12
وزیر نفت در نشست خبری مشترک با رئیس سازمان برنامه و بودجه:

همه درآمدهای شرکت‌های زیرمجموعه نفت به خزانه واریز شده است

همه درآمدهای شرکت‌های زیرمجموعه نفت به خزانه واریز شده است
وزیر نفت به ابهام‌های مطرح شده در گزارش رئیس دیوان محاسبات درباره واریز نشدن درآمد شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت به خزانه کشور کشور پاسخ داد.

وزیر نفت به ابهام‌های مطرح شده در گزارش رئیس دیوان محاسبات درباره واریز نشدن درآمد شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت به خزانه کشور کشور پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه صبح امروز (شنبه، هفتم بهمن‌ماه) در نشست خبری مشترک با محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، ضمن تشریح واریز درآمدهای نفتی به خزانه کشور گفت: به مردم اطمینان می‌دهم حتی یک سنت از درآمدهای نفتی جابه‌جا نشده و درآمد حاصل از فروش نفت و میعانات گازی بدون کم و کاست به حساب خزانه واریز و گزارش آن نیز به سران قوا ارائه شده است.

وزیر نفت درباره واریز نشدن 11 هزار و 479 میلیارد تومان از فروش داخلی شرکت ملی گاز به حساب خزانه کشور توضیح داد: کل فروش گاز براساس آنچه دیوان محاسبات نیز آن را پذیرفته است، در سال 95، 17 هزار و 800 میلیارد تومان بوده که از این مقدار 8 هزار میلیارد تومان به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز شده است.

زنگنه افزود: اگر قرار باشد 11 هزار و 479 میلیارد تومان دیگر  به حساب خزانه واریز شود، مجموع آن با یارانه‌ها 19 هزار و 479 میلیارد تومان می‌شود و این بدان معناست که از کل فروش داخلی گاز بیشتر است.

زنگنه با اشاره به این‌که هزینه‌های داخلی شرکت ملی گاز ایران شامل اداره پالایشگاه‌ها، توزیع گاز در سراسر کشور و پرداخت حقوق، 9 هزار میلیارد تومان است، افزود: جمع این ارقام با احتساب یارانه‌ها و میزانی که دیوان محاسبات عنوان کرده 28 هزار و 479 میلیارد تومان می‌شود.

وزیر نفت ادامه داد: دیوان محاسبات توضیح دهد رقم 11 هزار و 479 میلیارد تومان را چطور به دست آورده است؟

وی با تأکید بر این‌که همه پولی که شرکت ملی گاز ایران دریافت کرده طبق گزارش ذیحساب شرکت و مدیر مالی به حساب شرکت نزد خزانه واریز شده است، گفت: عدد 11 هزار و 479 میلیارد تومانی که دیوان محاسبات عنوان کرده با محاسبه میزان واریزی سازمان هدفمندی یارانه‌ها رقمی بیش از 20 میلیارد تومان است. در این صورت شرکت ملی گاز ایران چگونه اداره شده است؟

زنگنه با تاکید بر این که همه حساب‌های شرکت ملی گاز ایران روشن و شفاف است، تاکید کرد: از دیوان محاسبات کشور تعجب می‌کنم که چگونه چنین رقمی را اعلام کرده، ضمن این كه پیش از این به هیچ‌وجه درباره این عدد بحثی مطرح نبوده است.

وی با بیان این که مجلس محترم شورای اسلامی در تبصره 14 بودجه 1397 جدولی گذاشته است که همه بر سر آن توافق دارند، تصریح کرد: در آنجا آمده است که مبالغ وصولی ناشی از فروش گاز در داخل کشور، 17 هزار و 597 میلیارد تومان است که 8 هزار میلیارد تومان از آن به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز می‌شود و 9 هزار میلیارد تومان هم برای هزینه‌های داخلی شرکت ملی گاز ایران است.

وزیر نفت افزود: به نظرم محاسبه‌های دیوان محاسبات کشور اشتباه است، اما این‌که این محاسبه‌ها از کجا آمده، نمی‌دانم.

واردات بنزین با مجوز ستاد تدابیر ویژه اقتصادی شورای عالی امنیت

زنگنه درباره واریز نشدن 4 هزار و 479 میلیارد تومان وجوه واریزی خوراک پتروشیمی‌ها از سوی شرکت ملی نفت ایران به خزانه هم یادآور شد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی پیش از آغاز به‌کار این دولت، برخی محصولات را از مجتمع‌های پتروشیمی دریافت و با بنزین مخلوط می‌کرد و برای مصرف در اختیار مردم قرار می‌داد.

