12

بندر نکا برای روزهای رونق مبادلات با همسایگان شمالی خزر آماده می‌شود

بندر نکا برای روزهای رونق مبادلات با همسایگان شمالی خزر آماده می‌شود
ساری - ایرنا - لایروبی بندر نکا در شرق مازندران این روزها با استقرار دو دستگاه لایروب در حال انجام است تا این بندر را برای رونق مبادلات با همسایگان شمالی بویژه مبادلات نفتی آماده کند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، بندر نکا بزرگ ترین بندر نفتی شمال کشور و از بنادر تابعه منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد است که در تهیه سوخت پالایشگاه های داخل کشور، سوآپ نفت خام و ترانزیت فرآورده های نفتی نظیر بنزین، مازوت و گازوئیل نقش اساسی دارد.
 
معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد روز یکشنبه در گفت و گو با با ایرنا با اعلام این که لایروبی این بندر بدون وقفه طبق برنامه در حال انجام است، گفت: تردد کشتی ها هم با ایمنی کامل در بندر نکا در حال انجام است.
 
کاپیتان حبیب الله طالبی افزود: با توجه به اهمیت و افزایش تردد کشتی برای انتقال گازوئیل و میعانات نفتی به روسیه، عملیات لایروبی با استقرار دو دستگاه لایروب سازمان بنادر و دریانوردی کشور برنامه ریزی شده است.
 
وی یکی از ماموریت های اصلی و مهم اداره کل بنادر و دریانوردی را ایجاد امنیت برای پهلوگیری و تردد کشتی ها بر اساس ظرفیت تعیین شده عنوان کرد و ادامه داد: کانال و اسکله های بندر نکا نیز برای پهلوگیری کشتی ها مشکلی ندارد و آماده ارائه خدمات است.
 
معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد با بیان این که سال گذشته بیش از ۵۶۶ هزار تن معموله در بندر نکا جا به جا شد، گفت: معموله های نفتی با ۱۳۶ فروند تانکر نفتکش جا به جا شد.
 
وی با توضیح این نکته که سال گذشته کشتی نفتکش با آبخور ۵.۱۰ متر در بندر نکا پهلو گرفته بود، افزود: با توجه به این که متوسط آبخور در بنادر شمالی ۴.۶۰ متر است، پهلوگیری کشتی با آبخور بیش از پنج متر نشان دهنده اهمیت انجام بموقع لایروبی در بندر نکا بوده است.
 
کاپیتان طالبی با اشاره به پسروی آب در سواح دریای خزر، لایروبی بموقع برای بهره گیری از ظرفیت بندری این دریا را مهم برشمرد و تاکید کرد: تمامی بنادر شمالی ایران باید به پدیده کاهش تراز آب دریای خزر توجه جدی داشته باشند و نسبت به لایروبی بموقع اقدام کنند.
 
وی گفت: خوشبختانه با توجه به وضعیت مناسب عمق دریای خزر در منطقه امیرآباد و نکا، پدیده کاهش ۷۰ سانتی متری تراز دریای خزر هنوز مشکلی را برای بنادر این منطقه به وجود نیاورده است، اما همه بنادر و صنایع دریایی مستقر در سواحل دریای خزر باید به این مقوله توجه جدی داشته باشند.
 
معاون اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد با تاکید بر اهمیت لایروبی بموقع بنادر بویژه بندر امیرآباد و دیگر بنادر تابعه با توجه به نقششان در مبادلات تجاری دریایی کشور خواستار اختصاص دادن دستگاه لایروبی برای این بندر شد و گفت: اداره کل بنادر و دریانوری امیرآباد برای حل این مشکل تقاضای خرید دو دستگاه لایروب ویژه با ظرفیت بسیار بالا را از سازمان مرکزی کرده است که امیدواریم که مورد توجه و اجابت قرار گیرد.
 
بندر نکا در شرق مازندران از سال ۱۳۷۴ با پهلوگیری اولین کشتی در اسکله شرکت کشتی سازی «صدرا» شروع به کار کرد و با گذشت زمان به خاطر موقعیّت استراتژیک در دریای خزر اهمیت بیشتری یافت.
 
این بندر بزرگ ترین بندر نفتی شمال کشور و از بنادر تابعه منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد است که نقش حائز اهمیتی در تهیه سوخت پالایشگاه های داخل کشور، سوآپ نفت خام و ترانزیت فرآورده های نفتی نظیر بنزین، مازوت و گازوئیل را دارد. عملیات سوآپ نفت خام با همکاری بندر نفتی خارک صورت می پذیرد که از این طریق محموله های نفتی دریای خزر به خلیج فارس و آبهای آزاد راه می یابند.

 

این بندر با پنج اسکله در جوار شرکت های بزرگ نفتی شامل پایانه های نفتی شمال، حفاری شمال، نفت خزر، کشتی سازی ایران صدرا و نیروگاه نکاء واقع است و با توجه به اهمیتی که در مبادلات دریایی بویژه سوآپ پیدا کرده، تعداد اسکله هایش در حال افزایش است.
۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
کد خبر : ۱,۸۲۵

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.