مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به تعریف 70 میلیارد تومانی پروژه¬های بندر انزلی گفت: در حال حاضر بیش از 2 میلیون بشکه نفت در دریای خزر ترانزیت میشود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، فرهاد منتصرکوهساری؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 2 میلیون بشکه نفت در دریای خزر ترانزیت میشود، پیشبینی کرد در آینده میزان ترانزیت نفت دریای خزر به 4 میلیون و 100 هزار بشکه افزایش یابد.
وی با بیان اینکه اکتشاف و استخراج باید از طریق حمل و نقل دریایی انجام شود، اظهار داشت: پنج خط لوله فعال در دریای خزر در حال ایجاد است که نیاز به مواد و سوخت برای صادرات و ترانزیت دارند و دستگاههای اکتشاف نیازمند ایمنی و امنیت است.
منتصرکوهساری تصریح کرد: ظرفیت موجود در دریای خزر و وجود پنج کشور همسایه حاشیه خزر سبب شد تا این دریا از اهمیت بالایی برخوردار شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به تعداد تردد کشتی در دریای خزر گفت: اکنون بیش از 4 هزار فروند کشتی در جنوب دریای خزر تردد میکند که توجه به دریای خزر از ضروریات است.
وی از سرمایهگذاری 200 میلیارد تومانی در بندر انزلی خبر داد و خاطرنشان کرد: بیش از 70 میلیارد تومان پروژه در این بندر تعریف شده است.
منتصرکوهساری اجرای طرح توسعه بندر انزلی را مهمترین اقدام بندر ذکر کرد و افزود: ظرف مدت پنج ماه بالغ بر یک هزار متر موجشکن در انزلی ساخته شد که این امر نشانه توجه جمهوری اسلامی ایران در این منطقه است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه امروزه بیش از 85 درصد محمولههای کشور از طریق دریا حمل میشود، تصریح کرد: این اداره کل در راستای اهداف برنامه دولت نسبت به اجرای طرحها و پروژهها، ظرفیت بندر را از 2 میلیون تن به 5/4 میلیون تن واقعی و 7 میلیون تن اسمی افزایش داده است.
وی ساخت اسکله نفتی، خرید تجهیزات، خرید لایروب یاسین و کشتی ناجی 14، خرید تجهیزات دریایی، بازسازی شش پست اسکله، احداث ترمینال کانتینری و ... را از پروژههای اجرا شده طرح جامع اول در بندر انزلی ذکر کرد.
منتصرکوهساری هدف از اجرای این پروژهها را افزایش ظرفیت عملیات بندر، افزایش ایمنی بندر، کاهش زمان انتظار کشتیها، کاهش قیمت تمام شده کالا، حذف جریمههای ناشی از تاخیر در عملیات تخلیه و بارگیری و ... عنوان کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان اثرات توسعه بندر بر مشتریان را برشمرد و گفت: کاهش قیمت حمل و نقل دریایی در خزر، ایجاد انگیزه برای خرید کشتی توسط بخش خصوصی و افزایش تعداد سفرهای هر کشتی از جمله اثرات توسعه است.
وی در باره طرحهای توسعه جدید در بندر انزلی خاطرنشان کرد: ساخت 5/2 کیلومتر موجشکن، احداث ترمینال کانتینری، افزایش ظرفیت اسمی بندر، ساخت اسکلههای جدید عمومی، سوختی، رورو، کانتینری و مسافری از طرحهای توسعه آینده در بندر انزلی است.