12

برنامه حضور ایران در دریای خزر

برنامه حضور ایران در دریای خزر
مهندس کمالی مدیرعامل شرکت نفت خزر به مناسبت هفته دولت گفت شرکت نفت خزر به عنوان یکی از شرکت های تابعه شرکت ملی نفت ایران مسئولیت اکتشاف، توسعه و تولید از منابع هیدروکربوری در دریای خزر و سه استان ساحلی شمال کشور را برعهده دارد و بر همین اساس مطالعات و فعالیت های عملیاتی اکتشافی این شرکت در راستای سیاستگذاری وزارت نفت با تکیه بر توانمندی های داخلی و استفاده از سرمایه های مالی و انسانی افزایش یافته و انتظار می رود در آینده نزدیک نتایج این فعالیت ها منجر به توسعه صنعت نفت و گاز در خطه شمال کشور شود.
در همین راستا فاز مقدماتی اکتشاف منابع نفت و گاز در یکی از ساختارهای اکتشافی مناطق کم عمق ساحلی ایران در دریای خزر در دستور کار قرار گرفته و شروع عملیات حفاری در این ساختار بزودی آغاز خواهد شد. تمامی مراحل این پروژه از بخش مطالعات تا عملیات توسط کارشناسان فنی شرکت نفت خزر و با بهره گیری از دانش فنی و تجربیات حاصل از فعالیت های قبلی انجام و طراحی گردیده است.

 

از دیگر فعالیت های مطالعاتی و عملیاتی در دست اقدام، تعریف و اجرای عملیات لرزه نگاری دوبعدی حدواسط خشکی و دریا (ناحیه انتقالی) در بخشی از نوار ساحلی دریای خزر برای شناخت اهداف اکتشافی هیدروکربوری احتمالی در استان های شمالی با سرمایه گذاری داخلی است که انتظار می رود با اجرای این پروژه، بخشی از کمبود اطلاعات مهم فنی در این ناحیه برطرف شود.

 

با توجه به مأموریت ترسیم شده و به منظور به روزرسانی مطالعات قبلی ضمن استفاده حداکثری از فعالیت های اکتشافی موجود، تعریف طرح راهبردی و جامع بویژه اکتشافی/توسعه ای و همچنین تشکیل کارگروه سرمایه گذاری از مهم ترین اقدامات انجام شده در یک سال گذشته بوده است که همسو با سیاست های شرکت ملی نفت ایران، منتج به اولویت بندی اهداف اکتشافی و همچنین ارائه بسته های سرمایه گذاری اکتشافی/ توسعه ای منابع هیدروکربنی خزر خواهد شد.

 

لازم به ذکر است دستیابی به منابع هیدروکربنی خزر با کمترین اثرات زیست محیطی، توسعه پایدار را برای کشور در پی خواهد داشت. در همین حال، مسائل مرتبط با همکاری های بین المللی اعم از مذاکرات، انعقاد قراداد،تفاهمنامه و دیگر مسائل مرتبط از طریق معاونت بین الملل و بازرگانی وزارت نفت و مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران انجام می پذیرد.
۸ شهریور ۱۴۰۱
کد خبر : ۱,۹۰۶

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.