12
سید عماد حسینی گفت:

دو پروژه عملیاتی شرکت نفت خزر در هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران تصویب شد

approval of two operational projects
به گزارش روایط عمومی شرکت نفت خزر از بین چهار پروژه استراتژیک اعلام شده به هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران دو پروژه به تصویب رسید و دو پروژه در نوبت تصمیم گیری و تصویب در هفته‌های آتی خواهد بود.
دکتر سید عماد حسینی رئیس هیأت مدیره شرکت نفت خزر ضمن ابراز خرسندی از تصویب دو پروژه مهم که یکی مربوط به "لرزه‌نگاری دوبعدی ناحیه انتقالی دریا - خشکی شرق دریای خزر" و دیگری "راهبری و نگهداشت سکوی نیمه شناور ایران - امیرکبیر و شناورهای پشتیبانی به منظور عملیات از طریق تعمیرات حداقلی" است عنوان نمودند مقرر گردیده دو پروژه دیگر با عنوان "حفاری و اکتشاف ساختار عظیم چالوس" و "حفاری اکتشافی آبهای کم عمق دریایی در ساختار رودسر" به دلیل اهمیت موضوع پس از بررسی در جلسات بعدی هیأت مدیره شرکت ملی نفت به تصویب برسد.
رئیس هیأت مدیره نفت خزر در خصوص پروژه لرزه نگاری تصویب شده گفت تمام شواهد حاکی از وجود پتانسیل قابل توجه گاز در دشت گرگان است. اطلاعات 16 حلقه چاه حفاری شده در این منطقه به همراه مطالعات صورت گرفته همچون مطالعات ساختار مرزی پل نشان دهنده لزوم تغییر رویکرد فنی نسبت به پتانسیل منابع هیدروکربوری در حوضه خزر جنوبی است که امید می‌رود نتایج ناشی از حفاری چاه اکتشافی هیرکان -1و چاه قزل تپه -3 نیز تکمیل کننده این جمع بندی باشد.
طبق گفته سید عماد حسینی تحرکات کشور ترکمنستان و هدف قراردادن ساختارهای عمیق توسط این کشور به منظور کشف ذخائر گازی (با عمق 7000 متر) منجر به این گردیده که شرکت نفت خزر با هدف یکپارچه سازی اطلاعات لرزه نگاری حوضه خزر جنوبی ویافتن بهترین موقعیت حفاری عمیق، انجام پروژه لرزه نگاری ناحیه انتقالی دریا - خشکی شرق دریای خزر را در دستور کار قرار دهد. این پروژه آغازی بر ایجاد تجربه لرزه نگاری در نواحی چالشی انتقال دریا - خشکی دریای خزر خواهد بود که با توجه به پتانسیل های موجود در سواحل دریای خزر از اهمیت بسزایی برخوردار است و انتظار می‌رود این لرزه نگاری 830 کیلومتری (پوشش دهنده منطقه‌ای به وسعت 1450 کیلومتر مربع) ضمن ایجاد اشتغالزایی کوتاه مدت پس از موفقیت حفاری اکتشافی، اشتغالزایی بلند مدت در استان‌های شمالی و تامین گاز مورد نیاز منطقه را نیز در پی داشته باشد. ایشان همچنین اظهار داشتند موضوع نیاز انرژی مناطق شمالی کشور به قدری حائز اهمیت است که عملیات‌های بالادستی با ریسک‌های بسیار بالا را نیز در دشت گرگان توجیه پذیر می‌کند.
دکتر علی اصولی مدیرعامل شرکت نفت خزر در خصوص تصویب پروژه راهبری و نگهداشت سکوی نیمه شناور ایران - امیرکبیر و شناورهای پشتیبانی به منظور عملیات از طریق تعمیرات حداقلی اظهار داشت مطالعات شرکت‌های شل، وبا، لازمو و شرکت نفت خزر حاکی از وجود منابع عظیم گاز و نفت در بخش ایرانی دریای خزر بوده و همین موضوع باعث گردیده شرکت ملی نفت از طریق سرمایه گذاری استراتژیک و با همت متخصصان ایرانی ساخت تجهیزات عملیات حفاری، اکتشاف و پشتیبانی در دریای خزر را در دستور کار قرار دهد که حاصل این سرمایه گذاری ملی ساخت سکوی نیمه شناور ایران - امیرکبیر است که در زمان ساخت بزرگترین و منحصر به فردترین سکوی حفاری خاورمیانه محسوب می شده که این سازه ملی از طریق کشف نفت در آبهای عمیق ساختار سردار جنگل عملا شگفتی صنعت نفت دنیا را رقم زده است.
