گذرد.
 
وی افزود: انتظار می‌رود تقاضای چین برای گاز طبیعی تا سال 2040 به 600 میلیارد متر مکعب افزایش یابد. بنابراین چین به دومین بازار بزرگ جهان پس از آمریکا و بزرگترین مصرف کننده گاز تبدیل خواهد شد.
 
مامایف بیان کرد که تا سال 2007، چین نیازهای گاز طبیعی خود را از منابع مختلف تامین می‌کرد. با این حال، در سال 2007، چین برای اولین بار گاز طبیعی وارد کرد و از آن زمان تاکنون، واردات گاز طبیعی این کشور به طور پیوسته افزایش یافته است.
 
وی افزود: با توجه به سیاست تنوع واردات چین، گاز ترکمنستان نقش مهمی در بازار انرژی این کشور ایفا می‌کند، اگرچه گاز طبیعی مایع از کشورهایی مانند استرالیا، قطر و شمال آفریقا وارد می‌شود ولی با توجه به توافقات انجام شده بین دو کشور و سرمایه گذاری چین در ترکمنستان و همچنین پروژه یک کمربند، یک جاده چین، گاز ترکمنستان آینده مطمئنی در بازار چین خواهد داشت.
 
کارشناس علوم سیاسی گفت: همزمان با رشد واردات گاز طبیعی به چین، صادرات گاز ترکمنستان به این کشور نیز در حال افزایش است و دو کشور به دنبال افزایش تجارت گاز طبیعی خود به 65 میلیارد متر مکعب در سال هستند.
 
مامایف افزود: در حالی که منابع اصلی واردات گاز طبیعی مایع چین، آسیای جنوب شرقی، استرالیا و قطر هستند، ولی چین در حال تنوع بخشیدن به واردات گاز طبیعی مایع خود برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد در کشورش است. در حال حاضر چین بیشترین میزان گاز طبیعی را به ویژه از طریق خطوط لوله از ترکمنستان وارد می‌کند. مجموع واردات گاز طبیعی چین در سال 2017 بالغ بر 92 میلیارد متر مکعب بوده که 39.2 میلیارد متر مکعب آن از طریق خطوط لوله و 52.6 میلیارد متر مکعب به صورت گاز طبیعی مایع وارد شده است. ولی باز هم پاسخگوی نیاز داخلی نیست و چین درصدد است تا از راه‌های دیگر واردات گاز را افزایش دهد.
 
وی ادامه داد: خط لوله ترانس خزر پروژه‌ای با هدف صادرات گاز ترکمنستان از سواحل شرقی دریای خزر به آذربایجان، ترکیه و اروپا است. این پروژه از طریق دریای خزر از مدت‌ها قبل در دستور کار قرار گرفته است. سواحل شرقی دریای خزر، به ویژه گاز ترکمنستان، نزدیک به یک دهه است که محور راهبردهای کشورهای اروپایی برای تنوع بخشیدن به ذخایر گاز طبیعی خود بوده است. خط لوله گاز ترانس خزر بخش مهمی از ترانزیت گاز ترکمنستان به اروپا است. علیرغم تغییرات در بازار انرژی و پیدایش فرصت‌های جدید، گاز ترکمنستان مؤثرترین وسیله برای تأثیرگذاری بر قیمت انرژی در میان تمام منابع تأمین موجود و همچنین کاهش مقرون ‌به‌صرفه کربن برای اتحادیه اروپا (EU) است.
 
این کارشناس بیان داشت: گاز ترکمنستان باعث افزایش رقابت و در عین حال باعث توسعه بازار گاز طبیعی خواهد شد. در این راستا، عرضه بالقوه و قیمت صادرات گاز طبیعی به اتحادیه اروپا برای ارائه اهداف قیمتی وسوسه انگیز به نظر می‌رسد. علاقه اتحادیه اروپا به گاز ترکمنستان، خط لوله گاز ترانس خزر را به بخشی جدایی ناپذیر از خط لوله گاز جنوب تبدیل کرده است. قرار است خط لوله ترانس خزر از طریق خاک آذربایجان به خط لوله قفقاز جنوبی و سپس با خطوط لوله TANAP و TAP متصل شود.
۲۴ بهمن ۱۴۰۰
کد خبر : ۱,۸۰۶

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.