12

بزرگترین تفاهمنامه سرمایه گذاری خارجی در تاریخ صنعت نفت ایران امضا شد

بزرگترین تفاهمنامه سرمایه گذاری خارجی در تاریخ صنعت نفت ایران امضا شد
شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه امروز بزرگترین تفاهمنامه سرمایه گذاری خارجی به ارزش حدود 40 میلیارد دلار را امضا کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، تفاهمنامه همکاری استراتژیک میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه با هدف افزایش و تعمیق همکاری های استراتژیک و راهبردی، ارتقا روابط اقتصادی و ایجاد زمینه های سرمایه گذاری در میدان های نفتی و گازی، پیش از ظهر امروز (28 تیرماه) در ساختمان اصلی وزارت نفت و به صورت ویدیو کنفرانس میان محسن خجسته مهر؛ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و ویتالی مارکلوف، قائم مدیرعامل شرکت گازپروم امضا شد. 
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در آیین امضا این تفاهمنامه همکاری استراتژیک با شرکت گازپروم اظهار کرد: امروز یکی از راهبردی ترین روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با روسیه رقم می خورد به طوری که اهمیت بین المللی این رویداد بیش از پیش بر جامعه جهانی روشن و واضح است.
 
محسن خجسته مهر، تعمیق و افزایش همکاری های استراتژیک و راهبردی، ارتقا روابط اقتصادی و ایجاد زمینه های سرمایه گذاری در میدان های نفتی و گازی را از محورهای اصلی امضا این تفاهمنامه برشمرد و گفت: در دیدار اخیر با الکسی میلر؛ مدیرعامل شرکت گازپروم در حاشیه برگزاری همایش اقتصادی سن پترزبورگ در روسیه و همچنین دستور مستقیم ولادیمیر پوتین؛ رئیس جمهوری روسیه و انجام مذاکرات عمیق با مدیران ارشد گازپروم در سفری که به تهران داشتند، محورهای این تفاهمنامه مشخص شد. 
 
وی ادامه داد: به نتیجه رسیدن مذاکرات و تعیین محورهای همکاری و سرمایه گذاری آن هم در مدتی کوتاه و به صورت فشرده بیانگر اراده دو کشور جهت سرعت بخشیدن به همکاری های نفتی و گازی، سرمایه گذاری و زنجیره های وابسته به آن است.
 
* محورهای همکاری شرکت ملی نفت ایران و گازپروم
 
معاون وزیر نفت مهمترین محورهای همکاری شرکت ملی نفت ایران و گازپروم را توسعه میدان های گازی کیش و پارس شمالی با سرمایه گذاری حدود 10 میلیارد دلار و تولید بیش از 10 میلیون متر مکعب گاز در روز، فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی با سرمایه گذاری 15 میلیارد دلاری، سرمایه گذاری برای توسعه 6 میدان نفتی، سرمایه گذاری و بررسی تکمیل پروژه ایران ال ان جی، سواپ گاز و فرآورده، توسعه سایر طرح های ال ان جی، احداث خط لوله صادرات گاز و همکاری های علمی و تکنولوژیکی با مراکز پژوهشی و تحقیقاتی گازپروم، اعلام کرد.
 
ویتالی مارکلوف، قائم مدیرعامل شرکت گازپروم هم در این آیین ضمن ابراز خرسندی از امضا این تفاهمنامه، اظهار کرد: محورهای همکاری بین شرکت ملی نفت ایران و گازپروم بسیار وسیع است و این تفاهمنامه نه تنها در حوزه نفت بلکه حوزه گاز، توسعه و انتقال فناوری و همکاری های علمی و تکنولوژیکی را هم شامل می شود.
 
کارکلوف تاکید کرد که تمام تلاش ما این است که بعد از امضا تفاهمنامه، کار را شروع کنیم.  
 
* نیاز سرمایه گذاری 160 میلیارد دلاری صنعت نفت تا افق 1408
 
خجسته مهر در ادامه برگزاری این آیین و در جمع خبرنگاران، اولویت شرکت ملی نفت ایران را توسعه میدان های نفت و گاز به ویژه میدان های مشترک اعلام کرد و گفت: بر اساس برنامه هشت ساله تا افق 1408 به حدود 160 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم که با احتساب آن، ظرفیت تولید نفت به 5.7 میلیون بشکه و ظرفیت تولید گاز به 1.5 میلیارد متر مکعب در روز خواهد رسید.
 
وی با اشاره به گرایش، رویکرد و جهت گیری دولت سیزدهم بر مبنای تحقق رشد اقتصادی کشور، توضیح داد: هم اکنون تحقق این هدف و رسیدن به مولفه قدرت اقتصادی در گرو سرمایه گذاری و توسعه میدان های نفتی و گازی در حال شکل گیری است و همکاری با شرکت های بزرگ و صاحب نام بین المللی نیز در راستای تحقق همین هدف است. 
 
خجسته مهر افزود: طی سال گذشته و با شروع دولت سیزدهم با دیپلماسی انرژی فعال و معنادار با روسیه و شرکت های صاحب نام از جمله گازپروم و با انجام مذاکرات فشرده موفق به امضا 2 قرارداد با شرکت های روسی شدیم و 4 تفاهمنامه نیز با هدف نهایی سازی قرارداد مربوطه به امضا رسید. 
 
معاون وزیر نفت توضیح داد: در سال جاری و طی 2 ماه گذشته نیز این مذاکرات همچنان ادامه داشت که نتیجه آن امضا تفاهمنامه همکاری استراتژیکی است که امروز میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم به امضا رسید.        
 
وی با اشاره به قراردادهای منعقد شده میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت های روسی به ارزش حدود 4 میلیارد دلار، اظهار کرد: این قراردادها پیش از این با هدف توسعه هفت میدان نفتی امضا شده است. امضا تفاهمنامه امروز نیز که بزرگترین سرمایه گذاری خارجی در تاریخ صنعت نفت محسوب می شود، حدود 40 میلیارد دلار اعتبار دارد. 
 
خجسته مهر با تاکید بر اینکه شرکت ملی نفت ایران از هیچ فرصتی برای سرمایه گذاری با شرکت گازپروم و سایر شرکت های روسی چشم پوشی نمی کند، اظهار امیدواری کرد که بعد از امضا تفاهمنامه، مذاکرات فنی، اقتصادی و قراردادی در حداقل زمان ممکن با ساز و کاری که بین شرکت ملی نفت ایران و گازپروم است، آغاز شود. 
 
وی در پاسخ به سوالی در مورد زمان اجرای این پروژه‌ها و نوعقراردادها نیز اظهار کرد: زمان اجرا بین چهار تا هفت سال تعیین شده و قالب قراردادها می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد، از معمولی‌ترین قراردادها همچون EPC و EPD تا بیع متقابل و تازه‌ترین الگوها از جمله الگوی تازه قراردادهای نفتی ایران.
 
معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه همه مردم و جامعه متخصصان می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران و روسیه دارای بیش از ۷۰ تریلیون مترمکعب ذخایر گازی هستند که ۳۰ درصد ذخایر گازی جهان است، گفت: این دو کشور نقش مهمی در پایداری تأمین انرژی در دنیا ایفا می‌کنند.
 
خجسته‌مهر اظهار امیدواری کرد که با ادامه روند تحولی انجام سرمایه‌گذاری و افزایش تولید نفت و گاز در دولت سیزدهم، نقش مهمی در ارتقای اقتصاد ایران ایفا کنیم.
۲۹ تیر ۱۴۰۱
کد خبر : ۱,۸۸۶

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.