12

روابط عمومی

مقام معظم رهبری:
«روابط عمومی های بخش های مختلف دولت باید فعال شوند و با استفاده از رسانه های ملی و روزنامه ها اقدامات مختلف را با زبانی تأثیر گذار به اطلاع مردم برسانند» 
 
تعریف روابط عمومی
ارتباطات در جوامع امروزی نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف یک سازمان ایفا می کند. بهبود کمی و کیفی فعالیت های سازمان، افزایش بهره وری نیروی انسانی و امکانات در سایه انعکاس فعالیت های سازمان در جامعه و بهره گیری از قابلیت های اجتماع و مشارکت عمومی افراد در آن می باشد. امروزه روابط عمومی ها به عنوان حلقه ارتباطی سازمان ها با جامعه نقش بسیار مهمی در این ارتباط دو سویه دارند و هرچه این حلقه ارتباطی گسترده تر و محکم تر باشد، به همان اندازه سازمان در پیشبرد اهداف و فعالیت های خود موفق تر خواهد بود و منافع جامعه و مردم بهتر جامه عمل می پوشد. 
روابط عمومی شرکت نفت خزر نیز همواره تلاش داشته است تا ضمن آگاهی از سیاست ها و اهداف کلان صنعت نفت کشور و شناخت و بهره‌گیری مناسب از توان مجموعه فعالیت های ارتباطی، پژوهشی، انتشاراتی و تبلیغاتی خود را برای رسیدن به اهداف شرکت نفت خزر به صورت ذیل تنظیم نماید:
  1. ایجاد پل ارتباطی بین بدنه سازمان و مدیریت و انتقال نظرات و آرا
  2. ایجاد ارتباط دو سویه مناسب با مجموعه های مختلف سازمان
  3. ارایه ایده های خلاقانه با استفاده از تکنیک های روابط عمومی
  4. ارائه اطلاعات و آمار موثق و به موقع به رسانه های ارتباط جمعی در جهت اهداف سازمانی 
  5. انعکاس مطلوب فعالیت ها به منظور تقدیر و ایجاد انگیزه از تلاش های همکاران
  6. برقراری ارتباط مستمر و کارآمد با سایر ارگان ها و دستگاه های اجرایی
  7. انجام پژوهش های مرتبط با فعالیت سازمان و ماموریتهای روابط عمومی
 
اهم فعالیت های روابط عمومی
  • اجرای سیاست های اطلاع رسانی دولت
  • همکاری با رسانه های ارتباط جمعی جهت انعکاس فعالیت ها
  • تنویر افکار عمومی و اطلاع رسانی بموقع از طریق درگاه های ارتباطی
  • تهیه و اجرای طرح های تبلیغاتی شرکت
  • برنامه ریزی و اجرای مراسم ها و مناسبت های ملی و مذهبی
  • ایجاد حسن رابطه بین کارکنان و مسئولان شرکت از طریق برگزاری جلسات داخلی
  • نظارت بر حوزه چاپ و نشر شرکت
  • مدیریت پایگاه های اطلاع رسانی الکترونیکی شرکت، افکار سنجی عمومی و دستگاهی
 
اهم وظایف:
  1. برنامه ریزی، راهبری و کنترل جهت حسن انجام بازدید متخصصان، مسئولین کشوری، خارجی، محلی و نمایندگان شرکت های بین المللی از منطقه عملیاتی شرکت
  2. برنامه ریزی، راهبری و اجرای همایش های تخصصی، فنی، علمی، فرهنگی، مناسبت ها، جشن ها و مراسم 
  3. تعامل و ارتباط با روابط عمومی شرکت ملی نفت، سازمان ها و سایر ادارات جهت نیل به اهداف مدیریت از طریق معرفی صحیح فعالیت های شرکت نفت خزر 
  4. تهیه و تولید گزارش های خبری با توجه به رویدادهای مهم و انعکاس در رسانه ها
  5. برنامه ریزی و اجرای فعالیت های انگیزشی اعم از تقدیرکارکنان نمونه، فرزندان ممتاز و برنامه های ویژه مناسبتی 
  6. ارتباط مستمر با رسانه ها و خبرگزاری ها جهت تعامل و همکاری هر چه بهتر برای انعکاس فعالیت های صنعت نفت در دریای خزر
  7. بهره گیری از سامانه پیامکی (اطلاع رسانی و ارسال پیام های ملی و مذهبی، پیام های تبریک و ...)
  8. طراحی و تولید فرآورده های انتشاراتی ویژه سازمان (بنر تسلیت، لوح تقدیر، مناسبت ها و ...)
  9. تصویربرداری، مستندسازی و تدوین فیلم از بازدیدها، جلسات و نشست های تخصصی سازمان در ستاد و منطقه عملیاتی خزر
  10. برنامه ریزی و تدوین تقویم جامع فرهنگی سالانه جهت اجرای صحیح برنامه های فرهنگی