اصولی اظهار داشت نفت کشف شده در ساختار سردار جنگل (با پتانسیل 2 میلیارد بشکه نفت درجا فقط برای مخزن کشف شده) از یک طرف ایران را وارد باشگاه دارندگان تکنولوزی آب عمیق نموده و از طرف دیگر ارزش اکتشافی ساختارهای بخش ایرانی دریای خزر را به میزان بسیار قابل توجهی افزایش داده که عملا ارزش افزوده ناوگان دریایی عظیم شرکت نفت خزر را نشان می‌دهد. همین موضوع باعث گردیده که شرکت نفت خزر به موضوع مدیریت ناوگان با رویکردی کاملا حرفه‌ای برخورد کرده و ضمن ایجاد دانش نگهداشت موثر ناوگان، هزینه‌های نگهداشت و تعمیرات ادواری سکوی نیمه شانور ایران - امیرکبیر و شناورهای کاسپین را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. 
دکتر اصولی گفت پروژه تصویب شده عملا تجلی توانایی ایجاد شده در شرکت نفت خزر است که از طریق صرف کمترین هزینه حداکثر بهره‌برداری از سکوی نیمه شناور امیرکبیر را طی سال‌های آینده میسر خواهد کرد.
سید عماد حسینی رئیس هیئت مدیره نفت خزر گفت یکی از اهداف شرکت نفت خزر طی دو سال آینده حفاری و اکتشاف در ساختار چالوس است که این ساختار پس از ساختار البرز بزرگترین ساختار دریای خزر می‌باشد که بر اساس مطالعه طرح توسعه استراتژیک میادین هیدروکربنی حوضه خزر جنوبی توسط  گروه مطالعاتی SCSG و همچنین نتایج عملیاتی ناشی از حفاری اکتشافی چاه‌های میدان سردار جنگل، ساختار چالوس دارای پتانسیل وجود ذخائر عظیم گازی به حجم TCF 120 گاز درجا است که بدین معنی است ذخائر گازی این ساختار تقریبا برابر با یک چهارم حجم میدان گازی پارس جنوبی می‌باشد موضوعی که عملا این ساختار را در جایگاه دهمین مخزن گازی بزرگ دنیا قرار خواهد داد. از طرف دیگر این ساختار پتانسیل تولید TCF 2/4 در سال گاز را دارد که تقریبا معادل تولید 11 فاز پارس جنوبی در شرایط فعلی است. در صورت موفق بودن عملیات اکتشاف ساختار چالوس حجم گاز قابل برداشت این ساختار به تنهایی 5/1 برابر کل گاز قابل استحصال کشور آذربایجان و برابر با 30 درصد کل گاز قابل برداشت کشورهای حوضه دریای خزر خواهد بود. از طرف دیگر براساس شواهد این ساختار می‌تواند 2/14 میلیارد بشکه نفت درجا داشته باشد که در صورت موفقیت توان تولید 400 هزار بشکه در رور نفت را درپی خواهد داشت. ایشان اظهار داشت طبق اطلاعات موجود ساختار چالوس به لحاظ حجم هیدروکربور درجا و قابل استحصال با هریک از میادین بزرگ گاز و نفت جنوب کشور قابل مقایسه است.
رئیس هیأت مدیره نفت خزر اظهار داشت بر مبنای برنامه مدون مطالعات SCSG و SMDP نیز حفاری اکتشافی ساختار چالوس بایستی در اولین فرصت آغاز شده و بلافاصله پس از اکتشاف، عملیات آزمایش طولانی مدت چاه برای چند ماه جهت ارزیابی پتانسیل تولید از مخزن در آن اجرا شود تا بر اساس نتایج آن بهترین برنامه توسعه میدان تهیه و اجرا گردد. طبق گفته ایشان همین همخوانی نتایج و ارزیابی‌ها شرکت نفت خزر را برآن داشته است تا از طریق بهره‌برداری حداکثری از پتانسیل‌های موجود به بهترین نحو فعالیت اکتشافی خود را در ساختار چالوس شروع کند و نقطه عطفی در اکتشاف منابع عظیم نفت و گاز در کارنامه صنعت نفت در شمال کشور به یادگار بگذارد. بر همین اساس نیز بررسی موضوع به جلسات آتی هیأت مدیره شرکت ملی نفت موکول شده است.
سید عماد حسینی گفت اولویت دیگر برای انجام عملیات حفاری اکتشافی ساختار ژئوفیزیکی رودسر است که در بخش کم عمق جنوبی دریای خزر واقع گردیده است. این ساختار در ناحیه کم عمق و در نزدیکی ساختار رامسر که در بخش شمالی آن واقع شده قرارد داشته و بوسیله یک ناحیه زین اسبی از ساختار رامسر جدا شده است. وجود هیدروکربن در ساختار رودسر می‌تواند گواه تأیید پتانسیل بالای  هیدروکربنی در ساختار بزرگ رامسر باشد. شرکت نفت خزر این پروژه را با دیدی جامع و استراتژیک تعریف کرده است. نزدیکی ساختار رودسر به ساحل و کم عمق بودن آب باعث گردیده که با توجه به تجربه بسیار بالای صنعت نفت ایران در آبهای کم عمق خلیج فارس ریسک عملیات اکتشافی ساختار رودسر در کمترین حد ممکن باشد. از طرف دیگر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در دریای خزر در راستای منافع ملی مد نظر جدی شرکت نفت خزر بوده و تلاش کرده شرایط را به گونه‌ای فراهم کند که ظرفیت های بخش خصوصی و تجهیزات آنها در شمال کشور به جای کمک به کشور های همسایه یاری رسان صنعت نفت ایران در برداشت از ذخائر نفت و گاز شمال باشد و بر اساس ارزیابی‌های انجام شده ساختار رودسر پتانسیل TCF 1  گاز و 500 میلیون بشکه نفت درجا را دارد.