وی افزود: از زمان تشکیل این دولت با توجه به این که کیفیت این هیدروکربور برای مصرف پایین بود، ما جلو تولید آن را گرفتیم. از سال 92 با توجه به تکمیل نشدن پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و نگرانی از کمبود بنزین، از ستاد تدابیر ویژه اقتصادی شورای عالی امنیت ملی اجازه واردات بنزین را دریافت و هر ساله آن را تمدید کردیم.

وزیرنفت ادامه داد: بر این اساس، قرار شد مجتمع‌های پتروشیمی به جای ارسال هیدروکربورها به پالایشگاه‌ها، آن را صادر کنند و پول حاصل از صادرات آن صرف واردات بنزین با کیفیت شود که در واقع تهاتر انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: واردات بنزین با اجازه مقام مجاز صورت گرفته و هیچ‌وقت درباره آن اعتراض وجود نداشته است.

فرآیند تسویه حساب پالایشگاه‌ها زمانبر است

وزیر نفت درباره بدهی 7 هزار و 202 میلیارد تومانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بابت خوراک تحویلی به پالایشگاه‌ها، اظهار کرد: روزانه حدود یک میلیون و 700 هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی به پالایشگاه‌ها تحویل می‌شود که بابت این خوراک تحویلی که 95 درصد قیمت جهانی است، پالایشگا‌ه‌ها را به دولت بدهکار می‌کنیم.

وی با بیان این‌که در مقابل برای تسویه این بدهی، ما همه 1+5 فرآورده‌ پالایشگاه‌ها، یعنی بنزین، گازوئیل، نفت سفید، ال‌پی‌جی، سوخت هوایی و مازوت را تحویل می‌گیریم، ادامه داد: بخشی از این فرآورده‌ها صادر و بخشی نیز در داخل فروخته می‌شود و پول آن در اختیار دولت قرار می‌گیرد که صرف هدفمندی، عوارض و هزینه‌های جاری شرکت‌ ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی می‌شود.

زنگنه ادامه داد: طبق قانون، این فرآورده‌ها باید بر اساس قیمت‌های جهانی از پالایشگاه‌ها خریداری شود. در این زمینه پالایشگاه‌ها از وزارت نفت بستانکار و در موضوع تحویل نفت خام، آنها به وزارت نفت بدهکار می‌شوند؛ با انجام محاسبه لازم بین این 2 مورد، باید دید که پالایشگاه سرانجام بستانکار یا بدهکار می‌شود که در بیشتر موارد پالایشگاه‌ها بستانکار هستند، زیرا مقداری سود در آن بوده است.

وزیر نفت با تاکید بر این‌که با توجه به این فرآیند هیچ وقت تسویه حساب‌ها در همان سال صورت نمی گیرد، اظهار کرد: عملیاتی که در سال 94 اتفاق افتاده است، در سال 95 و 96 تسویه حساب می‌شود. طبق قانون، کارگروهی متشکل از وزارت نفت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه این حساب‌ها را تایید و با خزانه تسویه حساب می‌کنند.

زنگنه با اشاره به این که مبلغی که دیوان محاسبات عنوان کرده است، معلوم نیست بدهی است که باید به حساب خزانه برود یا ممکن است بعد از تسویه حساب به حساب طلبکاری پالایشگاه‌ها برود، گفت: تا زمانی که کارگروه نظر نهایی را ندهد، نمی‌توان اعلام کرد که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی چه میزان بدهکار یا طلبکار است.

وی با بیان این‌که واریز نشدن 7 هزار و 202 میلیارد تومان به حساب درآمد عمومی صحبت دقیقی نیست، تصریح کرد: کارگروه یادشده در سال 95  در این باره نظری نداده است، از این رو باید منتظر نظر کارگروه ماند که البته فرآیندی زمانبر و پیچیده است

به گفته وزیر نفت، فروش داخلی، صادرات و همه جزئیات باید به دقت مشخص شود و سپس پرداخت صورت گیرد.

زنگنه در توضیح بیشتر برای روشن‌تر شدن این موضوع گفت: به عنوان مثال، در محاسباتی که سازمان برنامه و بودجه برای سال آینده انجام داده، برآورد ابتدایی این سازمان در بودجه این است که ما باید از محل صادرات فرآورده‌ها، 7 هزار میلیارد تومان به پالایشگاه‌ها بازگردانیم، بدان معنا که پالایشگاه‌ها در سال 97 از ما طلبکار می‌شوند؛ اما رقم دقیق سال 95 هنوز درنیامده است.

وی افزود: در تبصره 14 امسال نیز همه ارقام علی‌الحساب نوشته شده است. علی‌الحساب زمانی قطعی می‌شود که کارگروه مورد نظر تأیید کند، بنابراین ما نمی‌توانیم در همان سال عدد قطعی را  استخراج کنیم.

