12

برگزاری کنوانسیون بین المللی حفاظت از دریای خزر پس از وقفه ۷ ساله

برگزاری کنوانسیون بین المللی حفاظت از دریای خزر پس از وقفه ۷ ساله
معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست از برگزاری کنوانسیون تهران در باکو به عنوان تنها کنوانسیون بین المللی حفاظت از دریای خزر، پس از وقفه ۷ ساله در مهر ماه ۱۰۴۱ خبر داد.
معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست از برگزاری کنوانسیون تهران در باکو به عنوان تنها کنوانسیون بین المللی حفاظت از دریای خزر، پس از وقفه ۷ ساله در مهر ماه ۱۰۴۱ خبر داد.
 
به گزارش تین نیوز، مجتبی ذوالجودی گفت: پس از یک وقفه هفت ساله در عدم برگزاری جلسات کنوانسیون تهران به منظور حفاظت از دریای خزر با رایزنی های صورت گرفته، ششمین اجلاس این کنوانسیون از تاریخ ۲۷ تا ۲۹ مهر ماه امسال به میزبانی آذربایجان برگزار خواهد شد.

 

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به همکاری و نقش مهم وزارت خارجه در برگزاری این کنوانسیون، بیان داشت: این اجلاس در سطح وزاری محیط زیست کشور های حاشیه دریای خزر برگزار خواهد شد.

 

وی با اشاره به حضور شخص معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ششمین کنوانسیون تهران در باکو، تاکید کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته تلاش خواهیم کرد به تمام طرح های به امضا رسیده در خصوص حفاظت از دریای خزر جامع عمل بپوشانیم.

 

ذوالجودی، رفع آلودگی های دریای خزر، حفاظت از فوک خزری و حفاظت از ماهیان خاویاری را از جمله مهمترین مواردی دانست که از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران در ششمین اجلاس کنوانسیون تهران به منظور حفاظت از محیط زیست دریای خزر مطرح و پیگیری خواهد شد.

 

به خاطر افزایش فعالیت های اکتشاف و استخراج نفت و گاز، کاهش منابع آبزی به خصوص ماهی خاویاری که در رده گونه های در حال انقراض قرار گرفته بودند و منجر به کاهش خاویار به عنوان یک منبع ارز خارجی شده بود، تخریب زیستگاه ها و همینطور ورود گونه های غیر بومی، باعث شد پنج کشور حاشیه دریا خزر به فکر همکاری برای رفع این بحران ها باشند.

 

کشور های ایران، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان و روسیه با حمایت مالی برخی سازمان های بین المللی به طور خاص سازمان ملل، برای حفاظت از دریا شروع به همکاری با یکدیگر کردند.

 

این اتفاق باعث شد تا در سال ۱۳۷۷ برای جلوگیری از تخریب بیشتر محیط زیست خزر، مجموعه فعالیت هایی انجام شد و در نهایت برنامه محیط زیست دریای خزر یا (caspian enviroment program) CEP شکل گرفت.

 

برنامه محیط زیست دریای خزر مجموعه اقداماتی برای ارتقا کیفی محیط زیست خزر بود که باید توسط خود کشور ها انجام شود. CEP باعث شد تا این کشور ها تشویق شوند یک چارچوب حقوقی تنظیم کنند. در نتیجه کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر شکل گرفت.

 

این کنوانسیون در آبان ماه سال ۱۳۸۲ در تهران به امضا رسید و به همین خاطر به اسم کنوانسیون تهران معروف شد. بر اساس مفاد کنوانسیون ۹۰ روز بعد از اینکه آخرین کشور کنوانسیون را در مجلس خود به تصویب رساند، لازم الاجرا می شود. این اتفاق در ۲۱ مرداد ماه ۱۳۸۵ رخ داد و پس از آن کنوانسیون تهران لازم الاجرا شد.
۲۱ شهریور ۱۴۰۱
کد خبر : ۱,۹۰۸

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.