سید عماد حسینی در ادامه اظهار داشت کشورهای همسایه به خوبی به پتانسیل بالای ذخائر گاز حوضه جنوبی خزر واقف هستند و به همین دلیل بوده که کشورآذربایجان سکوی نیمه شناور حیدر علیف را با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد دلار در سال های گذشته وارد عملیات کرده است. 
رئیس هیأت مدیره نفت خزر گفت سکوی نیمه شناور حیدر علیف هم اکنون با اجاره 300 هزار دلار در روز  برای توسعه میدان شاه دنیز در اجاره شرکت های خارجی قرار دارد. برای پی بردن به اهمیت وجو ناوگان توانمند در دریای خزر ذکر همین نکته کافی است که شرکت های خارجی برای حفاری چاهی معادل چاه پیشنهادی چالوس هزینه ای بالغ بر 90 میلیون دلار صرف می‌کند در حالی که به دلیل وجود ناوگان توانمند شرکت نفت خزر، طبق برآورد ما پروژه حفاری اکتشافی چاه چالوس حدود 19 میلیون دلار برای شرکت ملی نفت ایران هزینه در پی خواهد داشت که معادل هزینه حفاری چاه‌های میادین خلیج فارس است. به دلیل ارزش بالای این ناوگان است که شرکت نفت خزر تصویب هر چه سریعتر حفاری اکتشافی ساختار چالوس را یک تصمیم هوشمندانه در راستای منافع ملی می‌داند.
دکتر علی اصولی مدیرعامل نفت خزر در ادامه در خصوص پتانسیل های ارزشمند برای سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز خزر اظهار داشت این منطقه محل اتصال کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز به خاورمیانه است و با دارا بودن ظرفیتهای اقتصادی مناسب، بازار بزرگ در کشور و در منطقه، سرمایه انسانی جوان، متخصص و خلاق، منابع عظیم نفت و گاز بهمراه دسترسی ایران به دریا و آبهای آزاد بین المللی و واقع شدن در مسیر اصلی ترانزیت منطقه و قرابت فرهنگی و تمدن ایران با کشورهای شمال امتیازات ارزشمندی برای ما به شمار می روند. از طرف دیگر 675 کیلومتر از سواحل خزر مربوط به ایران است و این منطقه بعد از خاورمیانه و سیبری از مهمترین مناطق حوزه انرژی جهان به شمار می رود. علاوه بر ویژگی های منحصر بفرد کشور جهت صادرات انرژی همسایگان به بقیه مناطق جهان، در صورت موفقیت اکتشاف ساختار چالوس بخش ایرانی دریای خزر تبدیل به هاب جدید انرژی دنیا خواهد شد.  اگر با عنایت الهی نتیجه زحمات همکاران صنعت نفت در دریای خزر منجر به اکتشاف در ساختار چالوس گردد این میدان به تنهایی توان تأمین  20 درصد گاز مورد نیاز اروپا را خواهد داشت که به معنی سرازیر شدن سرمایه گذاران بزرگ خارجی به منطقه خواهد بود و تازه این اول راه است، چرا که غیر از ساختار چالوس ساختارهای پرپتانسیل بزرگ دیگری نیز در ادامه در دستور کار قرار خواهد گرفت. این در حالی است که چین و هند دو کشور تشنه انرژی نیز از نزدیک وضعیت نفت و گاز منطقه خزر را رصد می‌کنند. 
مدیرعامل شرکت نفت خزر گفت ایران با دارا بودن امن‌ترین مسیر برای صدور نفت و گاز با امکاناتی نظیر تاسیسات نفتی و گازی، تسهیلات بندری، پالایشگاه‌ها و شبکه های لوله نفتی و گازی، مناسب‌ترین گزینه برای صادرات گاز به شرق و غرب است و با استناد به پیش‌بینی‌های فوق در صورت موفقیت حفاری اکتشافی در ساختار چالوس به حول و قوه الهی نسخه شمالی عسلویه ایران در راه خواهد بود.
اصولی اظهار داشت کلیه پروژه های پیشنهادی شرکت نفت خزر پس از طرح در هیئت مدیره این شرکت جهت تصویب نهایی به هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران اعلام شد که منجر به تایید پروژه های ذکر شده گردید.
مدیرعامل شرکت نفت خزر در پایان گفت هدف اصلی این شرکت ورود به فاز توسعه ای و شروع تولید و بهره برداری از منابع غنی هیدروکربوری در دریای خزر می باشد.
۲۶ خرداد ۱۴۰۰
کد خبر : ۱,۷۰۴

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.