مبلغ حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی به خزانه واریز شد

وزیر نفت درباره بخشی از گزارش دیوان محاسبات کشور مبنی بر این که مبلغ 128میلیون دلار خالص گاز صادراتی به صندوق توسعه ملی واریز نشده است، گفت: در سال 1395 در پی پرونده شکایت ترکیه از ایران، دیوان بین‌المللی داوری حکم داد که قیمت گاز صادراتی به ترکیه نسبت به چهار تا پنج سال گذشته حدود 13درصد کاهش یابد.

وی افزود: بر اساس این حکم، ترکیه تقاضای دریافت این میزان وجه را به‌صورت کامل و در یک مرحله داشت، اما برای ما مقدور نبود، از این رو بر اساس مذاکرات انجام شده قرار شد صورتحساب‌های جدید در ازای مطالبه ترکیه دریافت نشود.

به گفته زنگنه، در واقع ما از میانه سال 95 بابت صادرات گاز از ترکیه پولی دریافت نکردیم که مبلغی از آن به حساب صندوق توسعه ملی واریز شود.

وی ادامه داد: صندوق توسعه ملی اگر درست حساب کند باید پولی را که سال‌های پیش از محل صادرات گاز دریافت کرده بود به دلیل حکم دیوان بین‌المللی داوری به ترکیه بازمی‌گرداند، اما تصمیم گرفته شد این مبلغ، در ازای صورتحساب‌های جدید دریافت نشود.

زنگنه درباره واریز نشدن یک میلیارد و 48 میلیون دلار از محل صادرات فرآورده‌های نفتی به حساب صندوق توسعه ملی هم اظهار کرد: فرآورده‌‏های نفتی متعلق به ما نیست و فقط به نمایندگی از شرکت‌های پالایشی آن را صادر می‌کنیم.

وی به سوال از معاونت حقوقی ریاست جمهوری پیرامون واریز کردن پول حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی اشاره کرد و گفت: آنها اعلام کردند نباید در سال 95 پولی از محل صادرات فرآورده‌های نفتی به حساب صندوق توسعه ملی واریز شود.

به گفته وزیر نفت، در قانون برنامه پنجم توسعه آمده بود از محل صادرات فرآورده‌های نفتی مبلغی به حساب صندوق توسعه ملی واریز شود که این بخش، در برنامه ششم توسعه کشور حذف شده است. 

وزیر نفت تاکید کرد: با توجه به استعلام از معاونت حقوقی ریاست جمهوری، ما پول حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی را به حساب خزانه واریز کردیم، در نتیجه پولی در حساب شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نمانده است.

وی افزود: واریز نشدن پول حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی به حساب صندوق توسعه ملی درست بوده است، زیرا در غیر این صورت همه حساب‌های ما مختل می‌شد.

قاطعانه می‌گویم درآمدهای حاصل از فروش نفت به خزانه واریز می‌شود

زنگنه به بخشی از گزارش دیوان محاسبات کشور که عنوان کرده سرنوشت 7 میلیون بشکه نفت مشخص نیست، اشاره کرد و گفت: ملاک ما برای محاسبات، مقدار فروش است. فروش هم شامل 2 بخش داخلی و خارجی می‌شود.

وی با بیان‌ این‌که دستگاه‌های اندازه‌گیری نفت و میعانات (میترینگ) چه برای محموله‌های صادراتی و چه برای پالایشگاه‌های داخلی بسیار دقیق است، تصریح کرد: اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی این اعداد را به صورت دقیق بررسی و اعلام می‌کند.

وزیرنفت با بیان این‌که  نفتی که در لوله‌ها قرار می‌گیرد در واقع تولید شده است، توضیح داد: مثلا نفتی که در لوله‌ نفت آزادگان به امیدیه جریان دارد و از آنجا به گوره می‌رود، تولید شده، اما آن را هر روز محاسبه نمی‌کنیم.

به گفته وی، در واقع این 7 میلیون بشکه نفتی که عنوان کردند، از اختلاف موجودی در خطوط لوله ناشی می‌شود.

وزیرنفت افزود: قاطعانه می‌گویم و به مردم اطمینان می‌دهم یک سنت از درآمدهای حاصل از صادرات نفت نیست که جابه‌جا شده باشد و به حساب بانک مرکزی واریز نشده باشد. نه اکنون و نه هشت سال قبلی (76 تا 84) که در وزارت نفت بودم.

زنگنه گفت: گزارش حاصل از فروش نفت و واریز درآمدهای نفتی به حساب بانک مرکزی به صورت ماهانه به سران سه قوه، دیوان محاسبات، مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های مسئول کشور ارسال می‌شود و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

 

۷ بهمن ۱۳۹۶
کد خبر : ۱,۲۹۸

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.