12

تاکید بر گسترش روابط در دیدار مقامات ترکمنستان و روسیه

تاکید بر گسترش روابط در دیدار مقامات ترکمنستان و روسیه
وزیر امور خارجه ترکمنستان در سفر رسمی خود به مسکو با رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون مجلس فدرال روسیه دیدار کرد.
به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «رشید مرداف» وزیر امور خارجه ترکمنستان در سفر رسمی خود به مسکو با «گریگوری کاراسین» رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون مجلس فدرال روسیه دیدار کرد.
 
در این گفت و گو، طرفین در مورد آماده سازی نشست پارلمانی کشورهای آسیای مرکزی و فدراسیون روسیه و همچنین گفت و گوی رهبران زن آسیای مرکزی که قرار است در ماه می 2022 در «عشق آباد» پایتخت ترکمنستان برگزار شود، بحث و تبادل نظر کردند.
 
در این دیدار اذعان شد که نشست پارلمانی مذکور برای تقویت دوستی، همکاری و درک متقابل بین کشورهای منطقه و فدراسیون روسیه، در قالب همکاری دراز مدت اهمیت زیادی خواهد داشت.
 
کاراسین تاکید کرد که همکاری‌های دوجانبه بین روسیه و ترکمنستان به طور فزاینده‌ای در حال توسعه است.
 
همکاری در زمینه‌های آموزشی، فرهنگی، بشردوستانه، روابط بین پارلمانی با موفقیت انجام می‌شود. 
 
مرداف به برگزاری گفت و گوهای باز، دوستانه و سازنده بین دو کشور اشاره کرد.
 
وی از برنامه ملی توسعه اجتماعی و اقتصادی ترکمنستان برای 30 سال آینده خبر داد. 
 
موضوع سی امین سالگرد روابط دیپلماتیک روسیه و ترکمنستان و رویدادهایی این مناسبت مورد بررسی قرار گرفت.
 
همچنین موضوعات آمادگی برای ششمین اجلاس سران خزر در ترکمنستان و دومین مجمع اقتصادی خزر در روسیه در سال 2022 نیز بررسی شد.
 
مرداف همچنین با «میخائیل پتراکوف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در تعیین حدود و تعیین مرزهای فدراسیون روسیه با کشورهای همسایه کشورهای مستقل مشترک المنافع و رئیس هیئت روسیه در مذاکرات چندجانبه در مورد دریای خزر دیدار کرد.
 
 در این مذاکرات مقدمات برگزاری نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر که در سال 2022 در ترکمنستان برگزار خواهد شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
در این دیدار اذعان شد که تعامل ترکمنستان و روسیه کمک سازنده قابل توجهی به توسعه مشارکت سودمند متقابل در دریای خزر دارد و به تبدیل این منطقه به یکی از مراکز همکاری‌های اقتصادی، حمل و نقل و لجستیک، انرژی و سرمایه گذاری در اوراسیا کمک می‌کند.  
 
علاوه بر این، «مرداف» با «الهام نعمتوف» معاون رئیس کمیته اجرایی کشورهای مستقل مشترک المنافع نیز دیدار کرد.
 
موضوعات مورد بحث در این دیدار، سازماندهی کار هیئت ناظران کشورهای مستقل مشترک المنافع برای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری آینده در 12 مارس در ترکمنستان بود. 
 
در این سفر رایزنی‌هایی نیز بین وزارتخانه‌های خارجه ترکمنستان و فدراسیون روسیه در سطح معاونان وزیران خارجه دو کشور بر اساس برنامه امضا شده همکاری بین وزارتخانه‌های خارجه ترکمنستان و فدراسیون روسیه انجام شد.
۶ اسفند ۱۴۰۰
کد خبر : ۱,۸۱۲

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.