12

تولید نفت و گاز قزاقستان در دریای خزر از 3 میلیون تن فراتر می رود

تولید نفت و گاز قزاقستان در دریای خزر از 3 میلیون تن فراتر می رود
پایگاه خبری "اروپای جدید" بلژیک در گزارشی از نورسلطان (آستانه پیشین) اعلام کرد که تولید نفت میدان نفتی کَاشاغان قزاقستان در دریای خزر در سال جاری (2019) از سه میلیون تن فراتر خواهد رفت.

به گزارش نبض نفت به نقل از سایت نخست وزیر قزاقستان اعلام کرد که "عسکر مامین" نخست وزیر این کشور و "دینش سیواسامبو" مدیر عامل شرکت نفتی "اگزان موبیل" آمریکا در دیداری که امروز در این شهر داشتند ضمن تاکید بر گسترش همکاری‌های مشترک در حوزه نفت و گاز، از افزایش تولید در این میدان بزرگ نفت و گاز خبر دادند و اعلام کردند که تا پایان سال جاری (میلادی) تولید نفت این میدان از ۱۲، ۹ تن خواهد گذشت و تولید گاز آن نیز به ۸ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

آنها در این جلسه در باره موضوعات مختلفی از جمله اجرای پروژه‌های مشترک برای توسعه میدان‌های انرژی "تنگیز" و "کاشغان" مذاکره کردند و قرار شد برای نیل به این هدف تغییرات مهمی در تأسیسات تنگیز ایجاد شود.

بر اساس این گزارش، توسعه میدان‌های نفت و گاز "کالامکاس" و "خزر" نیز از جمله موضوعات مهم دیگر مطرح در این دیدار بود.

میدان کاشاغان در شمال دریای خزر یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی جهان است و تولید آن اکنون به ۴۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

توسعه این میدان بزرگ نفتی امروزه به عهده کنسرسیومی از شرکت‌های بین المللی از جمله شرکت آمریکایی اگزان موبیل با عنوان "شرکت مجری میدان نفتی شمال خزر (NCOC)" است.

این کنسرسیوم طی نزدیک به ۲۰ سال اخیر، بیش از ۵۰ میلیارد دلار در این طرح سرمایه گذاری کرده است.

شرکت‌های "اِنی" ایتالیا، "رویال داچ شل" هلند، "توتال" فرانسه، اگزان موبیل، "بریتیش گاز" انگلیس و "کازمونای گاز" قزاقستان، هریک ۱۶.۸۱ درصد از سهام کنسرسیوم را دارند. شرکت ملی نفت چین ۸.۴ درصد و شرکت "اینپکس" ژاپن هم ۷.۵۶ درصد سهام دارد.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از چهار منبع بانکی گزارش داد که شرکت توتال فرانسه که ۱۶.۸ درصد از سهام این میدان را در مالکیت خود دارد قصد دارد حدود یک سوم از سهم خود را در این میدان بفروشدتا از این طریق حدود ۴ میلیارد دلار سرمایه به دست بیاورد.

این منابع اعلام کردند که ارزش کل سهم توتال در میدان کاشاگان حدود ۹ میلیارد دلار است.

دو منبع اعلام کردند که توتال برای فروش سهم خود در میدان کاشاگان، در حال مذاکره با شرکت ملی نفت چین است، اما دو طرف هنوز درباره قیمت به توافق نرسیده‌اند.

 

۲۰ خرداد ۱۳۹۸
کد خبر : ۱,۵۱۷

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.